Review - The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Met het succes van oude NES en SNES-titels beschikbaar op de Nintendo Switch, is het tijd om ook Gameboy klassiekers naar de huidige generatie te brengen. We hebben al veel heruitgaves zoals Mario Kart 8 en Donkey Kong: Tropical Freeze gekregen op de Switch, maar een remaster zoals van The Legend of Zelda: Link’s Awakening hebben we nog niet gezien. Is dit het begin van een reeks aan remasters of een eenmalige verrassing?

Als groot Zelda-fan die nooit de kans had gekregen om bij uitgave Link’s Awakening te spelen, was ik blij te horen dat dit deel naar de Switch zou komen. En hoewel de oorspronkelijke Link’s Awakening digitaal beschikbaar is, ben ik in het type persoon dat in het jaar 2019 graag visueel aangename spellen met een moderne user interface en bediening speelt.  In dit opzicht scoort deze remaster hoge punten. Het spel ziet er kleurrijk en gepolijst uit. De wereld komt tot leven op een manier die simpelweg niet mogelijk was op de Gameboy. De daadwerkelijke inhoud van het eiland Koholint is een exacte kopie van het origineel. Een extra gemak is dat de wereld niet meer als panelen hoeft in te laden, maar soepel met de speler meescrolled.

Nu met vier keer meer knoppen tot je beschikking dan in het origineel, is ook de besturing in Link’s Awakening van meer gemak voorzien. Naast je zwaard en schild heb je nu te allen tijde twee van je vele items altijd paraat staan. Zelfs met dit groter gemak had de indeling van de knoppen beter geoptimaliseerd kunnen worden, aangezien een deel nog steeds niet in gebruik is. Zo is het veer waarmee je kan springen bijna altijd van belang, waardoor je in de praktijk met slechts een knop overblijft voor de rest van je items. Al met al geen enorm probleem, maar wel eentje die er niet had hoeven te zijn.

Een extra tijdverdrijf dat ditmaal is toegevoegd is dat je je eigen kerkers in elkaar kunt knutselen. Gaandeweg ontgrendel je de stukken uit eerder bezochte kerkers en kun je deze vervolgens op eigen wijze weer rangschikken tot eigen kerkers. Deze functie is echter enorm triviaal, aangezien je middelen erg beperkt zijn en er geen optie is om je creaties online te delen of die van anderen te downloaden.

Hoewel de nieuwe content teleurstelt, is de oorspronkelijke inhoud gelukkig van hoge kwaliteit. Link’s Awakening is met zijn toevoeging van een aantal Mario vijanden altijd een vreemde eend in de bijt geweest en 26 jaar later weet deze ontmoeting van werelden weer een glimlach op het gezicht te toveren. In het grote plaatje van alle beschikbare Zelda-titels springt Link’s Awakening er verder niet uit. Van de items tot de baasgevechten, kerkers en personages is dit een vanille Zelda ervaring. Dit wil zeggen dat het je tijd waard zal zijn, alleen op geen enkel moment versteld zal doen staan. Tot slot is dit een deel dat zich veel beter leent voor een snelle gamesessie onderweg dan de uitgestrekte open wereld van Breath of the Wild.

Oordeel: Nintendo heeft met deze remaster van The Legend of Zelda: Link’s Awakening een formule voor digitaal goud in handen. Met deze nieuwe, aantrekkelijke stijl hebben ze de kans om allerlei (Zelda) klassiekers nieuw leven in te blazen. Op deze manier kunnen er spellen met relatief weinig moeite in de schappen verschijnen die voor de meeste gamers als fris aanvoelen. Hoewel er nu een stabiele basis gelegd is, mag er in toekomstige titels ook meer moeite gestoken worden in een beetje extra content. Naast de optie om zelf kerkers in elkaar te zetten, waar je na vijf minuten al je schouder van ophaalt, is dit namelijk een één op één kopie van het origineel. Gelukkig was daar al weinig over te klagen.