Review: Super Mario Maker 2

Geef een persoon een Mario spel en ze zullen zich voor een aantal weken vermaken. Leer een persoon een Mario spel te maken en ze zullen zich hun hele leven vermaken. Of dit de filosofie is die achter het concept van Super Mario Maker schuilt is niet duidelijk, maar het is wel de kracht die Nintendo in de handen van de spelers had geplaatst in 2015. Helaas kwam het origineel uit op de matig verkochte Wii U en stierf het tegelijkertijd met de console. Nu krijgt Super Mario Maker 2 de kans om zich te vestigen als de ultieme 2D-Mario game op de immens populaire Nintendo Switch.

Review: Super Mario Maker 2

Het idee achter dit tweede deel blijft identiek aan het origineel; als speler krijg jij alle middelen in handen om je eigen Mario levels te creëren. Een nieuwe toevoeging aan dit tweede deel is de Story Mode. De term ‘story’ is hier losjes gebruikt, aangezien het verhalende element begint en eindigt met het feit dat de constructie van Peach’s nieuwe kasteel mis is gegaan en deze herbouwd moet worden. Helaas zijn de fondsen op en dus is het aan Mario om klusjes in de vorm van levels te klaren om het nieuwe kasteel te kunnen financieren. De levels zijn vaak kort, maar met de kwaliteit die we gaan zijn verwachten van een Mario spel. Al met al is Story Mode een fijne toevoeging die hoofdzakelijk dient als leermiddel voor alle mogelijkheden dat het spel biedt qua bouwen en bewegen.

Er zijn namelijk in totaal vijf verschillende stijlen waarin je een level kunt maken: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World, Super Mario Bros. U en Super Mario 3D World. Deze hebben niet alleen allemaal hun eigen grafische stijl, maar ook een aantal unieke eigenschappen qua beweegopties, vijanden en omgevingen. Het bouwprogramma is tegelijkertijd overzichtelijk en uitgebreid, hoewel niet alle menu’s even intuïtief zijn ingedeeld. Iedereen kan meteen aan de slag om een klassiek platformer level te maken met daarnaast genoeg middelen voor mensen om creatief te zijn. In mijn speeltijd ben ik wonderlijke platformer- en puzzel levels tegengekomen, maar ook sadistische creaties en zelfs korte verhaaltjes puur om naar te kijken. Wil je echter een bouwmeester worden zal het de nodige tijd en moeite kosten alle fijne kneepjes onder de knie te krijgen. Het spel biedt heldere handleidingen voor alle niveaus van bouwen, dus je kan spelenderwijs leren of structureel te werk gaan.

Image result for super mario maker 2

Dit is naast de Story Mode een spel dat volledig vertrouwt op de bouwkwaliteiten van de spelers zelf. Gelukkig was er binnen een paar weken tijd al voldoende waardige content om maanden zoet mee te zijn. Natuurlijk zit er veel meuk tussen, van beginnende bouwers en mensen die slechts aan het aanmodderen zijn, maar gelukkig biedt Nintendo meerdere manieren om naar levels te zoeken en ze te filteren. Zoeken op populaire levels maakt het erg makkelijk om in een korte speelsessie vermakelijke levels te vinden. Je kunt zelfs zoeken op specifieke levels aan de hand van codes en iedere level lokaal opslaan. Zo zal je altijd iets te spelen hebben waar je voor in de stemming bent.

Image result for super mario maker 2 world

Dit tweede deel biedt hiernaast multiplayer aan waarbij je lokaal of online gezamenlijk door levels kunt struinen of er een race van kunt maken. De mogelijkheid om outfits te verdienen voor je Mii om mee te pronken, nieuwe bouwmiddelen en zelfs een nieuwe power-up zijn nodige toevoegingen om Super Mario Maker 2 alsnog fris aan te doen voelen. De Endless Challenge modus blijft echter teleurstellend. Hoewel het in theorie een leuke uitdaging is om te zien hoe veel levels je aan kunt met een beperkt aantal levens, zijn deze levels niet gecontroleerd op hun kwaliteit, waardoor het een frustrerende escapade kan zijn of juist een grote tijdverspilling.

Oordeel: Met deze tweede versie van Super Mario Maker durf ik te spreken van de ultieme 2D Mario platformer. Nintendo kan opgelucht ademhalen, aangezien dit de druk verlicht op de productie van Mario spellen, maar hebben ze tegelijkertijd mogelijk een beest geschapen waarmee ze zich op lange termijn in de vingers snijden. In ieder geval zal Super Mario Maker 2 vermaak bieden voor vele jaren in het verschiet, voor zowel creatieve geesten als platformerfanaten.

Review: Super Mario Maker 2