okt 102018

Het is 2019 en dat betekent dat niet alleen Ronaldo, maar ook FIFA in een nieuw jasje is gestoken. Maar is dat nieuwe jasje te ruim, te krap of juist precies goed? Na een dikke week kunnen we je dat pas echt vertellen en dat lees je in dan ook in onze eerlijke doch strenge review.

Na een dipje in 2015-2016 is de FIFA serie langzaam weer aan het opklimmen uit het dal en is zich naast het verbeteren van de gelijkenissen van de spelers, ook weer wat meer gaan richten op het verbeteren van de gameplay. En deze verbeteringen vallen ook meteen positief op. Man, wat speelt deze FIFA een stuk vloeiender en lekkerder dan de voorgaande delen zeg. Het is af en toe net samba voetbal. De souplesse waarmee je de bal kunt aannemen en meenemen is heerlijk. De spelers doen meer hun best alles eruit te halen en niet zelden maak je een mooie omhaal om je scherm bij af te likken.

De snelheid is er een heel klein beetje uitgehaald bij deze editie en zodoende heb je wat meer de tijd om echt even na te denken hoe je je aanval op wil gaan bouwen. Dit resulteert in veel realistischere potten voetbal. Wat ook verbeterd is zijn de duels. Deze zijn veel fysieker en het lijkt er ook veel meer toe te doen hoe fysiek sterk individuele spelers zijn.

De steekpasses zijn eindelijk écht splijtend, de voorzetten zijn op maat en de passes komen eindelijk eens aan. Als ik voor elke keer dat mijn maten en ik naar het scherm geschreeuwd hebben “DAAR DRUKTE IK NIET NAARTOOEE!!!” een euro kreeg had ik nu de hele Eredivisie op kunnen kopen. Maar bij FIFA19 is dit ineens echt niet meer aan de orde. Well done EA, well done!

Een noviteit in FIFA19 is de toevoeging van het ‘getimede’ schot. Tuurlijk, gewoon op schieten drukken werkt ook nog steeds uiteraard, maar nu kun je ook eindelijk eens een lekkere poeier van afstand geven. Als je, nadat je de schietknop even ingedrukt hebt gehouden om de krachtmeter te vullen, de schietknop nog even een klein tikje geeft op het perfecte moment knal je de bal bijna vlammend door het net. Heurlak!! Maar pas op, want time je je schot niet goed wordt het maar zo een gigantische afzwaaier.

Het is wel even oefenen en ik moet stiekem bekennen dat ik voor het eerst in jaren de ‘trainer’ aan heb gehouden om de timing een beetje onder de knie te krijgen, maar als íe er dan invliegt is het toch wel echt een heerlijk gevoel hoor.

Even maar meteen een gigantisch pijnpunt aansnijden… Die trainer-functie is wel een pain in the ass zeg. Op één of andere manier onthoudt de game niet hoe je deze instelt en voor je weet zit je vloekend met je maten op de bank voor elke pot constant voor 4 man de boel opnieuw in te stellen.

Na weet ik veel hoeveel jaar heeft EA het voor elkaar de rechten van de Champions League, Europa League en de Supercup te bemachtigen. En dat zul je weten ook. Hartstikke mooi natuurlijk die rechten die al die jaren alleen aan PES voorbehouden waren, maar het ligt er verdikkeme wel heel erg dik op zeg.

Om te beginnen moet je zodra je de game voor de eerste keer opstart een verplichte pot spelen tussen Juventus en PSG. Typisch EA om te kiezen voor Neymar v.s. Ronaldo terwijl Luka Modrić de Ballon d’Or heeft gewonnen, maar ok.

Mocht je nu van gisteren zijn en nog niet door hebben dat je een potje Champions League voetbal aan het spelen bent, wordt je er door de commentatoren nog even op gewezen. Zo hoor je Yoeri bijvoorbeeld zeggen na een gemiste kans; “Deze had er wel in mogen zitten IN DEZE UEFA CHAMPIONS LEAGUE FINALE.” Flinke overkill dus.

Gelukkig neemt FIFA19 zichzelf iets minder serieus als het aankomt op mijn favoriete speelmodus; de aftrap. De aftrap? Tuurlijk! Lekker offline met je maten op de bank los met je vette chips vingers. De aftrap is namelijk flink op de schop gegaan en heeft naast wat andere modus nu ook een zogeheten ‘Huisregels’ sectie.

Hierbij blijven je potjes niet beperkt tot saaie standaardpotjes, maar kun je de boel even wat interessanter en gevarieerder maken door te kiezen voor een potje zonder regels, waarbij de gore tackles je om de oren vliegen en buitenspel onbestraft blijft. Of wat dacht je van een modus waarbij je goals dubbel tellen van buiten de 16? Of alleen volleys en kopballen tellen? De grappigste modus is wel de ‘survival’-modus. Ik hoor je denken: battle royal shit? Nee, nee, nee. Een modus waarbij er iedere keer als je scoort, een random speler uit je selectie wordt getrokken. En nee, je geliefde Mbappé of Neymar wordt niet gespaard. Hierdoor komt er dus wat meer tactiek bij kijken, want ja… wil je die 1-0 voorsprong uitbouwen naar een veilge 2-0 voorsprong en zo nog maar met 9 man overblijven? Lachen dus!

Ik denk wel dat er binnenkort wat updates zullen komen, want zo nu een dan vond ik de game best wel ‘buggy’. Zo merkte Youri Mulder Bayern aan als de club met de beste kansen deze wedstrijd tijdens een potje Ajax-AEK Athene en kreeg ik een goal niet toegekend, waarbij de keeper van de tegenpartij met bal en al de goal in dook. Waar is de VAR als je ‘m nodig hebt?

The Journey is inmiddels toe aan het derde deel uit de serie. Maar ondanks dat het er super mooi uitziet en de verhaallijnen veel diverser zijn geworden door niet alleen de nadruk op Hunter te legen, maar ook op zijn zusje Kim en zijn maatje Danny Williams, heb ik er een stuk minder plezier aan beleefd. Het constante trainen afgewisseld met geforceerde wedstrijden gaat inmiddels echt wel vervelen helaas.

Waar ik altijd naar uitkijk bij de release van een nieuwe FIFA is ontdekken welke muziek erin zit. Op één of andere manier is dit altijd muziek die over een paar weken of maanden hits zijn geworden die iedereen en je moeder mee-neuriet met de radio. Ook in deze versie zitten weer genoeg lekkere tracks van o.a. Billie Eilish, Yolanda Be Cool, Sia, Bunta, Gorillaz en talloze anderen. Voor de liefhebbers heb ik de soundtrack even toegevoegd.

FIFA19 overtreft ook dit jaar weer zijn voorganger. Door het nog verder tweaken van de gameplay, de toevoeging van de Champions League en de toevoeging van nieuwe huisregels zal menig mannenvriendschap de komende maanden weer wat hechter worden of juist dramatisch eindigen.

FIFA19 krijgt van mij 4,5 dikke sterren.