Review: Far Cry - New Dawn

Far Cry: New Dawn vindt 17 jaar na de nucleaire holocaust waar Far Cry 5 mee eindigde plaats. Een weelderige (en opvallend roze) wildernis is teruggekeerd naar Hope County waarin overlevenden proberen een eigen, veilig plekje te vinden. Echter schoppen The Highwaymen onder leiding van de meedogenloze tweelingzussen Mickey en Lou roet in het eten door de bezittingen en levens van iedereen in het land constant te bedreigen. Daar ga jij uiteraard een stokje voor steken!

Review: Far Cry - New Dawn

De rest van het verhaal is vrij mager met een aantal gekke wendingen. Gelukkig staat of valt een Far Cry spel niet met zijn verhaal, want er moet ook voldoende te verkennen zijn in de open wereld. Ubisoft heeft de formule ondertussen bijna geperfectioneerd. De mild post-apocalyptische setting leent zich met zijn combinatie van ongerepte natuur en wederopgebouwde, vervallen beschaving perfect voor de gameplay van New Dawn. Ik moedig het vrolijk kleurenpalet aan, maar de presentatie gooit voor de rest geen hoge ogen.

Image result for far cry new dawn expedition

Veel dingen zijn onveranderd gebleven sinds Far Cry 3: Naast het verhaal zal je vele outposts moeten bevrijden om zo langzamerhand heerschappij over de kaart te verkrijgen. Dit doe je met slim gesluip of bruut geweld, maar altijd met je zelfgemaakte wapens en waarschijnlijk met een Gun for Hire; een kompaan die varieert van een oma met een snipergeweer tot een wild everzwijn. Hiernaast zijn er kleinere missies om je zoet te houden, waaronder de nieuwe expeditions. Dit zijn aparte levels waarin het je doel is om een pakketje met waardevolle materialen uit een vijandig gebied veilig te stellen. Dit eindigt altijd met een groots vuurgevecht terwijl je wacht tot de helikopter je komt ophalen. Expeditions behoren tot de spannendste momenten in New Dawn en zijn een welkome toevoeging.

Related image

Een ander belangrijk onderdeel is Prosperity, je thuisbasis die je moet upgraden, zodat je toegang krijgt tot betere wapens, snellere voertuigen en meer health. Echter zijn niet alle onderdelen even nuttig, want een kaartenwinkel klinkt handig, maar blijkt grotendeels verspild geld, want de kaarten bieden informatie die je spelenderwijs opdoet. Dit simgedeelte is degelijk uitgewerkt, want je zal beslissingen moeten maken in waar je prioriteit aan geeft. Upgraden kan namelijk alleen met ethanol, wat het tot de meest waardevolle grondstof in het spel maakt. Ethanol is helaas (bijna) uitsluitend te verkrijgen via het bevrijden van outposts, waardoor je tot repetitieve gameplay wordt gedwongen als je met een beetje rap tempo Prosperity wilt opbouwen. Hiernaast heb ik me voornamelijk simpelweg goed vermaakt met Far Cry: New Dawn.