Review – A Plague Tale: Innocence

Verrassende projecten kunnen uit verrassende hoeken komen. Asobo Studio is een ontwikkelaar die tot op heden voornamelijk filmgames op zijn naam heeft staan zoals ­Wall-E en Ratatouille. Een studio die weinig ervaren heeft en geen ogen gooit, maar dit jaar komt met hun meest ambitieus en origineel spel: A Plague Tale: Innocence. Aan hun titels mogen ze nog doorwerken, maar als je de trailers mag geloven hebben we te maken met een gepolijste singleplayer ervaring. Heeft Asobo Studio de potentie om zich binnenkort onder de grote namen te scharen of hebben ze hun vingers gebrand aan een project dat ze niet waar kunnen maken?

PLOT: De unieke setting van A Plague Tale: Innocence is het element waar het zich onderscheidt van andere doorsnee verhalen in de game industrie. Het is namelijk 1350 en de zwarte dood trekt in hoog tempo door het platteland van Frankrijk. Jij speelt als de vijftienjarige Amicia de Rune, een meisje van adel dat haar vijfjarig broertje Hugo moet beschermen van niet alleen de pest, maar ook de Britse inquisitie. Je ouders treft namelijk al vroeg een fataal lot en de jacht op je broertje wordt al snel geopend aangezien zijn mysterieuze ziekte gekoppeld blijkt te zijn aan de pest.

De gameplay speelt duidelijk in op deze setting. De meeste van je tijd zal je besteden aan rondsluipen om soldaten te ontwijken en licht puzzelwerk om je rondt duizenden pestratten heen te manoeuvreren. De meest intense momenten zijn wanneer je te midden van een zee van ratten begeeft met alleen een langzaam wegbrandende fakkel om ze op afstand te houden. De zenuwslopende soundtrack van vioolarrangementen vergroot de angst aangezien een verkeerde stap betekent dat je binnen een seconde opgepeuzeld zal zijn. Helaas is het puzzelwerk enorm simpel en wordt de rattengimmick na een tijdje ook oud, zodat een nieuwe ruimte gevuld met ratten voornamelijk frustratie opwekt in plaats van angst.

Image result for a plague tale innocence

De stealth gedeeltes van het spel zijn beter uitgewerkt, maar hebben ook een aantal gebreken. Amicia kan zichzelf in noodgevallen beschermen met haar stenenslinger en haar gaandeweg uitbreidend arsenaal van slaappoeder, vlamontstekers en andere alchemie speeltjes om soldaatjes mee te pesten. Veel gebieden bieden de optie om stilletjes voorbij te sluipen door soldaten af te leiden of door ze een voor een slim uit te schakelen. Waar dit systeem misgaat is dat A Plague Tale een grote escortmissie is. Je moet niet alleen rekening houden met of jij uit het zicht staat, maar of Hugo dat ook is en soms zelfs of een tweede koter die je moet begeleiden niet met zijn stomme kop het bosje uitloopt.