Jurassic World: Fallen Kingdom Review

Nu we niet al onze tijd in het WK voetbal hoeven te steken kan je deze zomer lekker naar de bioscoop gaan. En de film die aardig wat mensen naar de bios zal lokken is Jurassic Park: Fallen Kingdom. Wij mochten hem vanavond alvast bekijken.

Jurassic World: Fallen Kingdom Review

Zwartkijkers zouden kunnen zeggen dat Jurassic World gewoon Jurassic Park 2.0 was, hetzelfde verhaal maar met “bigger teeth”. Diezelfde mensen zullen nu waarschijnlijk zeggen dat dit tweede deel een The Lost World 2.0 is, maar daarmee doe je deze nieuwe franchise tekort. Natuurlijk zijn er overeenkomsten met de Spielberg film uit 1997. Ook nu keren we terug naar een eiland waar de dino’s de baas zijn…ehh…dat waren ze ook al in de vorige film, maar nu hebben de dino’s complete vrijheid nadat alle mensen het eiland hebben verlaten. Waarom dan toch terug gaan naar Isla Nublar? Nou, er dreigt een vulkaan uit te barsten op het eiland en Claire (Bryce Dallas Howard), die tegenwoordig dierenrechten activiste is,  wil voorkomen dat door die uitbarsting alle dinosaurussen zullen sterven. En dus gaat zij samen met Owen (Chris Pratt) terug om ze te redden, waarbij Owen vooral mee wil gaan om ‘zijn’ raptor Blue in veiligheid te brengen.

Jurassic World: Fallen Kingdom Review

Owen en Claire zijn overigens niet de enige oudgedienden die weer komen opdraven, want ook dokter Henry Wu (Jurassic Park & Jurassic World) zien we weer kort terug in deze sequel. Maar de grootste verrassing is toch wel de terugkeer van Ian Malcolm (Jeff Goldblum). die we natuurlijk nog kennen uit de eerste twee Jurassic Park films. Het terughalen van Goldblum is een meesterlijke zet, want zijn karakter was altijd al een fan favourite en dus zal zijn terugkeer aardig wat scepsis weg halen bij liefhebbers van de eerste Jurassic trilogie. Maar stel je daar niet te veel van voor, want de rol van Goldblum is eigenlijk niet meer dan een cameo. Maar het draait in deze film natuurlijk vooral om de dino’s en die zijn allemaal terug, plus nog wat nieuwe toevoegingen.

Jurassic World: Fallen Kingdom Review

De nieuwe man met de megafoon, J.A. Bayona (The Impossible & The Orhanage) weet zodra onze hoofdrolspelers terug op Isla Nublar zijn behoorlijk goed de vaart er in te zetten, waarbij vooral het deel met de op hol geslagen dinosaurussen die op de vlucht zijn voor de uitbarstende vulkaan een waar spektakel is. Wat dat betreft is het best jammer dat we voordat we het weten al weer van het eiland af zijn, want de combinatie van dinofilm en rampenfilm zou al genoeg geweest zijn. Maar ook daarna wordt de film niet zwakker. Claire en Owen volgen de mensen die de beesten zouden redden als ze er achter zijn gekomen dat ze bedrogen zijn en dat de geldschieters van deze missie hele andere plannen hebben met deze beesten. En zo komen ze op een schip terecht die op weg is naar het vasteland om daar de dieren te verkopen. Eenmaal daar aangekomen gaat het natuurlijk weer mis en al snel begint het rennen en gillen opnieuw, waarbij onze helden nog steeds proberen om de beesten te redden. Maar ja, redden betekent nu dus vrijlaten in de bewoonde wereld. Maar voordat ze überhaupt kunnen nadenken over het wel of niet redden van de gevangen genomen beesten moeten ze eerst zichzelf zien te redden van de nieuwe aanwinst, de bloeddorstige en angstaanjagende indoraptor.

Jurassic World: Fallen Kingdom Review

OORDEEL: Deze tweede Jurassic World film is een bevredigende opvolger geworden, met een geweldig begin dat opgevolgd wordt door een zeer goede tweede en derde akte. Pratt en Howard hebben nog steeds een goede chemie en kunnen best nog wel een paar films door. En ook al heeft Jurassic World: Fallen Kingdom best wel wat weg van The Lost World, het heeft genoeg in petto om onderscheidend te zijn. Bij de eerste Jurassic World film lag de nadruk meer op het wow effect, deze film gaat vooral voor de spanning en is het bij vlagen bijna een horror/thriller. Jurassic World: Fallen Kingdom is vanaf vandaag in de bioscoop te zien.

Jurassic World: Fallen Kingdom Review

Beelden: youtube | Foto's: Filmdepot