Just Dance 2019 is uit en de heupjes kunnen weer los. Onze Rikkert heeft met z’n dochtertje de Joycons van de Switch alle hoeken van de kamer laten zien en of het beviel lees je hartstikke hier in de review.

First off all, excuses voor de magere kwaliteit van de plaatjes, op één of andere manier laat Just Dance het als enige game op de Switch niet toe screenshots te maken. Zo, dat was de disclaimer, maar hoe is de game?

Het mag geen verrassing zijn dat de basis van de game exact hetzelfde is als de voorgaande delen. Je probeert namelijk met je houterige lijf alle dansmoves in spiegelbeeld bij te houden die op je beeldscherm voorbij flitsen, zonder daarbij de op de staart van je kat te gaan staan, de cavia uit zijn hok te trappen of de eventuele danser naast je neer te meppen. Een coole feature van de ons geleverde Switch-versie is dat je door de double rumble functie van de joycons het ritme van de muziek in je handpalmen kunt voelen. Nice!

Nadat je door het toch wel intensieve dansen inmiddels je trui hebt uitgetrokken omdat je je kapot zweet en je dochter je ass al een paar keer heeft gebeat, blijkt dat je wat menu’s en een profiel hebt vrijgespeeld. Daarin worden je confronterende statistieken bijgehouden zoals je scores en het aantal verbrande caloriën. Ook speel je een playlist-tablad vrij, waarin je kunt kiezen uit voorgeselecteerde playlists of je eigen playlist met je favoriete dansen. Door te dansen speel je Mojo-punten vrij die je in een soort kauwgumballenmachine kunt gooien en er komen dan random collectables uit zoals nieuwe avatars, altenatieve dansen en artwork.

Net als in de vorige editie kun je op voorhand kiezen voor ‘gewoon’ Just Dance met alle songs of een aparte Kids-sectie. Voorheen waren er losse versies voor kinderen zoals bijvoorbeeld de Disney-edities, maar dit werkt beter. Omdat Just Dance namelijk voor jong en oud is, zitten er qua choreografiën van sommige nummers nogal wat sletterige moves tussen. En dat is fijn, want je zit er als ouder niet op te wachten dat je je schattige dochtertje al twerkend aantreft voor de tv of voor haar Switch in haar kamertje. Deze mode is dan weer niet beveilgd met een code of iets dergelijks, dus het is een beetje een wassen neus, maar toch.

Just Dance 2019 biedt standaard zo’n 40 nieuwe tracks. Uiteraard is de selectie weer zeer divers met bijvoorbeeld ‘Poco Loco’ van Disney’s Coco, ‘No More Tears To Cry’ van Ariane Grande, ‘Finesse’ van Bruno Mars en het Songfestival winnende nummer ‘Toy’ van Netta. Maar ook ‘I’m Still Standing’ van Elton John uit 1914 passeert de spreekwoordelijke revu en met de meisjesgroep Blackpink is er ook aan de momenteel oh zo hippe J-Pop gedacht. Maar goed, mochten als deze nummers niet genoeg voor je zijn, kun je de library uitbreiden flink uitbreiden met nog eens zo’n 400 songs.

Just Dance is inmiddels ook al lang op de abonnementen-trein gesprongen en biedt Dance Unlimited, een betaalde streaming service. Deze service is een maand gratis uit te proberen. Maar je raadt het al, voor niets gaat de zon op en na die maand mag je de beurs trekken, want ja, je kiest natuurlijk al snel voor het abonnement van een jaar als 1 maand €10 kost en een jaar €25. Op zich niets mis met zo’n dienst natuurlijk, maar het is wel wéér een betaalde service erbij en hoeveel zin heeft straks de aanschaf van een nieuwe editie nog?

Met Just Dance 2019 is het weer ouderwets zweten geblazen! Ubisoft levert wederom een fantastische party game af en dan heeft de Switch-editie ook nog eens het voordeel dat de game overal waar je maar wilt gespeeld kan worden. De graphics en choreo’s van alle dansen zijn net als altijd weer een lust voor het oog. En damn, wat is het heerlijk bevredigend als je de sound effecten hoort die horen bij een perfect getimede en uitgevoerde dansmove. Met het bestaan van de streamingdienst Dance Unlimited komt alleen wel het nut van de release van een nieuwe editie ieder jaar in het geding.

Just Dance 2019 is nu overal verkrijgbaar voor de Xbox, PS4, Nintendo Switch en ja, zelfs de Wii U (!!) en krijgt van mij 3,5 ster.