Wij bij Pruts geloven niet in toeval. Ik bedoel; het kan toch geen toeval zijn dat juist tijdens deze zomerse dagen met tropische temperaturen de nieuwe Switch game Donkey Kong Country: Tropical Freeze uitkomt? Nou ja nieuw… Stiekem is deze game al in 2014 uitgekomen op de Wii U. De wat? Juist ja!  Helaas hebben veel mensen deze geflopte console van Nintendo gemist. Maar treur niet, onze Rikkert ging hangend in zijn hangmat onder het genot van een cocktailtje voor jullie aan de slag met ’s werelds beroemdste primaat om te kijken of het wat is. Donkey Kong Country: Tropical Freeze… een ordinaire port of is er meer nieuws onder de zon?

De Wii U was helaas voor Nintendo een enorme flop. Toch zijn er een paar juweeltjes van games op deze console uitgekomen. Omdat door die flop dus heel veel mensen niets afweten van het bestaan van deze juweeltjes, ruikt Nintendo de kans om opnieuw geld te verdienen aan deze ports. Sterker nog, deze port zal waarschijnlijk vele malen beter verkopen dan het origineel uit 2014. En dat is slim van Nintendo, ruim 4 jaar later.

PLOT: Het verhaal van Donkey Kong Country: Tropical Freeze is, in tegenstelling tot Donkey Kong zelf, flinterdun. Donkey is samen met z’n vrienden Diddy, Dixie en Cranky zijn verjaardag aan het vieren als ineens een stel boze pinguïns, walrussen, sneeuwuilen en andere viking-achtige arctische dieren hun zinnen hebben gezet op Donkey Kong’s Island. De Kongs worden uit hun huis geblazen en een poolwind bevriest hun eiland. Vervolgens moet je jezelf door allerlei werelden worstelen om terug te komen op je eiland en daar de boel weer terug zien te winnen.

Dat de verhaallijn flinterdun is klinkt nu als iets negatiefs, maar zo is het zeker niet bedoeld. Ik bedoel, alsof we bij een goede platformer zitten te wachten op enorme emotionele rollercoasters en plot twists… Nee, bij een goede platformer draait alles om de gameplay en het level design en daar blinkt deze game dan ook ontzettend in uit.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is een fantastische platformer en speelt heerlijk soepel. Iedere wereld… sterker nog, ieder level voelt uniek. De graphics zijn helder en fris. Bovendien is de hele stijl van de game gewoon schitterend. De diepte die gecreëerd wordt door het gebruik van meerdere lagen is kenmerkend voor de game en alles ziet er gewoon gepolijst uit. De sound fx hebben nog steeds die bekende, nostalgische klanken van de Donkey Kong Country games van vroeger en de muziek brengt je ook in tropische sferen. Alles aan deze game klopt gewoon.

Naast het feit dat de Switch versie van deze game is opgepoetst van 720p naar 1080p is de grootste noviteit (wauw, wat een mooi woord) toch wel de zogeheten ‘Funky Mode’. Funky mode is een soort easy mode. Maar vooropgesteld moet wel dat Donkey Kong Country: Tropical Freeze al een verdomd lastige game was, dus de easy mode kan hier en daar nog steeds behoorlijk uitdagend zijn. Je kunt de game spelen als Donkey Kong of als Funky Kong. Een oude bekende uit de franchise die eruit ziet alsof ‘ie in de lijm is gedipt en daarna door begin jaren ’90 is gerold met z’n grote zonnebril en bandana. Het had zo een kind van Donkey Kong en Hulk Hogan kunnen zijn, maar dat geheel terzijde.

Grootste voordeel van spelen met Funky Kong is dat hij maar liefst 5 hartjes heeft in plaats van 3. Hij kan landen op spikes zonder schade op te lopen door zijn coole surfboard, dubbel-jumpen, zweven, oneindig rollen en eeuwig zijn stinkende apen-adem inhouden onder water. Ook zijn je items goedkoper en kun je ze inzetten op elk moment.

Stel je valt in een gat. Normaal gesproken ben je dan een instant goner. Maar heb je goede reflexen kun je nog snel op start drukken, uit je items een groene ballon kiezen en HOPPA…. Je hebt zojuist een soort van half-cheatend je ass gesaved…

Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor de Switch is een perfecte port van het origineel. De resolutie is opgeschroefd, de laadtijden zijn korter, de game speelt iets soepeler en nu kun je ‘m ook nog handheld onderweg spelen. Is het je 60 euro waard als je deze game al op de Wii U had? Absoluut niet. Is dit je eerste aanraking met Donkey Kong Country: Tropical Freeze nu je een Switch bezit? Gefeliciteerd, je hebt één van de leukste Donkey Kong Country games in handen.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor de Switch is nu overal verkrijgbaar en krijgt van mij 4 hele dikke sterren!