Resident Evil 2 2019

Al een tijdje pik ik hier en daar op dat men een beetje uitgekeken begint te raken op alles zombie related. Vreemd vind ik dat niet, helemaal niet als je nagaat dat we de afgelopen jaren zijn doodgegooid met zombie games, zombie films en natuurlijk zombie series. De kijkcijfers van de hitserie ”The Walking Dead” liegen er ook niet om en dalen met elk nieuw seizoen wel weer een klein beetje, dus er moet haast wel iets waar zijn van dit nieuws wat ik oppik in de internet wandelgangen.

Review Resident Evil 2 2019

Persoonlijk ben ik helemaal klaar met al die remakes en remasters, of we het nou over films of games hebben. In dit geval over games. Elke keer als ik denk dat het nu wel genoeg is geweest met al die remakes en remasters, duikt er toch weer eentje op, vaak zijn ze best ok, maar zo nu en dan denk ik bij mezelf, die game had lekker begraven mogen blijven in het verleden, toen besloot Capcom haar hoed in de ring te gooien en of je nou klaar bent met remakes en of zombies, de Resident Evil 2 remake is hier om te bewijzen dat er toch nog leven zit in beide!

De ultieme koning van het survival/horror genre en het hele zombie genre in het algemeen is natuurlijk Resident Evil! Een franchise met vele hoogtepunten, maar ook zeker ontzettend veel dieptepunten. De meeste mensen zullen het met me eens zijn, als ik zeg dat de beste game uit de franchise Resident Evil 2 is. Capcom werd dan ook erg streng aangekeken toen ze bekend maakten dat ze bezig waren met een remake van deze game. Resident Evil 2 is zo geliefd, dat de druk om deze serie een waardige remake te kunnen geven wel erg hoog heeft moeten zijn.

Review Resident Evil 2 2019

Die druk heeft Capcom denk ik erg goed gedaan, want de Resident Evil 2 remake is in mijn ogen, de beste Resident Evil game, de beste remake en de beste zombie game die ik persoonlijk ooit heb gespeeld.

Review Resident Evil 2 2019

Om te beginnen is de game pure eye en ear candy! Dit is een remake van de hoogste kwaliteit, de graphics zijn prachtig en de geluidseffecten zijn top! De gameplay is erg goed en het speelt precies zoals verwacht.

Review Resident Evil 2 2019

Veel elementen die het origineel erg spannend maakten, waren tegelijkertijd elementen die de game ook erg frustrerend maakten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan hoe weinig items je kon dragen, waardoor je veel trips heen en weer moest maken naar die bekende grote item box of denk aan de langzaam opengaande deuren of aan het feit dat je soms wel een uur lang aan het zoeken was naar de laatste te openen deur met een hartjes icoon. Nogmaals, ik besef me heel goed voor hoeveel spanning dit allemaal heeft gezorgd, maar ik ben blij dat ik ditmaal overal naartoe kon gaan zonder die slome deuren en dat er een zeer gedetailleerde map bij zit om me hierbij te helpen, want dat zorgt namelijk weer voor een heerlijk tempo tijdens het spelen.

Review Resident Evil 2 2019

Alles van het origineel wat in deze remake is weggelaten en alles nieuw wat eraan is toegevoegd, zijn zeer welkome veranderingen en geven deze game volledig haar eigen identiteit. Maak je dus absoluut geen zorgen of de remake nog wel eng of spannend genoeg is, want dat is ie zeker! Doe jezelf een plezier en speel de game in het donker met je koptelefoon op en je bent de langzaam opende deuren binnen een uur alweer vergeten.

Review Resident Evil 2 2019

Resident Evil 2 is helaas wat aan de korte kant en helaas wat aan de dure kant. Ondanks dat dit een betere game is dan de gemiddelde current gen game vind ik een 60 euro prijskaartje TOCH nog net iets te duur, helemaal als je nagaat dat je de game op een normaal tempo ook nog eens uitspeelt in een uurtje of 5. Gelukkig is er genoeg motivatie om de game meerdere keren uit te spelen, dat dan weer wel.

OORDEEL: Ik heb naast de hoge prijs letterlijk geen slecht woord te zeggen over deze game, maar door de hoge prijs is de prijs/kwaliteits verhouding niet helemaal zoals het zou moeten zijn en daardoor doe ik een halve ster aftrek van de perfecte score die deze remake had kunnen verdienen en word Resident Evil 2 beloond met 4 en een halve ster.

Review Resident Evil 2 2019

Foto's: Capcom