Spider-Man Game Review PS4

Er is zo ontzettend veel wat ik wil zeggen over deze game, dat ik eerlijk waar niet weet waar ik moet beginnen. Ik kan beginnen met zeggen, dat het ongelofelijk zuur moet zijn om momenteel niet in het bezit te zijn van een PS4, maar dat heb ik met de release van de nieuwe ”God Of War” al gedaan, dus deze keer zeg ik maar niet HOE ZUUR dat moet zijn.

Spider-Man Game Review PS4

Misschien moet ik maar even duidelijk maken dat ik aardig hoge verwachtingen had van de nieuwe Spidey game en dat van alle toppers die nog uit moeten komen in de nabije toekomst, ik waarschijnlijk het meest uitkeek naar de nieuwe Spiderman. Dit omdat ik gewoon weet dat games als ”Red Dead Redemption 2” en ”The Last Of Us 2” freakin awesome gaan zijn. Bij Spiderman was dit nog maar de vraag. Een vraag die voor mij inmiddels al beantwoord is en die ik hopelijk voor jou ook ga beantwoorden in deze SPOILER VRIJE review.

Spider-Man Game Review PS4

Ik heb ”Spiderman PS4” ondertussen 100% uitgespeeld, de platinum trophy heb ik ook behaald, dus bereid je voor op een eerlijke review van iemand die de game eigenlijk door en door kent. Natuurlijk helemaal mogelijk gemaakt dankzij PrutsFM, die er ditmaal voor heeft gezorgd dat ik de game 2 weken en 2 dagen voor de officiele release op 7 september al kon spelen! Hoe awesome is dat!?

Spider-Man Game Review PS4

Verhaal: Ik ontving een strenge email van Marvel, met zeer stricte regels omtrend het review embargo van de game, waarin mij zelfs werd duidelijk gemaakt dat ik een paar dagen moest wachten, met het bekend maken, dat ik alleen al in het bezit was van een review copy. Uiteraard werd mij ook verzocht, eerder bevolen! dat ik niks mocht spoilen over het verhaal van de game en om goeie redenen, want als je net zoals ik niets over het verhaal wist, dan staan je een paar leuke verrassingen te wachten!

Spider-Man Game Review PS4

Die gaan we hier uiteraard niet voor je verklappen. De karakters in de game zijn uitermate goed geschreven en ”Insomniac games” heeft een leuke draai weten te geven, aan wat je gewend bent van de bekende karakters uit het Spiderman universum. Ik denk dat dit mijn persoonlijk favoriete Peter Parker representatie is. Hij is ontzettend likeable en charismatisch en eenmaal in zijn Spidey kostuum, schittert hij als de beroemde muurkruiper. Het zal niemand verbazen dat beroemde karakters zoals ”Aunt May” en ”Mary Jane” aanwezig zijn in het verhaal, maar zeker weten niet zoals je zou verwachten en ook hun aanwezigheid was een zeer welkome toevoeging en versterking van de game en het verhaal.

Spider-Man Game Review PS4

Presentatie: Spiderman ziet er op de PS4 simpelweg prachtig uit, maar het is wel gauw te zien waar de meeste aandacht naartoe is gegaan. De game draait op 30fps en ik kan je met een gerust hart laten weten, dat ik zeer weinig tot geen dips in de framerate heb gemerkt. Ik speelde de game zonder de day 1 patch, maar ben alsnog weinig bugs of glitches tegengekomen. Er zat weleens een enemy vast in de muur of iets dergelijks, maar erger dan dat is het in mijn gehele playtrough niet geworden.

Spider-Man Game Review PS4

Het is eerlijk waar een keurig afgeleverde game die niet gehaast of onafgemaakt aanvoelt. De straten zijn vol met voetgangers en auto’s en je ziet zelfs hier en daar een eekhoorn of een rat voorbij rennen, in deze gevallen zou je er verstandig aan doen om niet op de details te gaan letten, want dan ga je zoals ik al zei ”gauw merken waar de meeste aandacht naartoe is gegaan”. In het geval van de cutscenes, adviseer ik je dan weer wel om op de details te letten, want die zijn echt van hoogstaand kwaliteit en zien er zeer gelikt uit. De stemacteurs leveren fantastisch werk en de animaties ogen zeer vloeiend, de game had er in 60fps uiteraard nog strakker uitgezien, maar dit mocht helaas niet zo zijn. Tijdens de cutscenes wordt het gauw duidelijk waar de meeste………je snapt het ondertussen wel.

Gameplay: Dan nu tot slot het geen waar het natuurlijk allemaal om gaat, de gameplay! Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het slingeren is praktisch perfect gedaan! Het was de intentie van de developers, om ervoor te zorgen dat Spidey onderbroken kon door gaan met slingeren en free runnen en daar zijn ze uitmuntend in geslaagd! Slinger je per ongeluk tegen een gebouw aan, dan zal Spidey met een bloedgang tegen het gebouw oprennen, nader je vervolgens het dak van dat gebouw, dan kan je met 1 druk op de knop Spidey vooruit lanceren en verder gaan met slingeren.

Ik zei altijd programmeren ze het slingeren goed, dan hebben ze voor meer dan 75% al een goeie Spiderman game gecreëerd. Spidey zijn web zit altijd ergens aan vast, maar zo nu en dan merk je wel dat er een beetje gesmokkeld word met de zwaartekracht. Als dit nodig is geweest om het slingeren zo goed te laten aanvoelen, dan wordt dit de developers al heel gauw vergeven. Zo nu en dan kwam ik helaas wat momenten tegen dat ik ergens niet op mocht klimmen of dat ik ergens niet simpelweg vanaf kon lopen, terwijl dit wel had moeten kunnen.

De combat is eigenlijk precies wat ik van de game verwachtte en wist me verder niet gauw te verrassen. Je zou geneigd zijn om de combat, misschien zelfs de hele game, te vergelijken met die van de Arkham games, maar vergeet niet dat er al genoeg Spiderman games bestonden, voor die bekende franchise er was. Games die al genoeg creativiteit toonden in de combat. Ik vergelijk de Combat van de nieuwe Spiderman dan ook liever met die van de vroegere Spiderman games. Bepaalde air combos en combos met je web hebben meer overeenkomsten met vroegere Spiderman games dan met de Arkham games.

Beoordeling: Spiderman PS4 pakt net niet de kroon van beste superhero game als je het mij vraagt, maar die kroon is wel in handbereik! Ik beloon Spiderman PS4 hier op PrutsFM met 4 en een halve ster! Benieuwd waarom de game net de perfecte score niet krijgt? Lees dan een stukje verder.

Kritiek: Het enige negatieve, of beter gezegd belangrijk punt van kritiek wat ik heb aan te merken over de nieuwe Spiderman is de herhaaldelijkheid van de game. Ik zeg ”de game” omdat alles wat de game ons te bieden heeft, zeer leuk en goed is, maar tegelijkertijd is er ook overal wel wat verbetering in te vinden.

De side quests worden gauw herhaaldelijk en ik had graag wat meer afwisseling in de gameplay willen zien. De combat is erg strak, maar je hebt snel alle moves onder de knie, hoewel het, tot het bittere eind leuk blijft om combos te maken met Spidey zijn gadgets, zul je al gauw merken dat je ook daarmee in de herhaling zult vallen en alle mogelijkheden wel gezien hebt. Het dodgen van de aanvallen van je tegenstanders reageert niet zo lekker als ik had gehoopt, maar het terugwerpen van granaten bijv: werkt weer wel ongelofelijk soepel.

Spiderman 2 op de PS2 heeft zeer lang de titel gedragen van ”beste superhero game” en de kans is erg groot, dat geschiedenis zichzelf herhaalt met de sequel van deze Spiderman game, als de developers die kleine dingetjes weten te perfectioneren! Deze Spiderman draagt sowieso de titel van ”Beste Spiderman game aller tijde” en dat is al een titel die met veel trots gedragen mag worden!

Foto's: Marvel