jun 132019

Review: Rage 2

60fps! Een uitgestrekte open wereld! Iedere rotspartij uniek met de hand vervaardigd! Rage beloofde de AAA-gameërvaring van 2010 te zijn. Voor velen was de realiteit echter teleurstellend. Hoewel visueel indrukwekkend werd Rage geteisterd door tergend lange laadtijden en textures die vaak niet snel genoeg inladen. Negen jaar later willen id Software en Bethesda (nu ook in samenwerking met Avalanche Studios) bewijzen dat ze een zoveelste post-apocalyptische game kunnen maken die ditmaal wel je tijd waard is. Er is agressief gepromote, maar weet Rage 2 te leveren?

Review: Rage 2

‘Hey sukkel, wordt wakker! We liggen onder vuur en onze thuisbasis is naar de tyfus!’ Rage 2 kent een snel, maar matige intro waar je net als in veel fps spellen direct in de actie wordt geworpen. Je adoptiemoeder sterft in de eerste paar minuten, maar aangezien ze in totaal 30 seconden in beeld is geweest, heeft dit geen emotionele impact. Verder is het een gekke keuze om verder te gaan met het verhaal waar Rage in 2010 eindigde, aangezien het zo lang geleden is en het origineel ook geen kaskraker was. Waar het op neerkomt is dat General Cross, een half mens half robot, over de post-apocalyptische woestenij wil heersen met zijn fascistisch regime en jij (met behulp van een aantal oorlogsveteranen) hem moet tegenhouden.

Het spel slaagt er niet in om je bij het verhaal te betrekken wat deels komt doordat het spel geen sterk uitgewerkte identiteit heeft. Enerzijds probeert het de luchtige humor van Bulletstorm te hanteren, maar wil het anderzijds een enigszins serieus verhaal te vertellen. Een goede portie humor en een serieus verhaal kunnen prima samengaan zoals de Fallout serie laat zien, alleen biedt Rage 2 geen dialoogopties zoals laatstgenoemde game en is het aanwezige dialoog vrij mager, waardoor noch de humor noch het verhaal goed uit de verf komen.

Het spel laat je gelukkig razendsnel vrij in haar open wereld zonder al te veel poespas of beperkingen. De opzet is simpel; vind de drie oude oorlogsmakkers van je moeder, die allemaal hun eigen expertise hebben, om zo de Authority te stoppen. Dit zal gepaard gaan met de nodige side missions die variëren van schiet alles dood in deze grot tot vindt een manier dit huis binnen te komen en bloedstollende, rijdende vuurgevechten. Verkenning en een eigen aanpak staan voorop in de Rage 2, dus ik welke volgorde je deze missies wil tackelen is volledig aan jezelf.

Image result for rage 2 gameplay

Het ontmoeten van Marshall, Hagar en Kvasir, de drie eerdergenoemde veteranen, zal voor de meeste spelers echter de eerste prioriteit zijn. Zij bieden je namelijk toegang tot essentiële upgrades zoals hogere ammunitiecapaciteit, een schatradar en betere winkelprijzen. Hiernaast heb je toegang tot wapen-, accessoire-, en vaardighedenupgrades dus er is voldoende om te verbeteren waar je voor de nodige tijd in menu’s moet doorbrengen. Deze reageren echter traag, waar geen enkel excuus voor is en de ervaring aanzienlijk verzuurt.