BluRay Review: Welcome To Me

Naast alle sequels, prequels, reboots, remakes en films met helden in strakke pakkies is er gelukkig ook nog ruimte op PrutsFM voor films die misschien aan je voorbij gegaan zijn. Zoals dus dit Welcome To Me met Kristen Wiig in de hoofdrol. Maar moeten jullie nu dan allemaal deze film zo snel mogelijk in huis halen? Je leest het in onze BluRay review.

BluRay Review: Welcome To Me

PLOT: Als borderline patiënt Alice Klieg 86 miljoen dollar wint met de lotto besluit ze haar droom waar te maken en koopt ze bij een lokaal tv station, die afgegleden is naar een veredeld homeshopping kanaal, zendtijd om haar eigen talkshow te presenteren, net als haar grote voorbeeld Oprah. Maar door haar aandoening wordt dit geen standaard talkshow en gebruikt zij haar zendtijd om oude trauma’s weer naar boven te halen. Dit heeft tot gevolg dat ze de mensen die belangrijk voor haar zijn één voor één kwijt raakt.

Met een vrouw die jaren in de psychiatrie heeft gewerkt verwachtte ik een film met een scherp randje en veel pijnlijke –  en ongemakkelijke momenten, want zoals zij mij wel eens verteld heeft zijn mensen met borderline types die “de haren in je nek rechtop doen staan” en staan zij te boek als de ergste patiënten die je kan treffen. Met dat in het achterhoofd en de wetenschap dat de hoofdpersoon ook nog eens gestopt was met de medicatie ging ik uit van anderhalf uur complete gekte in de trant van One Flew Over The Cuckoo’s Nest. Maar helaas, die kant ging het niet op en bleef Alice Klieg meer Forrest Gump dan Norman Bates. Maar goed, laten we er even van uit gaan dat het gros van de mensen misschien niet zo goed weet hoe borderline patiënten zijn en dan is dit een prima dramedy (dat is vaktaal voor drama/comedy). Laten we beginnen met Kristen Wiig. De actrice die je misschien kent van Bridesmaids laat een zeer goede vertolking zien, die in een grotere film zeker oscarwaardig zou zijn. Ze zorgt er voor dat je de sociaal onhandige Alice af en toe geweldig vindt en het volgende moment kan je niks anders dan medelijden met haar hebben doordat zij het merendeel van haar problemen over zichzelf afroept.

BluRay Review: Welcome To Me

De film is met zijn 87 minuten aan de korte kant en dat gaat ten koste van de andere acteurs. Tim Robbins, die haar behandelend psychiater speelt, krijgt nog wel voldoende speeltijd en hetzelfde geldt voor Joan Cusack, die een heerlijke rol heeft als Dawn, de regisseur van de talkshow. Maar alle andere acteurs komen er maar bekaaid van af. Ook is het jammer dat we niet meer te zien krijgen van haar talkshow, want de fragmenten die we te zien krijgen zijn op sommige momenten hilarisch pijnlijk, zoals de castratie special en smaken naar meer (net als de gehakttaart uit haar koken met Alice item), maar blijkbaar is een groot deel van haar honderd gekochte afleveringen gesneuveld in de montage om zo de focus te leggen op haar ingewikkelde leven buiten de televisie studio en dat is toch wel erg jammer. De film beantwoord verder geen vragen over psychische aandoeningen of dat tegenwoordig maar alles moet kunnen op televisie en dat is ook niet nodig, want dat zou de toon aanzienlijk zwaarder hebben gemaakt en die is zoals die nu is juist prima in balans.

EXTRA’S: De schijf die wij opgestuurd kregen van de maatschappij bevatte alleen de film en dus kunnen we de extra’s niet beoordelen.

BluRay Review: Welcome To Me

OORDEEL: Welcome To Me is een geslaagde film met een geweldige Kristen Wiig in de hoofdrol, maar toch lijkt er een heel stuk film te missen en lijkt de film zichzelf te veel te haasten. Het idee van de film is een gegeven waar de filmmakers zeker meer mee hadden gekund, zowel op het vlak van Alice haar persoonlijke leven en zeker op het vlak van de talkshow die zij begint. Als de credits al na anderhalf uur door het beeld beginnen te lopen zit je nog op de bank te wachten op meer en dat is natuurlijk een goed iets, maar in dit geval toch zeker een slecht iets. Toch heeft deze film zijn tweeënhalve sterren dik verdiend en kunnen we deze film zeker bij jullie aanbevelen. Welcome To Me is vanaf 19 augustus verkrijgbaar.

BluRay Review: Welcome To Me