Bluray Review: Daddy’s Home 2

Bij gebrek aan goede paasfilms deden wij maar weer eens een kerstfilm in de speler, want wij houden wel van op het randje leven.

Bluray Review: Daddy’s Home 2

De eerste Daddy’s Home vonden wij al best grappig, maar een komedie classic zal het nooit worden. Dit was duidelijk niet The Godfather onder de komedies. Maar Daddy’s Home 2 is wel degelijk een Godfather 2, maar dan alleen in het opzicht dat dit vervolg beter is dan de eerste film. We pakken het co-vaderschap op waar we het achter gelaten hadden. Bij Dusty en Brad lijkt alles ebony and ivory, maar de eerste haarscheurtjes zijn al zichtbaar. De kinderen worden gek van het heen en weer gedoe, maar weten aan de andere kant ook prima de situatie uit te buiten. En bij beide vaders beginnen oude irritaties weer de kop op te steken. Dus wat is dan de beste oplossing als je langzaamaan elkaar weer zat begint te worden? Juist! Samen de feestdagen doorbrengen.

Maar om een The Hangover 2-achtige situatie te voorkomen, waarbij deel 2 een herhaling is van het eerste deel, hebben de makers van Daddy’s Home 2 bedacht dat het leuk zou zijn als beide opa’s ook kerst komen vieren. En de castingmensen hebben hier een briljante keuze gemaakt door de vader van Brad te laten spelen door John Lithgow en die van Dusty door Mel Gibson. Maar dan moet je ze natuurlijk wel goed gebruiken en dat is in het geval van Lithgow helaas niet helemaal uit de verf gekomen. De man die zo geweldig was in de serie 3rd Rock From The Sun is in deze film simpelweg niet grappig genoeg en komt eerder een beetje zielig dan grappig over. Mel Gibson daarentegen laat maar weer eens zien dat hij zich prima staande kan houden in dit genre.

Beide families nemen hun intrek in een riante vakantiewoning in de sneeuw om daar samen de kerstdagen door te brengen en eenmaal samen in één huis is het natuurlijk vragen om problemen en al snel steken oude issues weer de kop op, zeker als Gibson ook nog eens extra olie op het vuur gooit door zijn zoon Dusty te wijzen op alle tekortkomingen van Dusty en zijn relatie met hem. Dit zorgt voor spanningen tussen beide vaders en voor je het weet vallen Dusty en Brad terug in oude gewoontes. Maar daar blijft het niet bij, want steeds vaker bekruipt je het gevoel dat je dit allemaal al eerder hebt gezien, namelijk in Christmas Vacation. En dan wordt ook pijnlijk duidelijk dat deze film geen partij is voor de Chevy Chase klassieker. Maar, wees gerust, er zijn wat mij betreft zat sterke momenten over om deze film te redden.

EXTRA’S: Making A Sequel is een korte featurette over…het maken van een sequel. Look Who’s Back is een korte featurette over…dat iedereen weer terug kwam om deze tweede film te maken. Co-Dads: Will & Mark is een korte featurette over…Will Ferrell en Mark Wahlberg. The New Dads In Town: Mel & John is een korte featurette over…Mel Gibson en John Lithgow. En dan ronden we het geheel af met een korte featurette over de cameo van Captain Sully, elf minuten aan deleted/extended/alternate scenes die wat mij betreft niet in de montage hadden hoeven sneuvelen en een niet zo grappige gag reel. Kortom, een hoop korte featurettes die soms best wel boeiend zijn, maar je ziet wel erg vaak dezelfde fragmenten uit de film voorbij komen.

OORDEEL: Helaas betekent twee keer zo veel vaders niet twee keer zo veel lol, maar als je kijkt naar de vele kerstfilms die jaarlijks uitgebracht worden en hoeveel daarvan er een dikke tegenvaller zijn zit je nog best goed met Daddy’s Home 2. Ik verwacht zelf niet dat deze film een plekje zal krijgen tussen de kerstklassiekers en Home Alone hoeft zich echt geen zorgen te maken, maar koop deze film gewoon, zet hem in de kast, kijk hem tijdens de kerst en ik garandeer jou en je familie een prima ochtend/middag/avond (doorhalen wat niet van toepassing is). Daddy’s Home 2 is vanaf 4 april overal verkrijgbaar.

Bluray Review: Daddy’s Home 2

Beelden: youtube.com | Foto: Universal