Vroeger waren stripboeken en superheldenfilms een aangelegenheid voor nerds. Een gemiddeld persoon kende namen als Batman, Spider-Man en Superman, maar iemand die begon over Captain Marvel of Thor werd gek aangekeken. Tegenwoordig behoort het superheldengenre tot de best verdienende films, dat zijn hoogtepunt vindt in een van de meest geanticipeerde films van het afgelopen decennium: Avengers: Endgame. De gekte heeft een dusdanig hoog punt bereikt dat Endgame zelfs zijn eigen hashtag heeft, #DontSpoilTheEndgame, om ervoor te zorgen dat onze kostbare bioscoopervaring behouden blijft. Hieronder volgt in ieder een volledig spoiler-vrije review om alvast in de stemming te komen voor het afsluitende hoofdstuk van elf jaar aan Marvelfilms.

PLOT: Nadat Thanos de boel op stelten heeft gezet, zijn de overgebleven helden ten einde raad. Het enige dat ze weten is dat ze de Infinity Stones moeten zien terug te krijgen om Thanos neer te halen, koste wat het kost. Ditmaal hebben ze ook de hulp van onder andere Ant-Man en Captain Marvel, maar is dit voldoende vuurkracht om orde in het universum te herstellen?

Al tijdens het begin van Endgame moet je je goed aan je stoel vastklampen want de gestoorde wendingen vliegen je vanaf het eerste moment om de oren. Verwacht echter niet pure actie, want er is ook voldoende ruimte voor een dramatische invalshoek (en dan heb ik het niet over een moeilijk kijkende Captain America, hoewel je die vaak genoeg zult zien). Met een speelduur van drie uur is hier gelukkig voldoende ruimte voor en voelt de film op geen enkel punt langdradig. Het omgekeerde is eerder het geval. Endgame moet een gestoord aantal films aan elkaar binden en tot een bevredigend einde brengen waardoor het plot met momenten gehaast aanvoelt. Deze haast gaat gepaard met een aantal plotgaten, maar dat mag de pret niet al te veel drukken, want dat is te verwachten van een actiefilm die als belangrijkste taak heeft de meest overweldigende kaskraker ooit te zijn. Dit gezegd hebbende, had de ontknoping meer aandacht verdiend.

Voor de rest heb ik voornamelijk bijzonder veel genoten van de humor, actie en creativiteit waar Endgame mee vol zit. De film breekt met alle regels wat zorgde voor veel gegrijns en zelfs een paar kippenvelmomentjes waarbij met name Captain America en Thor de show stelen. Ik wil dolgraag uitweiden over alle vette momenten en onverwachte gebeurtenissen, maar ik wil nog liever dat je ze zelf voor het eerst meemaakt in de bioscoop. Het is in ieder geval duidelijk dat er veel geld, moeite en liefde is gestoken in het vervaardigen van dit laatste hoofdstuk.

OORDEEL: Aan alles moet een einde komen. Zo ook aan de meest ambitieuze serie van superheldenfilms. Perfect is het niet, maar dat probeert het ook niet te zijn. In de kern gaat Endgame over buitengewone mensen die het geluk van anderen boven dat van zichzelf plaatsen. Dit wordt verteld aan de hand van voldoende humor, karakter en een van de grootste actiescènes ooit op het witte doek. Hoe je het wendt of keert is dit een waardige afsluiter voor zowel leken als diehard Marvelfans. Hup, en nu naar de bioscoop voordat je per ongeluk op spoilers stuit.