BluRay Review: Ready Player One

Oh mensen, wat had ik hier naar uit gekeken. Het boek, dat ik al geweldig vond, verfilmd door Steven Spielberg. En als iemand dit klusje moet kunnen klaren, dan is hij het wel, toch?

BluRay Review: Ready Player One

Ready Player One, het boek van Ernest Cline uit 2011 was een enorme bestseller en een geekbijbel van jewelste, maar het boek roept ook een tegenstrijdigheid op. Want het boek schreeuwt er om verfilmd te worden, maar tegelijkertijd weet je zodra je de laatste pagina gelezen hebt dat dit boek eigenlijk niet te verfilmen is. Maar toen eenmaal Steven Spielberg aan boord werd gehaald en Ernest Cline zelf het script zou verzorgen kreeg ik toch goede hoop dat het wel goed zo komen met deze film.

Het grootste probleem voor de verfilming van Ready Player One ligt in het feit dat elke pagina zo bomvol pop culture verwijzingen zit dat het onmogelijk zou zijn om die allemaal in één film te proppen, om nog maar te zwijgen over de hel waarin je terecht komt om alle rechten te klaren. Spielberg en Cline vermijden deze problemen door de film zo aan te passen dat voornamelijk alleen de verhaallijn blijft staan. En zo ontstaat er een soort Ready Player One 2.0, waardoor je al vrij snel los laat om boek en film met elkaar te vergelijken en dan valt er meer dan genoeg te genieten. De OASIS, de VR wereld waarin het grootste deel van het verhaal zich afspeelt, ziet er geweldig uit en is zo realistisch dat het nooit aan doet als een gelikte computeranimatie wereld. En wees niet bang, want Ready Player One zit nog steeds vol met verwijzingen naar pop culture van vooral de jaren 80, maar ook weer niet zo vol dat de film veranderd in een enorm zoekplaatje. Maar als je de bluray gekeken hebt kan het geen kwaad om hem nog eens te kijken en dan bepaalde scenes beeldje voor beeldje te gaan herkijken om alles easter eggs te kunnen spotten.

BluRay Review: Ready Player One

In al dit visuele geweld is het makkelijk voor de hoofdrolspelers om op het tweede plan te komen en om eerlijk te zijn gebeurt dat ook wel een beetje. Tye Sheridan (Parzival/Wade) vond ik al eerder het hoogtepunt van A Scouts Guide To The Zombie Apocalypse en is in deze film prima gecast en krijgt ook voldoende mogelijkheden om zijn kunnen te laten zien. Van de andere acteurs krijgt Olivia Cooke (Art3mis/Samantha) de meeste schermtijd en zet een goede vertolking neer, maar haar naam zal tijdens de volgende oscarceremonie niet uit de envelop komen. Ben Mendelsohn, die de slechterik Nolan Serrento speelt, is vreemd genoeg de grootste tegenvaller. Maar dat is vooral omdat hij hier eigenlijk hetzelfde karakter neer zet als hij deed in Rogue One: A Star Wars Story, waarin hij Director Krennic speelde en waar hij veel beter op zijn plaats was en meer gevaar uitstraalde.

EXTRA’S: Laat ik beginnen met wat altijd mijn favoriete extra is, de digital copy. Maar daar blijft het niet bij, want de bluray biedt nog ongeveer anderhalf uur aan extra’s. En dan beginnen we met The ’80s: You’re The Inspiration, een korte featurette over wat Ernest Cline inspireerde om Ready Player One te schrijven. Game Changer: Cracking The Code is een zeer uitgebreide (bijna een uur) en boeiende making off die je absoluut moet kijken.  Effects For A Brave New World laat je in een half uur zien wat er bij kwam kijken of alle visual effects op het scherm te krijgen. Deze extra wordt gevolgd door korte featurettes over de sound design en de filmmuziek. En we sluiten af met Ernie & Tye’s Excellent Adventure, een gesprek tussen Tye Sheridan en Ernest Cline over het proces van het maken van de film.

BluRay Review: Ready Player One

OORDEEL: Ook al wijkt de film op heel veel punten af van het boek is dat niet iets wat irriteert en ga je met gemak mee in de wereld die Spielberg je voor tovert. Een wereld die op sommige momenten enorm is met overal wat te zien, zoals de race naar Central Park in challenge 1 of de slot battle op planet Doom en op andere momenten weer klein is en zich dan richt op de karakters. O ja, deze review zou niet compleet zijn zonder een dik compliment uit te delen voor de scene in het Overlook Hotel uit The Shining, die scene is echt briljant gedaan. Dus, of je nou een jaren 80 liefhebber, een game fanaat of gewoon van moddervette actiefilms houdt, je MOET Ready Player One in huis halen, want dit is Spielberg op zijn best. Ready Player One ligt nu overal in de winkel.

BluRay Review: Ready Player One

Beelden: youtube | Foto: filmdepot.nl