Review: Dope

Ben je op zoek naar een eigenzinnige en verfrissende komedie om deze zomer te bezoeken, dan is Dope misschien de film voor jou. In deze film krijgen we een kijkje in de met Hip-hop overgoten onderwereld van Los Angeles uit het perspectief van drie geeks. Dope is een mooi geschoten film en zeker een aanrader voor Hip-hop fans. Met producenten als Pharrell Williams en Sean ‘P. Diddy’ Combs is het duidelijk dat er mensen bijgehaald zijn die weet hebben van het scenario. Dope draait vanaf 6 augustus in de bioscoop.

Review: Dope

Plot: In Dope volgen we Malcolm, een zwarte jongen uit de achterstandswijk van Los Angeles. Samen met zijn vrienden Diggy en Jib zijn ze de buitenbeentjes van de hood. Op school staan ze bekend als geeks doordat ze zich verdiepen in jaren ’90 Hip-hop, samen een punkband vormen en houden van ‘white people shit’, zoals goede cijfers halen en skateboarden. Door een keten van gebeurtenissen raken de drie vrienden steeds verder verzeild in een wereld van gangsters, drugs en andere typische thug life problemen. De film tackelt thema’s als vooroordelen, verantwoordelijkheid en hellende vlakken.

Dit klinkt heel serieus allemaal, maar in zijn kern is Dope een komedie met een goede vleug actie en een beetje drama. Een van de eerste dingen die opvalt binnen de wereld van Dope is het ongelofelijke oog voor detail. Iedere ruimte is tot in de puntjes uitgewerkt en gevuld met voor de scené relevante aankleding en rekwisieten. Dit gecombineerd met het levendige kleurgebruik, wat vooral in de kleding van de cast is gereflecteerd, maakt Dope tot een mooie film om naar te kijken. Hoewel ik me afvroeg hoe een arme tiener toegang heeft tot zo’n dure en gevarieerde garderobe.

Review: Dope

Minstens net zo kleurrijk als de film zelf zijn de personages. Van een meisje die ‘high on Molly’ en slechts in een nachtjapon een auto bestuurd tot een hacker die je vraagt om hem zo hard mogelijk in zijn gezicht te slaan, aan verschillende typetjes ontbreekt het in Dope niet. Malcolm en vrienden hebben een goede dynamiek met duidelijk verschillende karakters. Tevens zijn er leuke bijrollen weggelegd voor rappers, maar ik laat het aan de Hip-hop liefhebber over om die zelf te vinden.

[dil dil = 110291]

Dit gezegd hebbende is Dope een film die niet iedereen zal bevallen. Het taalgebruik is grof en de humor vaak ook. Je hoeft geen afgestudeerde te zijn in Hip-hop cultuur om van deze film te genieten, maar een zekere connectie ermee helpt om de humor en setting te kunnen waarderen. Een ander kritiekpunt is dat de film tegen het einde wat traag aan kan voelen door de explosieve gebeurtenissen in de eerste helft.

Review: Dope

Oordeel: Het is duidelijk dat Dope met liefde gemaakt is door mensen die er verstand van hebben. We krijgen een kleurrijke wereld voorgeschoteld vol met gekke personages en een verhaal die de aandacht weet vast te houden. Oh, had ik al gezegd dat de soundtrack van de film ook dope is? Dat is ‘ie namelijk zeker met een lekkere mix van old school Hip-hop, moderne Hip-hop en Punk/ Rock. Al met al is Dope een eigenaardige film waar met de name de Hip-hop liefhebber van zal genieten.

Dope draait vanaf 6 augustus in de bioscoop.

Review: Dope

Voor de liefhebber, de funky soundtrack van Dope.