jun 242016

One More Thing...

Het leven van Apple opperhoofd Steve Jobs is al eerder verfilmd, maar dat was geen groot succes. Maar voor de film Steve Jobs zat Danny Boyle op de regisseursstoel en dat gaf ons toch weer goede hoop dat het deze keer wel goed zou komen. Maar was die hoop terecht?

One More Thing...

PLOT: Steve Jobs neemt ons mee achter de schermen van de digitale revolutie met een lancering van drie iconische producten. Maar achter de schermen van deze lanceringen worden we mee genomen in het leven van Steve Jobs en zijn worstelingen op zakelijk gebied, maar ook zijn privé leven blijft niet buiten schot.

Regisseur Danny Boyle neemt een gewaagde beslissing door met deze biopic niet het leven van Jobs te laten zien zoals je dat doorgaans in dit soort films zou verwachten. Je krijgt dus niet de opgang van Jobs en Apple te zien vanaf zijn dagen in de garage tot het enorme succes wat Apple nu is. Nee, het hele verhaal wordt verteld rondom drie lanceringen van zijn geestenkindjes en dan komen er wel wat flashbacks voorbij, maar het grootste deel van het leven van Jobs wordt verteld aan de hand van gesprekken (of beter gezegd confrontaties) die hij backstage heeft met mensen als mede-oprichter Steve Wozniak. Deze gesprekken spelen zich voornamelijk af in de kleedkamer van Jobs of in de gangen van het gebouw waar de presentatie plaats vindt en hebben door de kleine setting een toneelstuk-achtige sfeer. Daglicht zien we bijna niet in deze film, behalve aan het einde als ook Jobs zich eindelijk open stelt voor anderen en dan vooral zijn eigen dochter.

Als kijker krijg je wel een dubbel gevoel over Steve Jobs, de man is aan de ene kant bewonderenswaardig door zijn totale toewijding aan ‘zijn’ product, maar om het beste te krijgen moet hij vaak het slechtste van zichzelf laten zien. En dan zijn er gelukkig mensen als Wozniak (Seth Rogen) en hoofd marketing Joanna Hoffman (Kate Winslet) die hem proberen de waarheid te vertellen. Jobs is eigenlijk een onuitstaanbare man waar je niet voor zou willen werken, maar hij is aan de andere kant ook wel weer zo innemend dat je hem zijn mindere kanten vergeeft. Jobs wordt in deze film gespeeld door Michael Fassbender, die een geweldige vertolking laat zien en ook net zo charismatisch is als Jobs zelf, misschien is hij zelfs wel een beetje te knap om hem te spelen. Maar het is niet alleen Fassbender die op dreef is, eigenlijk kan dat gezegd worden voor alle ‘bijrollen’.

Vooral Kate Winslet is fantastisch als de trouwe metgezel van Jobs, die geheel toegewijd is aan hem, maar aan de andere kant Jobs ook dingen ziet doen die totaal tegen haar gevoel in gaan. Als dit uiteindelijk tot een uitbarsting komt is dat één van de krachtigste scenes van de film. Ook Jefff Daniels, die voormalig Apple CEO John Sculley speelt, is lekker bezig. Zijn confrontaties met Jobs zorgen voor het nodige vuurwerk. En ook Seth Rogen als Steve Wozniak is gewoon ontzettend goed. En deze top prestaties van de cast zorgen er voor dat het verhaal, dat bij velen toch wel bekend zal zijn, je van begin tot eind blijft boeien. Tel daarbij de prachtige beelden op van Boyle en het is iets meer dan twee uur puur genieten.

EXTRA’S: We beginnen maar weer eens met één van mijn favoriete extra’s bij de meeste Universal titels, namelijk de digital copy. Verder is het wat karig gesteld met de geboden extra’s en blijft het bij een Making Of, die wel 45 minuten lang is en zeker interessant is en meer inzicht geeft in het werk van Boyle en Fassbender. En we krijgen twee opties wat betreft het audiocommentaar. De eerste optie is regisseur Danny Boyle, die een goed verteller is en een masterclass is voor filmliefhebbers. De tweede commentaaroptie is schrijver Aaron Sorkin en editor Elliot Graham, die iets minder diep ingaat op het algemene proces en zich begrijpelijkerwijs meer richt op het schrijfwerk en de montage van Steve Jobs.

OORDEEL: Steve Jobs brengt misschien niet veel nieuws, maar komt door zijn ongebruikelijke aanpak toch beter uit de verf dan de gemiddelde biopic. Danny Boyle laat weer eens zien dat hij een meester in zijn vak is en de geweldige cast doet de rest. Dit zorgt er voor dat Steve Jobs niet alleen voor Apple fans is, maar ook voor de doorsnee filmfan een heerlijke film is. Steve Jobs ligt nu overal in de winkels.

One More Thing...