BluRay Review: Chappie

Maakt Neill Blomkamp na het teleurstellende Elysium met zijn derde film een film die weer in de buurt komt van zijn geweldige debuut District 9? Is de Alien franchise straks in goede handen bij de Zuid-Afrikaanse regisseur? Hoort Die Antwoord wel thuis op het witte doek? Ik deed de BluRay van Chappie in de speler en ging er eens goed voor zitten.

BluRay Review: Chappie

PLOT: In het Zuid Afrika van de toekomst (nou ja, het is pas 2016) wordt de misdaad in toom gehouden door een robot politiemacht (Scouts). Als een stel kleine criminelen (Die Antwoord) met grote plannen de bedenker van de Scouts ontvoerd om hem de robots uit te laten zetten komen ze er achter dat hij dat helemaal niet kan. Dan ziet de ontvoerde Deon (Dev Patel uit Slumdog Millionaire) ) als enige uitweg dat hij ze een afgeschreven exemplaar kan aanbieden waar hij dan zijn zelf gemaakte kunstmatige intelligentie in zal uploaden. Dat werkt en zo wordt Chappie geboren, een twee meter grote baby van titanium en draadjes die al snel dingen op pikt. Zijn criminele ‘vader’ probeert Chappie op te voeden tot de grootste Gangsta van Johannesburg, terwijl zijn ‘moeder’ en zijn ‘maker’ een betere toekomst voor ogen hebben voor hun blikken kroost.

Na het tegenvallende Elysium keert regisseur Neill Blomkamp met Chappie terug naar de grauwe wereld van Johannesburg en dat roept natuurlijk meteen vergelijkingen op met zijn eerste film, District 9. Maar laat ik jullie meteen uit de droom helpen, Chappie haalt nergens het niveau van zijn geweldige debuutfilm. Het idee van de film met robots (Scouts) die de straten schoon vegen van criminaliteit (hallo Robocop!) zou een hoop explosieve actie moeten opleveren, maar de actie is in te kleine mate aanwezig en wordt ook nergens echt indrukwekkend.Wat dat betreft zijn de trailers behoorlijk misleidend. Ondertussen speelt er op de achtergrond bij het bedrijf dat de Scouts ontwikkelt ook nog een machtsstrijd tussen de idealistische Deon Wilson en de Australische ex-militair Vincent Moore, een heerlijke antihelden rol van Hugh Jackman die er bij loopt als Steve Irwin met een nog belabberder kapsel, die Deon dwars zit om zo zijn brute robot supermilitair (MOOSE) in te kunnen zetten (hallo Robocop!!).

BluRay Review: Chappie

Hugh Jackman en Dev Patel zijn aan elkaar gewaagd en beide heren laten een prima indruk achter, waarbij Jackman toch duidelijk op punten wint van zijn collega. De enige misdaad die in deze film trouwens niet keihard aangepakt wordt is het schandalig ondergebruik (als dat geen woord is zou het er vanaf nu één moeten worden) van Sigourney Weaver en zeker als blijkt dat bijna de hele film wordt opgehangen aan nieuwkomers, althans op het witte doek, Die Antwoord. Tja, Die Antwoord, dit techno/rap/rave duo doet wat zo veel andere muzikanten al voor hen probeerden, de overstap maken van muziek naar film. Dat gaat soms goed (David Bowie/Justin Timberlake/Will Smith), maar ook heel vaak faliekant mis (Michael Jackson/Madonna/Prince). Die Antwoord valt wat mij betreft in die laatste categorie en zou zelfs als betalende klant niet meer welkom moeten zijn in welke bioscoop dan ook.

BluRay Review: Chappie

Blijft over Chappie zelf, die de stem kreeg van Sharlto Copley. Toegegeven, hij ziet er geweldig uit en het is weer een fraai staaltje motion capture, maar zijn kinderlijke onschuld wordt af en toe iets te ver doorgevoerd en in grote delen van de film roept hij dezelfde irritatie op als Jar Jar Binks (Star Wars Episode I). Bij vlagen leidt zijn kinderlijke onschuld tot grappige momenten, de carjacking scene is veruit de grappigste scene uit de film. Maar deze intelligente robot die binnen no time het hele internet binnen haalt en zijn eigen bewustzijn op een usb stick kan zetten met behulp van een batterij aan Playstation 4’s en een laptop doorziet nooit de snode plannen van zijn adoptieve ouders. En ook blijkt voor deze Johnny Five (“more input”) het woord motherfucker een onoverbrugbaar obstakel. Zucht, wat verlang ik terug naar Robin De Robot.

BluRay Review: Chappie

EXTRA’S: Het alternatieve einde dat we als bonus materiaal krijgen is terecht niet gebruikt, maar had wel meer ruimte gegeven voor een sequel. De uitgebreide scene van de confrontatie tussen Chappie en Moore voegt behalve wat extra botbreuken voor Jackman weinig toe. In de featurette Van Tetra Vaal Naar Chappie zien we hoe het proces verlopen is van het eerste idee naar het uiteindelijk maken van de film. Dit is een interessante bonus, maar met zijn zeven minuten natuurlijk veel te kort om het gehele proces te laten zien. Eén van de boeiendste featurettes is Jozi: Real City and a Sci-Fi Setting, waarin we te zien krijgen wat er allemaal komt kijken bij het filmen in Johannesburg en dat daar filmen niet altijd even makkelijk is omdat er veel onveilige buurten zijn.

Er is ook voor ruim een half uur aan featurettes die een uitgebreide blik achter de schermen geeft, waarbij vooral de focus ligt op de techniek die nodig is om een film als Chappie te maken. Verder zijn er nog wat featurettes over het karakter Chappie, het bedrijf Tetravaal en haar werknemers, Die Antwoord en hun criminele clubje en robot technologie. En tenslotte is er nog The Art Of Chappie, een zeer uitgebreide en soms oogstrelende galerij van storyboards, production designs, ontwerpen voor de robots en filmposters.

OORDEEL: De film mist vaart, richting en er zitten te veel gapende gaten in het plot. Er wordt nooit een duidelijke keuze gemaakt tussen actie, comedy en drama, waardoor het een onsamenhangend geheel wordt. Blomkamp mag hierna de vijfde Alien film gaan maken en dus is het hopen dat hij de franchise die al zo veel klappen te verduren heeft gekregen niet de genadeklap zal geven. Ik houd mijn hart vast. De zeer uitgebreide verzameling aan extra’s (die zeker niet allemaal even goed zijn) zorgt er voor dat Chappie niet de roemloze enkele ster krijgt, maar het is op het randje. Chappie is vanaf 15 juli overal verkrijgbaar.

BluRay Review: Chappie