mei 092017

Na haar succesvolle rol als Hermoine Granger in de Harry Potter films, is actrice Emma Watson inmiddels niet meer weg te slaan van het witte doek. Onlangs schitterde ze nog als de prachtige en ontwapenende Belle in de live-action versie van Beauty and the Beast en vanaf deze week vervuld ze de hoofdrol van Mea in de thriller The Circle. Deze film is gebaseerd op een spannend en zeer goed verkocht boek en voorzien van een ware sterrencast. Dit klonk in eerste instantie als een winnende combinatie, maar niets is echter minder waar. Zelfs filmveteraan Tom Hanks weet met zijn altijd sprankelende persoonlijkheid deze inspiratieloze film niet te redden.

Wanneer Mea Holland succesvol solliciteert naar een baan bij The Circle kan ze haar geluk niet op. Dit grote en zeer invloedrijke mediabedrijf streeft naar een zo transparant mogelijke samenleving, waarin alle handelingen en interacties die mensen hebben (zouden moeten) gaan via het account wat hun leden aanmaken.

“Knowing is good, but knowing everything is better.”

Met deze woorden enthousiasmeert de baas van het bedrijf zijn personeel en de rest van de wereld en weet hij tevens alle nieuwe en vrij controversiële ontwikkelingen te rechtvaardigen. Dit tot het punt dat onze hoofdrolspeelster Mea zichzelf vrijwillig 24 uur per dag met camera’s laat volgen. Ze komt er echter al snel achter dat het opgeven van haar privacy hele nare gevolgen met zich meebrengt.

The Circle snijdt een onderwerp aan dat zeer actueel is en veel mensen bezorgt maakt. Onze persoonlijke gegevens worden door zowel bedrijven als onszelf digitaal verspreid en de vraag is of we wel voldoende nadenken over de consequenties daarvan.

Ondanks deze toch vrij interessante basis is de film helaas een onsamenhangend, rommelig, voorspelbaar en zeer oninteressant geheel dat met een speelduur van bijna 2 uur ook nog eens veel te lang is. Hoewel het acteerwerk goed is, is het materiaal waar de cast mee heeft moeten werken zo zwak en het verhaal zo flinterdun, dat ik geen idee heb hoe het de regisseur is gelukt om zoveel grote acteurs aan te trekken. Een echt conflict mist, de film loopt niet lekker door en springt regelmatig van de hak op de tak. Onnodige scenes gaan veel te lang door en de incidentele boeiende gesprekken en gebeurtenissen worden niet volledig uitgewerkt en veel te snel afgekapt. Karakters veranderen vrij abrupt en ongeloofwaardig van mening, met als dieptepunt de omslag die Mea maakt waardoor ze haar privacy volledig opgeeft en zich 24 uur per dag laat volgen. Ook de continuïteit laat nog wel eens te wensen over.

De meest interessante personages en dan met name Ty, het karakter van Star Wars: The Force Awakens acteur John Boyega, krijgen het minste aandacht. Er is totaal geen sprake van karakterontwikkeling en het verhaal krijgt daardoor niet de diepgang die nodig is om de film echt interessant te maken. Ook het karakter van Tom Hanks, die binnen het grote geheel toch een zeer grote rol vervuld als de baas van het belangrijke bedrijf, blijft een mysterie. Dat zorgt voor een saai verloop en een enigszins dubieuze en doelloze conclusie die de volledige inhoud en de ogenschijnlijke boodschap van de film uiteindelijk ook nog eens deels tegenspreekt. De soundtrack van de film is goed, maar regelmatig helaas een stuk spannender dan de gebeurtenissen zelf.

Conclusie: Samengevat is The Circle een inspiratieloze en luie uitvoering van een verhaal met veel potentie. Zelfs de goed acterende cast kan het rommelige en oppervlakkige geheel niet redden en je bent de film na het verlaten van de bioscoop helaas dan ook direct weer vergeten.