Review Shadow Of The Tomb Raider

Nadat ik in 2016 Rise of the Tomb Raider had uitgespeeld, had ik absoluut geen spijt van de hoge score die ik de game hier had gegeven op PrutsFM. De game was iets meer van hetzelfde, maar omdat het simpelweg een goede sequel was, van een goede reboot, werd dat de game makkelijk vergeven. Ik zei wel meteen, dat als er een deel 3 komt, de developers van de franchise wel met iets nieuws moeten komen, anders zou ik wat minder vergevingsgezind zijn. Deel 3 waar ik het over had is nu 2 jaar later onder ons in de vorm van Shadow of the Tomb Raider Hebben de developers opgepikt wat ik dacht? Of is dit strike three, you’re out!?

Review Shawdow Of The Tomb Raider

GAMEPLAY: Kwa gameplay doet Tomb Raider het wederom erg goed, hoewel ik in deel 3 heel graag wat kleine toevoegingen aan de gameplay had willen zien. 1 van de toevoegingen, is blindfire. Dit met als doel, badguys af te schrikken die tijdens een vuurgevecht op Lara afkomen. Zo nu en dan word er misschien wel door meer dan 4 man op Lara geschoten en als er dan zo een held op Lara afloopt, ben je verplicht uit je cover te komen om op hem te schieten, met het gevolg dat je natuurlijk zwaar onder vuur word genomen en geloof me op hard mode word je daar zeker niet vrolijk van en ben je zo dood.
Dit voelt dan direct aan als een onnodige en misschien zelfs oneerlijke dood, omdat de controls jou niet de mogelijkheid bieden jezelf zo goed mogelijk te kunnen verdedigen.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

Visueel is de game pure eye-candy en op de PS4 PRO kan je o.a kiezen voor een hogere frame-rate die je ogen weet te strelen bij elke sprong en beweging die je maakt. Helaas had ik graag wat meer creativiteit en afwisseling willen zien in de omgevingen die Lara bezoekt tijdens haar avontuur. Alles lijkt nogal veel om mekaar en zo nu en dan kreeg ik bijna het gevoel dat ik Rise of the Tomb Raider aan het spelen was.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

Over het algemeen voelt de hele lay-out van de wereld en haar te verkennen gebieden erg, maar dan ook erg bekend aan. Zo nu en dan kom je een challenge tomb tegen die je kan doen voor een beloning en het upgraden van Lara en haar uitrusting maakt een welbekende terugkeer zoals je het allemaal gewend bent van uit de 2 vorige games.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

VERHAAL: Ik heb me uiterste best gedaan mijn aandacht zo goed mogelijk vast te houden aan het verhaal van de game, maar dit mocht niet baten. Het verhaal verkoopt zichzelf niet zo sterk als haar voorgangers dat deden, en de reden waarom Lara ditmaal achter een oud voorwerp aan zit liet me een beetje koud. Misschien ligt het aan mij, maar er is ditmaal ook een stuk minder actie in de game en haar verhaal te vinden dan voorheen. Ik heb persoonlijk de noodzaak niet gevoeld extra wapens te kopen en veel conflicten met de vijanden, zijn op te lossen met een beetje geduld en een knap staaltje stealth. Er zitten ook helaas een stuk minder spectaculaire setpieces in de game als in deel 1 en 2.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

OORDEEL: Desondanks mijn teleurstellingen geniet ik nog steeds van bijna alles wat de game mijn kant opgooit, maar zoals ik al zei, is het ditmaal wederom wat meer van hetzelfde dan zal ik wat minder vergevingsgezind zijn en helaas is dit erg zwaar het geval, daarom krijgt Shadow of the Tomb Raider 3 sterren hier op Pruts.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

Ditmaal zeg ik het erbij! Deel 4 moet echt met wat vernieuwends komen en alles uit de kast gaan trekken om ons steil achterover te doen slaan, anders ben ik bang dat de game nog harder aangepakt zal worden door o.a mij maar mogelijk ook de rest van de gamewereld.

Review Shawdow Of The Tomb Raider

Foto's: Square Enix