Terwijl we allemaal wachten op nieuwe triple-A games op de Switch, blijft Nintendo voorlopig nog even wat Wii U kliekjes opwarmen voor diegenen die deze juweeltjes hebben moeten missen. Ditmaal is Captain Toad aan de beurt en wij mochten op schattenjacht met deze schattige rakker.

Captain Toad Treasure Tracker is een spin-off van de leukste Mario game ever; Super Mario 3D World. In deze Wii U game waren er een soort bonuslevels met Captain Toad als schatzoeker. Het unieke aan deze levels was dat Captain Toad, vermoedelijk door zijn zware rugzakje, niet kon springen. Deze beperking van je bewegingsvrijheid, vergt het een hele andere manier van denken en spelen en dat maakte deze game zo anders dat Nintendo besloot hier een volledige game van te maken.

Alle levels zijn eigenlijk gebouwd in een soort van 3D-kubus waar je met de camera helemaal omheen kunt bewegen om zodoende alle hoeken kunt bekijken en je routes kunt uitstippelen. Gelukkig kun je ook nog inzoomen zodat je net even iets beter kunt zien wat je aan het doen bent. Overal is aan gedacht.

Nu, 4 jaar later, is Captain Toad Treasure Tracker dus uit op de Switch en kan een nieuwe lichting gamers met dit juweeltje aan de slag. Dankzij de Switch nu ook nog onderweg en ik moet je zeggen dat ik de handheld mode dan ook prefereer boven de docked mode.

Het grote ding is namelijk dat bij het origineel op de Wii U voor een groot deel op de gamepad met ingebouwd scherm leunde. Bij de Switch is dit opgelost door één van de joy-cons te laten fungeren als cursor. Op zich een oplossing die goed werkt, maar tegelijkertijd is het grote nadeel dat deze cursor constant in beeld is en nogal afleidt.

Wat ook niet helemaal lekker is gegaan tijdens het porten is het gebruik van de tandwielen. Soms kun je namelijk met een tandwiel bepaalde objecten in beeld laten draaien om zodoende bepaalde paden anders te laten lopen. Super leuk en origineel. Het hinderlijke op de Switch is alleen dat het icoon van dit tandwiel beeldvullend in beeld is en niet verdwijnt zolang je het gebruikt. Hierdoor zie je dus nog amper wat je aan het doen bent.

Maar goed, de bovengenoemde minpunten zijn dan ook wel de enige minpunten die ik ben tegengekomen in dit juweeltje, want verder is het een heerlijke puzzelgame. De graphics zijn heerlijk kleurrijk zoals je van Nintendo gewend bent, de gameplay is elegant en subliem en Captain Toad en Toadette zijn gewoon zo fucking cute dat ik ze het liefst de champignonnensoep in zou willen gooien en opeten.

Voor de verzamelaars onder ons, waaronder ik zelf, is Captain Toad Treasure Tracker een verademing, Elk level heeft 3 diamanten verstopt waarvan sommige makkelijker te vinden zijn dan anderen en een ster. Ook heeft ieder level een extra uitdaging, maar een groot nadeel is dat die uitdaging pas zichtbaar is nadat je het level al gehaald hebt en dus zeer waarschijnlijk gemist hebt. Ook kun je na het behalen van een level op zoek naar een kleine digitale versie van Toad, die zich ergens in het level heeft verstopt…

Mocht je volk over de vloer hebben kun je de joy-cons lekker losklikken en er eentje aan een vriend of vriendin geven om de game samen te spelen. Player 1 (uiteraard de eigenaar van de Switch) bestuurd Captain Toad of Toadette dan en speler 2 (de gast die moet luisteren naar Player 1) moet de camera bedienen en kan tomaten naar vijanden gooien om ze uit te schakelen. Het kan handig zijn, maar het maakt de game dan wel heel erg makkelijk en in principe is het nu juist de uitdaging om als een echte Solid Snake de Shy Guys te passeren als ze net niet kijken.

Captain Toad Treasure Tracker is een geweldige en super schattige 3D puzzlegame die ik iedereen aan kan raden. Ieder level voelt toch weer net even anders en fris en het verveelde mij geen moment. In tegenstelling tot veel andere games is de replay-waarde best aanzienlijk vanwege de korte levels en extra uitdagingen. Met een adviesprijs van €40 valt deze game in de budget-categorie, hoewel het origineel 4 jaar geleden eigenlijk hetzelfde kostte… De enige noviteit aan de game is dat er een aantal op Mario Oddysey gebaseerde levels aan toe is gevoegd.

Hoe dan ook heeft Nintendo met deze game een super schattig juweeltje afgeleverd die van mij geen 3 diamanten, maar 4,5 ster krijgt!

Captain Toad Treasure Tracker is uit op de Switch en de Nintendo 3DS.