Review: Ride Along 2

Bijna twee jaar na de eerste Ride Along zijn de ‘Brothers-in-Law’ terug. Brompot Ice Cube en spast Kevin Hart spelen wederom een polariserend politie duo dat zich constant in situaties bevind die te hoog gegrepen voor ze zijn. Maar hé, dat is wat nobele politieagenten doen; hun leven op het spel zetten om hun dierbaren te beschermen en de slechteriken een vlugge dosis gerechtigheid toe te brengen. Vergeet vooral niet af en toe een flauwe grap tussendoor te maken, erg belangrijk.

Review: Ride Along 2

PLOT: Ben (Kevin Hart) heeft zijn politie opleiding afgerond en is nu een kleine maand werkzaam bij het korps van de stad Atlanta. Daarnaast staat hij op het punt te trouwen met de zus van immer knorrige detective James (Ice Cube). Hoewel James Ben heeft geaccepteerd als de man van haar zus, moet hij nog steeds niets van hem hebben op het politiebureau. Om zichzelf te bewijzen aan James als een agent, wil Ben als partner mee naar Miami voor onderzoek naar een drugshandelaar. James ziet dit als de perfecte gelegenheid hem te ontmoedigen van het politiewerk en de twee vertrekken naar een bestemming van zon, zee, explosies en middelmatige grappen.

Er is niet veel veranderd sinds de eerste Ride Along; Cube en Hart komen in gevaarlijke doch komische situaties met bewapende mannen terecht. Hun dynamiek is ook nog steeds even belabberd, terwijl dat het belangrijkste onderdeel is van een Buddy cop film. Er moet een balans van duwen en trekken zijn tussen beide personages. Het probleem met deze film is dat Hart al het trekwerk doet, terwijl Cube alleen van zich afstoot. Hart speelt de tegen het achterlijk aan neigende clown terwijl Cube bijna uitsluitend sarcastische oneliners spuwt. De beste momenten van Ride Along 2 zijn juist wanneer ze afstand doen van deze tweedimensionale karikaturen, maar deze instanties zijn schaars.

Review: Ride Along 2

Gelukkig krijgen we enige verlichting van dit vermoeiende duo door de introductie van personages A.J. (Ken Jeong), een hacker en detective moordzaken Maya (Olivia Munn). Het is niet zozeer dat dit unieke of interessante personages zijn, maar iedere variatie waarop dit deel zich kan onderscheiden van de sleur die Ride Along heet, is van harte welkom. Want dat is precies mijn grootste ergernis met deze reeks; het is een sleur doordat het een komedie met slecht geschreven grappen is. Zwakke punchlines afgewisseld met extreme slapstick humor maakt dit tot een Buddy cop film voor je moeder. Om Kevin Hart met volle overgave zijn ‘komische’ rol te zien vervullen, maakt het des te pijnlijker om naar te kijken.

Review: Ride Along 2

Ik had echter niet veel kunnen verwachten, aangezien ik wist dat ik te maken had met een Tim Story film. De regisseur die er haast zijn handelsmerk van heeft gemaakt om smaakloze films te produceren. Smaakloos in dit opzicht bedoel ik niet in de gebruikelijke zin. Ik bedoel het meer letterlijk, dus dat zijn films je op geen enkele manier prikkelen of je doen genieten van je huidige bezigheid. Smaakloos in de traditionele zin, is echter het gebruik van vrouwelijke personages in Ride Along 2. Ze fungeren voornamelijk als eye candy of als een soort trofee die de mannen krijgen na het behalen van hun missie.

OORDEEL: Vreemd genoeg heb ik me iets beter weten te vermaken met Ride Along 2 dan met het eerste deel, maar dat had voornamelijk te maken met mijn verwachtingen. Dit vervolg is groter in opzet, maar door de zwakke basis waar het op rust, valt het vervolgens weer even vlug in elkaar. Er zijn voldoende politiemaatjes films die wel het kijken waard zijn, dus verspil je tijd niet met Ride Along 2 (of met deel 1!).

Ride Along 2 draait vanaf 4 februari in de bioscoop

altijd-prutsfm-2-sterren