jul 102018

MXGP is de Fifa onder de motorcross games. Daarmee bedoel ik dat het gewoon de maatstaf is voor alle motorcross games. Niet dat we nu omkomen in dat genre games, maar toch. Ik zette mijn kritische crossbril op en mocht los met de game.

MGXP PRO zou eigenlijk MXGP 4 moeten heten, maar met het weglaten van een nummer 4 en het te vervangen voor de term PRO, probeert ontwikkelaar Milestone aan te tonen dat het nu menens is. De game is een stuk moeilijker geworden. De andere racers geven je geen centimeter de ruimte en op standje ‘realistic’ crossen ze je links en rechts om de oren. Ook al is de ‘flashback’-optie best wel pussy… Ik moet toegeven dat ik ‘m vaker gebruikte dan voorheen.

Uiteraard bevat de game alle rijders en banen van het officiële kampioenschap, kun je je motor en rijder customizen met eindeloze toffe opties… Het enige wat alle liefhebbers écht willen weten… hoe zijn de fucking whips. Even voor de niet-liefhebbers. Een whip is een sprong waarbij een crosser de motor dwars gooit in de lucht en zo gewoon de fucking koning van de crossbaan is. Nou… De whips zijn ‘whipalicious’. Het kippenvel op je godvergeten mannenklauwen als je een perfecte landing maakt na een toch al perfecte whip is centimetrers dik.

Mocht je nu niet perfect op je noppenbanden terecht komen… De crashes zijn nog steeds lomp. Je ziet en voelt je val wel wat meer aankomen, maar eenmaal van de motor af lig je als een lappen pop op de grond. En als je te hard door de bocht wil en verhoopt een reclamebord kopt. Sta je in een keer helemaal stil en zak je in elkaar als een pudding. Gelukkig zijn er ook zaken aanzienlijk verbeterd zoals het vervormen van de baan. Je voelt echt dat je in de sporen getrokken wordt en dat is gewoon verdomde nice.

Nieuw is de compound waar je kunt trainen, maar ook kunt freeroamen door de bossen en heuse sx tracks kunt masteren in time attacks. Een leuke toevoeging, maar liever had ik gewoon de Motocross of Nations teruggezien in de game, die helaas verdwenen is.

De graphics zijn er op het eerste gezicht nu niet echt bepaald per sé op vooruit gegaan, maar als je tijdens de replays alles bekijkt vanuit meerdere point of views en met name als je in de photomode springt zul je het belachelijke niveau van detail zien en waarderen. Helemaal in slechte weersomstandigheden zijn de modderklonten, plassen water en baggersporen echt schitterend en realisitsich.

Ook bij de helmet cam is het realisme bizar. Door de bewegingsonscherpte en het chaotische beeld is het net of je met een VR-bril op aan een echte race meedoet. Zelfs het geluid van de bakkerklonten op je helmet cam klinken ook alsof het een gopro is.

De mooie graphics en het gebruik van de Unreal 4-engine lijken wel met een keerzijde te komen. Ik weet niet of het aan het feit ligt dat mijn ps4 nog een oud beestje is zonder het woordje PRO er achter, maar de textures laden allemaal erg laat en de laadtijden zijn verschrikkelijk lang. Zo lang zelfs dat ik op gegeven momenten gewoon geen zin meer had om te racen en dat is best knap, want ik wil altijd racen… Altijd.

OORDEEL: Met de komst van MXGP PRO waren mijn verwachtingen hooggespannen, misschien wel te hoog, want de game is niet de revolutie waar ik op had gehoopt. Ondanks dat is het wel gewoon de meest complete en fantastisch uitziende motorcross game die er op dit moment is en kan ik ‘m iedereen die MXGP 3 nog niet had van harte aanraden.

MXGP PRO krijgt van mij 3 sterren.