Bluray Review: Rampage

Het komt niet vaak voor dat Dwayne ‘The Rock’ Johnson niet het grootste in een film is, maar met Rampage is het dan zo ver.

Bluray Review: Rampage

Ik moet eerlijk toegeven dat ik steeds meer begin te wennen aan het idee van The Rock als acteur en moet ook zeggen dat hij best wat fijne films heeft gemaakt de laatste jaren. Ik heb genoten van Jumanji, en ook al was het een film met Kevin Hart er in was ook Central Intelligence een prima film. Nou wil ik niet zeggen dat het allemaal geweldige films zijn, maar die kerel is zo verdomde charismatisch dat zelfs de Baywatch remake…ehh…wacht even, er zijn wel grenzen. En ook als je hem off screen een beetje volgt dan ontdek je ook nog eens dat hij een hele gegronde en grappige kerel is. Weet je, misschien is het tijd voor mij om de feiten onder ogen te zien, ik ben gewoon Team The Rock. Zo, dat is er uit. En vandaar dat ik dus erg uit keek naar deze bluray release en blij was toen hij op de mat plofte.

Even snel het plot dan maar, farmaceutisch bedrijf knoeit met genen technologie (in de ruimte natuurlijk, want blijkbaar kan het alleen daar stiekem) om kanker te genezen, maar ontdekt per ongeluk een serum dat het testdier (lees rat) muteert tot een enorm agressief monster die het ruimtelab vernietigd, waardoor drie capsules met het gevaarlijke goedje op aarde terecht komen, waarvan eentje in het gorillaverblijf waar David Okoye (Johnson) de oppasser is. En ja hoor, zijn lievelings gorilla (George) vindt één van de capsules en muteert dan dus tot King Kong-achtige proporties. Maar ook de andere twee capsules worden gevonden door dieren en daardoor krijgen we ook te maken met een enorme wolf en krokodil.

Meer over het verhaal vertellen is eigenlijk niet nodig, want dit was het wel zo’n beetje. Ook als je op extra verdieping van de menselijke karakters zit te wachten is dit niet de film voor jou. Nee, dit is wat het is, het zijn drie enorme ‘monsters’ die helemaal los gaan in downtown Chicago en dat doen ze op spectaculaire wijze en daardoor neem je de belachelijke gaten in het plot en de bijna lachwekkende slechterikken, een broer en zus die het farmaceutische bedrijf runnen en het serum als wapen willen verkopen, met liefde op de koop toe en zit je op de bank met een dikke smile op je gezicht je waffel vol popcorn te proppen. Als er al een nadeel aan Rampage zit is het dat ze niet compleet over the top zijn gegaan en de drie dieren nog groter hadden gemaakt, zodat ze wolkenkrabbers van hun fundamenten hadden kunnen trekken om als tandenstoker te gebruiken. Maar boeien, ze zijn nu ook al flinke jongens en er wordt genoeg vernietiging aangebracht om elke verzekeringsagent slapeloze nachten te bezorgen.

Bluray Review: Rampage

EXTRA’S: Ook hier niets heel bijzonders, maar wel erg veel concept art, pre-visualisatie en test footage wat wel erg gaaf is om te zien. Maar wat krijg je dan voor extra materiaal op deze schijf? Een aantal deleted scenes met een alternatief einde, een niet erg grappige gag reel en een korte featurette over de arcade game waar deze film losjes op gebaseerd is. Maar er is nog meer, vier bonus features van elk zo’n tien minuten die misschien beter samen gevoegd hadden kunnen worden tot één making of. Nu is er een featurette waar de acteurs wat mogen vertellen over hun karakter, en één over hoe de monsters door de bollebozen van WETA uit de computer zijn getoverd. Daarna volgt er in Attack On Chicago een boeiende uitleg over de totstandkoming van de finale van de film en sluiten we af met Bringing George To Life, waarin we zien hoe acteur Jason Liles met behulp van mo-cap technologie de enorme albino gorilla tot leven brengt.

OORDEEL: Rampage is onzin, maar wel heerlijke onzin en laat ik je gerust stellen, dit is absoluut een heel stuk beter dan de hele Sharknado reeks bij elkaar. The Rock is duidelijk de ster (als we de drie monsters even buiten beschouwing laten) van de film en de andere acteurs zijn niet meer dan schermvulling. Met uitzondering van Jeffrey Dean Morgan misschien, maar als je The Walking Dead kijkt zie je wel dat zijn agent Russell gewoon Negan in een net pak is (iets wat hij zelf ook toe geeft in één van de extra’s). Als je Rampage koopt, haal je dan pulp met een budget binnen? Nee! Rampage is gewoon een heerlijke zaterdagavond film, waarmee je heerlijk vermaak in huis haalt. Rampage ligt vanaf woensdag in de winkel.

Bluray Review: Rampage

Beelden: youtube / youtube / youtube | Foto: filmdepot.nl