okt 162019

In 2008 kwam Codemasters ineens op de proppen met Racedriver GRID. Als een duveltje uit een doosje was daar ineens een brute no-nonsense racegame waar ik meteen verliefd op was. Later volgden nog GRID 2 en GRID Autosport. Nu, 11 jaar later, komt Codemasters met GRID. Nu hoor ik je denken: “Huh? Alleen GRID? Waarom geen GRID 4?” Het antwoord daarop moet ik je verschuldigd blijven, maar of de game hetzelfde effect op me had als het origineel uit 2008 lees je hartstikke hier.

Codemasters heeft natuurlijk al een breed scala aan succesvolle sim-racers als F1 en de DiRT-serie, maar met GRID voegen ze iets anders toe. GRID pretendeert namelijk geen sim te zijn, maar een arcade-racer als bijvoorbeeld Need For Speed is het ook zeker niet.

De gameplay is in principe gebaseerd op een sim, maar dan zo getweaked om het speelplezier te verhogen. En I must say; dat is gelukt! De auto’s hebben lekker veel grip, reageren direct en je kunt freaking laat remmen zonder meteen uit iedere bocht te vliegen.

Soms is al die grip wel iets teveel van het goede. Als je keihard op een bocht aan komt knallen en je stuurt bruut in om de auto lekker te laten sliden kakt, hoeveel gas je ook geeft, het toerental enorm in. Het is onmogelijk je toerental hoog te houden. Het aanpassen van de traction control biedt daarin helaas geen oplossing. Jammer, want dit maakt de game al wat tammer en mist het dat karakteristieke onstuimige Racedriver GRID-dna van het origineel.

GRID kent 12 Locaties met meerdere layouts van tracks. Sommige zijn fictioneel en anderen hebben echte licenties zoals Brands Hatch en Sepang. Ook zul je wat oude bekenden tegenkomen zoals San Francisco en Okutama uit de eerste game.

Wat is het een genot voor het oog om over de schitterende en sfeervolle stratencircuit van Havana te racen en het nieuwe Zhejiang circuit in China te racen. GRID ziet er wel echt schitterend uit. Je kunt kilometers ver de diepte in kijken en de tracks zijn zeer levendig met vuurwerk in de lucht, enthousiast publiek, vallende blaadjes van de Japanse bloesem, golven die tegen de kade aan klotsen en schitterende licht- en regen effecten. Met een zeer strakke 60 fps framerate (althans op de PS4 Pro) loopt de game bovendien soepel en durf ik te zeggen dat dit één van de best uitziende racegames is op de huidige generatie consoles. Echt om je scherm bij af te likken.

De AI van de computer gestuurde coureurs is erg goed. Het deelnemersveld is lekker competitief en voelt echt authentiek. Nieuw in GRID is dat je tijdens de race door je rijstijl een ‘Nemesis’ kunt krijgen. Dit kan gebeuren als een coureur besluit dat je hem misschien wel even te vaak hebt gebeukt of te agressief hebt ingehaald.

Deze racer zijn riding skills krijgen dan tijdelijk een boost en hij zal niet schromen jou even later wanneer het moment daar is een flinke beuk terug te geven en zo je race te verneuken.

Gelukkig heb je de mogelijkheid om rewinds te gebruiken. Een systeem notabene geïntroduceerd door de originele Grid uit 2008. Dit rewind-systeem wordt door andere racegames inmiddels al heel lang toegepast en een stuk beter uitgevoerd zo blijkt. Zo kun je in GRID namelijk niet net zo lang heen- en weer joggen totdat je op dat ene specifieke punt bent waar je je race weer op wilt pakken, maar kun je bij GRID alleen terug in de tijd.

Ook krijg je een boost zodra je ‘m gebruikt. Dit kan soms misschien handig zijn om je weer vol in de strijd te mengen, maar vaker pakte dit juist onhandig uit en vloog ik juist de bocht uit.

Het schademodel van de auto is erg mooi uitgevoerd. Barsten ontstaan in je vooruit en lak, bumpers en hele motorkappen vliegen er tijdens het racen af. Wat alleen niet erg realistisch is en de rest eigenlijk weer een beetje teniet doet, is dat de schade niet per sé consistent is met je crash. Als ik de auto bijvoorbeeld met mijn rechter voorkant een muur in beuk, zou het vrij logisch zijn dat mijn voorwiel af zou breken bijvoorbeeld. Dit was alleen helaas nooit het geval. Ten opzichte van het origineel

Codemasters probeert met GRID een soort reboot te maken van het origineel uit 2008, maar slaagt niet echt in die missie. Het racen in het origineel was veel spannender, heftiger en onstuimiger. Desalniettemin is het een schitterende game geworden waar eigenlijk ieder type gamer mee uit de voeten kan.

GRID krijgt van mij 3,5 ster.