Bluray Review: The Snowman

Clowns waren al eng, meisjes met lang zwart haar die uit je televisie komen waren al eng, maar we waren nog veilig voor sneeuwpoppen. Maar nu is daar dus The Snowman en zul je nooit meer op dezelfde manier naar Olaf in Frozen kijken.

Bluray Review: The Snowman

Rustig maar mensen, The Snowman gaat dus helemaal niet over een moorddadige sneeuwpop die slachtoffers maakt door zijn wortel zo ver mogelijk je hersenpan in te rammen. Nee, deze thriller gaat over de jacht op een seriemoordenaar die een sneeuwpop als visitekaartje achter laat.

Harry Hole (Michael Fassbender) is een alcoholistische politieagent die op zijn werk de kantjes er af loopt, totdat een zaak van mysterieuze verdwijningen zijn aandacht grijpt. Dan haakt hij aan bij rookie Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) die op deze zaak zit. Al snel blijkt er veel meer aan de hand te zijn dan simpele vermissingen, want deze zaak blijkt aanknopingspunten te hebben met een aantal cold cases. Met een supporting cast vol topacteurs als J.K. Simmons, Charlotte Gainsbourg, Chloë Sevigny en Val Kilmer denk je misschien dat dit niet mis kan gaan, maar dat is helaas verre van waar. Wat zich ontvouwt is een film vol lange ritten in een Volvo (op winterbanden natuurlijk) door een Noors landschap en heel veel beelden waar je bijna sneeuwblind van zou worden. Het tempo van de film ligt zo laag als we gewend zijn van de Scandinavische producties, maar in deze film ontbreekt het aan een gezonde dosis spanning. Heel af en toe heeft The Snowman iets weg van Seven of een Hitchcock film, maar dan zonder het ‘op het puntje van je stoel’ gevoel.

De verschillende verhaallijnen die door elkaar lopen zorgen voor een rommelig geheel en worden geen van allen genoeg uitgediept, waardoor geen één verhaallijn je aangrijpt en de film echt een kwestie wordt van uitzitten omdat je nu dan toch ook wel de ontknoping wilt zien. Maar als die dan komt is die weer niet verrassend genoeg en wordt die, geheel tegen het tempo van de rest van de film in, er behoorlijk rap doorheen gejaagd.

EXTRA’S: Ook hier komen we er karig vanaf. Er is een featurette over de karakters, de schrijver van het boek waarop de film is gebaseerd, de moordenaar waarop gejaagd wordt (deze extra moet je dus niet vooraf kijken) en de locaties, die wel allemaal prachtig zijn. En we sluiten af met een zeer korte featurette (anderhalve minuut) over de enige stunt van de film. En dan zit het er al weer op.

OORDEEL: The Snowman is zo’n typisch geval van de trailer is beter dan de film. Michael Fassbender doet nog zijn best om er iets van te maken, maar het wordt mij maar niet duidelijk of hij de hele film zo treurig kijkt omdat zijn leven een puinhoop is of omdat hij tijdens de opnames al door had dat dit hem niet zou worden. The Snowman ligt vanaf nu verkrijgbaar.

Bluray Review: The Snowman

Beelden: youtube.com / youtube.com | Foto: Universal