Review Mario Kart 8 Deluxe

Als we ome Nintendo mogen geloven is de Nintendo Switch hun bestverkopende console tot nu toe. Laten we als consument echter eerlijk zijn. De enige reden die we hebben gehad om de Switch aan te schaffen is om The Legend of Zelda: Breath of the Wild (onderweg) te kunnen spelen. Zowel Zelda als de console zijn nu een maand uit, maar naast een aantal titels die in de eshop te downloaden zijn, hebben we verder niks gekregen om ons mee te vermaken. Mario Kart 8 Deluxe luidt de lente en zomer in van grote titels die Nintendo klaar heeft staan. Deze opgepoetste versie van het in 2014 verschenen racespel moet ons motiveren om de Switch vaker mee de deur uit te nemen. Disclaimer: race alleen niet tijdens het besturen van een ander voertuig.

Review Mario Kart 8 Deluxe

Door het toegankelijke karakter is Mario Kart is het populairste uitstapje van de loodgieter & entourage. Zet je het spel op 50cc dan kan je oma van tachtig meedoen of ga voor 200cc om te zien wie van je competitieve vrienden als de laatste de bocht uitvliegt. Mario Kart is al jaren door zijn gekke items, kleurrijke parcours en herkenbare personages het ultieme partyspel. Dit specifieke deel torent daar met zijn immense 48 circuits, aanpasbare voertuigen, prachtige omgevingen als kartkoning bovenuit.

De grote vraag die ik mezelf altijd stel bij een heruitgave van een spel is; waarin is deze versie anders en moet ik hier opnieuw geld aan uitgeven? Qua inhoud tref je hetzelfde spel als 3 jaar geleden aan met alle DLC al inbegrepen. De extra toevoegingen bestaan uit een aantal nieuwe personages, kartonderdelen en als belangrijkste de terugkeer van de geliefde Battle Mode. De Battle Mode zonder hiervoor toegewijde arena’s zoals we in het origineel kregen, was namelijk een belediging en Nintendo zet slechts een fout recht door ons een volwaardige kans te geven vrienden tot vijanden te keren. Technische verbeteringen zien we in de 1080p resolutie (tegenover de eerdere 720p) wanneer je op de tv speelt en een solide 60 fps zolang je niet met meer dan twee spelers aan het racen bent.

Op online gebied zijn er ook een aantal verbetering gemaakt, doordat het nu bijvoorbeeld makkelijker is met vrienden te verbinden. Foutmelding zijn echter nog steeds aanwezig en wachttijden kunnen lang zijn als je de pech hebt een lobby te betreden waar een race net was begonnen. Verder is mijn ervaring met online scheuren een soepele geweest. Eenmaal onder een groep coureurs is de verbinding stabiel en zonder vertraging. Hoewel er veel plezier (lees: moordneigingen doordat je net voor de finish door een blauwe schildpad wordt geraakt) te beleven is met het doorspelen van de singeplayer grand prix, is tegen mensen op niveau spelen de meest uitdagende ervaring.

Met meer dan twee mensen op alleen het Switch scherm racen is niet aan te raden

Het grootste voordeel dat deze deluxe uitvoering biedt, komt voort uit de draagbaarheid en flexibiliteit van de Switch. Of je de enige in je sociale kringen bent met het spel of al je vrienden gek genoeg zijn om te allen tijde de optie moeten hebben om anderen te laten koken van woede, voelt het machtig om overal een racefeest te kunnen starten.

Oordeel: Een heruitgave vind ik altijd lastig te beoordelen. Gaat het om een verzameling van meerdere titels binnen een serie voor een lagere prijs, kun je altijd van een goede handel spreken. Mario Kart 8 Deluxe is echter bijna een identieke heruitgave van een drie jaar oud spel voor de volle prijs van 60 euro.  Met de terugkeer van Battle Mode, een vrijwel naadloze online dienst en de mogelijkheid om de complete ervaring mee te nemen, maakt dit de meest complete Mario Kart die je je kunt bedenken.

Mario Kart 8 De Luxe rating

Foto's: twimg