jun 262018

Tijdens de E3-presentatie van EA werd tussen al het geweld van grote titels als FIFA 19, Battlefield 5 en Anthem, ineens als een duveltje uit een doosje de opvolger van de schattige game Unravel aangekondigd. Sterker nog, Unravel Two was per direct beschikbaar. Wij gingen ermee in het getouw.

Wat meteen opvalt, is dat Unravel Two, in tegenstelling tot zijn voorganger, niet één maar twee speelbare karaktertjes heeft. Deze schattige bolletjes wol in de vorm van poppetjes, heten ‘yarnys’ en hebben zichzelf aan elkaar vastgeknoopt om samen het avontuur aan te gaan nadat ze beiden overboord zijn geslagen van een schip. Je zou denken dat het best wel vervelend is om aan elkaar vast te zitten, maar in deze game is dit juist heel erg handig.

Doordat je aan elkaar vastzit, kun je namelijk juist super goed samenwerken en het draad bijvoorbeeld gebruiken om aan te slingeren of als een soort lasso om voorwerpen te verplaatsen. Ook kun je soms bepaalde punten met elkaar verbinden door ze aan elkaar te knopen en zodoende een bruggetje of trampoline te bouwen.

Ook kun je elkaar als ankerpunt gebruiken. Iets wat vooral in co-op modus erg leuk en fijn werkt. Hierdoor kan de ene persoon zijn yarny ergens op een veilig punt stationeren en het touw een beetje laten vieren zodat de ander kan abseilen of juist omhoog kan klauteren.

Bij Unravel Two ligt de nadruk écht op co-oppen, maar hoe zit het dan als je even lekker alleen wilt spelen of geen vrienden hebt? Dat hebben de makers briljant opgelost doordat je moeiteloos van yarny kan wisselen en ook de twee yarnys samen kunt laten smelten… ehhh klitten, waardoor je zelf de touwtjes in handen hebt en sommige platformgedeeltes gelukkig niet dubbel hoeft uit te voeren. Op deze manier is de game dus ook prima te spelen, hoewel sommige puzzels toch echt wel stiekem meer ontwikkeld lijken voor co-op.

De puzzels zijn bij tijd en wijlen soms lekker uitdagend, maar nooit écht moeilijk. Ik heb deze game samen met mijn dochtertje van negen gespeeld en wij kwamen er samen prima uit. Nu moet ik wel bekennen dat zij een bovengemiddeld goed gamertje is voor haar leeftijd, maar toch.

Mocht je er nu echt geen touw aan vast kunnen knopen (pun intended) en echt niet uit de puzzels komen, is er een ingenieus hint-systeem. Hiermee kun je onder in beeld hints laten verschijnen die aanvankelijk subtiel zijn, maar je kunt ook doorklikken tot aan de volledige oplossing van de puzzel. Maar ja… Wat is daar nu leuk aan?

De graphics en eigenlijk het hele stijltje van Unravel Two zijn echt een lust voor het oog. Rennend, klimmend en slingerend verkennen de twee schattige kleine yarny’s allerlei schitterende levels. Van mooie bosrijke omgevingen tot een verlaten speeltuin op een regenachtige avond. En springend van lelieblad naar lelieblad tussen de kikkers over het water tot aan verlaten bouwplaatsen.

Als yarny voel je je in al die levensechte en grootste omgevingen erg nietig en het is daarom bij Unravel Two ook maar fijn dat je ten alle tijden wordt vergezeld door een andere yarny. Samen blijf je maar de vonk van het verhaal volgen die zich als een soort van vuurvliegje voortbeweegt en soms zelfs stiekem een beetje de route laat zien die je moet zien te bewandelen.

Op de achtergrond ‘ontrafeld’ zich een verhaal in een soort van geestverschijningen, alsof je als het ware ziet gebeuren wat er zich daar heeft afgespeeld. Het gaat over twee tieners die samen vluchten uit ik vermoed een weeshuis of iets dergelijks. Dit zou als een rode draad door de game moeten lopen, maar in werkelijkheid voegt niet heel erg veel toe.

Wat wél echt iets toevoegt is de schitterende soundtrack. De combinatie van rustgevende klanken en emotionele melodielijnen, geven deze schattige game heel veel sfeer en warmte. Het werkt trouwens ook lekker therapeutisch tijdens het oplossen van de vele puzzels.

Unravel Two is een niet al te lange game, waarvan de replay-waarde van de storymode niet groot is. Gelukkig zijn er daarom nog 20 pittige bonus levels toegevoegd, waarbij je ook nog een en ander kunt vrijspelen en je je ook na het uitspelen van de game af en toe nog even kunt vermaken.

Met Unravel Two zijn de makers er goed in geslaagd een schitterende co-op opvolger te maken van het origineel. De toon is deze keer veel positiever. De makers wilden iets opbeurends maken, omdat het eerste spel langzaam maar zeker toewerkte naar een redelijk hard einde. En omdat het een co-op game is, willen ze de speler liever laten lachen en juichen dan alleen maar laten huilen. Nou, dat is zeker gelukt en deze schitterende en super schattige co-op game krijgt van mij dan ook 4,5 dikke sterren.