aug 112015

Review: Ted 2

Handen omhoog als je zat te wachten op een vervolg op Ted. Niemand? En toch vond Seth Macfarlane het nodig om een deel 2 te maken. Waarom? Misschien had hij nog genoeg goede ideeën voor de levende beer, of misschien dacht hij er nog flink geld aan te verdienen. In ieder geval is Ted terug. Is dit een onverwacht leuk vervolg of kun je deze teddy beer liever in de speelgoeddoos laten liggen?

Review: Ted 2

Plot: Ted 2 speelt zich bijna 3 jaar na de gebeurtenissen van het eerste deel af. John (Mark Wahlberg) is ondertussen gescheiden en Ted is juist getrouwd met zijn vriendin. Ze komen er echter achter dat Ted volgens de wet geen persoon is, maar slechts bezit. Hierdoor wordt zijn huwelijk ongeldig verklaard en moet er manier gevonden worden om Ted’s mensenrechten terug te krijgen.

Review: Ted 2

Het belangrijkste onderdeel van een komedie is zonder twijfel de humor. Dit is meteen het grootste punt waar het bij Ted 2 misgaat. In trouwe Macfarlane traditie zijn de grappen voorspelbaar en worden ze zelfs aangekondigd. Hierbij komt kijken dat grappen vaak slecht getimed zijn, te lang doorgaan of de plank volledig missen. Zeker met een gemakzuchtige stijl humor als die van Macfarlane zou je mogen hopen dat de grappen goed geschreven zijn, maar helaas heb ik slechts een handjevol keren gelachen tijdens de film. De vele cameo’s van bekende acteurs voegen ook weinig toe aan de film. Hun waarde gaat niet ver dan: ‘hey, jij kent deze acteur. Nu doet deze acteur iets waar hij om bekend staat, is dat niet grappig?’

Dit deel probeert een serieuzer verhaal te brengen dan de eerste Ted. Probeert is hier het sleutelwoord. Hoofdpersoon Ted en zijn vrienden gedragen zich zo vervelend en kinderachtig dat ze voor een groot deel de oorzaak van hun eigen problemen zijn. Hun lot liet me koud, omdat het lastig is sympathie voor ze op te brengen.

Review: Ted 2

Ted 2 heeft verder te kampen met onverklaarbare gebeurtenissen en plotgaten. Zo wordt er bijvoorbeeld nooit uitgelegd waarom John’s relatie is stukgelopen. Hoewel zijn relatie er in het eerste deel er sterk en geschikt uitzag, moest dit blijkbaar aan de kant geschoven worden om een nieuwe liefde te introduceren. Het is namelijk makkelijker om nieuwe personages toe te voegen dan bestaande relaties te ontwikkelen. Gelukkig doet Amanda Seyfried het leuk als advocaat/ nieuwe liefde, hoewel haar personage ongeloofwaardig onwetend is in haar kennis over pop-cultuur.

Review: Ted 2

Oordeel: Ted 2 is een typische Macfarlane film: makkelijke humor die netjes voor het publiek wordt aangekondigd, grofgebekte hoofdpersonen en opmerkingen die gevat of relevant behoren te zijn, maar hier niet in slagen. Het lijkt me dat Macfarlane te veel vrijheid heeft als regisseur/ schrijver waardoor hij ongecontroleerd zijn gang kan gaan en er geen kwaliteitscontrole is. Ted 2 heeft als eindresultaat een uiterst matige komedie met een plot waar je je schouders van ophaalt. Op een leuke opening, en een aantal goede grappen na is deze film een verspilling van je tijd.

Ted 2 draait vanaf 13 augustus in de bioscoop.

Review: Ted 2

[dil dil = 100710]