Switch Review: Asterix & Obelix XXL 2

Met de aankomende bioscoopfilm over die andere ‘dikke en de dunne’ was het natuurlijk logisch dat er ook een nieuwe game zou volgen. En aangezien wij vroeger alle stripboeken van Asterix & Obelix verslonden hebben stonden wij te springen om Asterix & Obelix XXL 2 te spelen.

Switch Review: Asterix & Obelix XXL 2

Laten we meteen even wat duidelijkheid scheppen voordat je verder gaat met lezen, Asterix & Obelix XXL 2 is niet echt een nieuwe game, maar eerder een soort van remaster zoals je dat ook wel kent bij oude platen die opnieuw uitgebracht worden op vinyl. Het spel is al zo’n tien jaar oud en is dus ook wel enigzins gepimpt. Zo kunnen beide heren nu meer dan vroeger, hebben ze meer vechttechnieken en is er meer om te verzamelen. Maar daar blijft het niet bij, want de graphics zijn uiteraard ook een stuk beter in deze versie. Maar als je de afgelopen tijd de trailer voor de nieuwe Asterix & Obelix film voorbij hebt zien komen en je verwacht een zelfde soort kwaliteit in deze game, dan kom je dus van een koude kermis thuis. Ook het verhaal van deze game heeft niks met de film te maken, game en film staan dus echt compleet los van elkaar.

Is deze game dan voornamelijk gericht op gamers met een zucht naar nostalgie? Nou, nee. Natuurlijk zullen de mensen die dit vroeger veel gespeeld hebben terecht komen in een warm bad…of toverketel als je dat liever wil. En deze ‘ouwe gamers’ zullen dan dus ook volop genieten van deze remaster, want het is net zo goed als hun oude game, maar dan dus zelfs nog een stuk beter zonder onherkenbaar te worden. Voor de first time player is het toch wel een ander verhaal als je niet bekend bent met deze voorgeschiedenis. Ik kan mij voorstellen dat deze mensen de game zien liggen en een tie in verwachten met de bioscoopfilm en dan zal het even schrikken zijn als ze het niveau van de animatie zien. Niet dat het nou meteen een 16bit game is, maar het is het beste te vergelijken met iets als Super Mario Odyssey. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat die er toch echt wel een stukje gelikter uit ziet. Maar qua gameplay heeft het wel veel van elkaar weg. Het is lopen, slopen en Romeinse helmen verzamelen en zo nu en dan moet je een opdracht uitvoeren om verder te komen.

Switch Review: Asterix & Obelix XXL 2

Het spel kan je in drie moeilijkheidsgradaties spelen en je kan er dus voor kiezen om soms wat (of meer) assistentie te krijgen in de vorm van een mannetje die je de juiste weg wijst of je vertelt wat je in een bepaalde ruimte moet doen. Ook als je op de vuist moet met een garnizoen Romeinse soldaten zie je onderin welke knoppencombinatie het meeste effect heeft. Ik vind dat als luie gamer erg handig en kan mij ook voorstellen dat de ukkies die deze game spelen hier ook erg veel profijt van zullen hebben. Daar moet ik nog wel bij zeggen dat je de game niet in het Nederlands kan spelen, dus de verhaallijn kan je niet volgen. Niet zo belangrijk natuurlijk, want het spel is duidelijk genoeg om zonder verhaallijn te kunnen spelen. Maar het mannetje die Asterix & Obelix aanwijzingen geeft in heel veel ruimtes zal dus langs ze heen gaan. Dus misschien dat je af en toe even moet tolken voor je kroost.

Switch Review: Asterix & Obelix XXL 2

Asterix & Obelix XXL 2 is geweldig verslavend en  is een simpel te spelen game zonder kinderachtig aan te doen. De uitdagingen waar je voor komt te staan zijn niet ontzettend uitgebreid en voor je het weet ben je al weer aangekomen bij een volgend ‘save’ punt en kan je weer door naar een volgend level. Dit zorgt er dan ook voor dat je al snel uren achter elkaar zit te spelen. En dat kan je prima doen zonder dat het vervelend wordt. Ik voorzie dat Asterix & Obelix XXL 2 deze feestdagen onder menig kerstboom te vinden zal zijn. En laat je niet afschrikken omdat de game niet in het Nederlands is, want die kleine van mij heeft er ook al aardig wat uren in zitten (als hij er even tussendoor mag als ik zelf er even mee stop). En daarbij heb ik geen één keer iets hoeven te vertalen. Asterix & Obelix XXL 2 ligt vanaf nu in de eshop/winkel.

Switch Review: Asterix & Obelix XXL 2

Beelden: youtube.com | Foto: Mindscape