apr 082016

Review: DiRT Rally

‘Nee, geen sneeuw. Alsjeblieft, alles behalve fucking sneeuw!’ Het klinkt saai, maar Rally racing is een van de spannendste vormen van de sport. Het zijn jij en je bijrijder tegen de elementen en het wegdek met een timer in de hoek van hoe je concurrent het heeft gedaan om je op te fokken. Er is slechts één heer en meester van dit genre en dat is de DiRT serie van ontwikkelaar Codemasters. Als geen ander weten ze besturing, presentatie en realistisch rijgedrag samen te brengen tot verrukkelijk rijplezier. Na het meer luchtiger uitstapje naar DiRT Showdown in 2012 is de serie weer terug bij zijn kern met DiRT Rally.

Review: DiRT Rally

Zoals de naam doet vermoeden, zal je verreweg het grootste deel van je tijd vertoeven met het rijden van rally races. Dit is geen straf, aangezien hier voldoende variatie in zit. Nauwe sneeuwpaden zijn een compleet andere rijervaring dan modderige open velden of de haarspeldbochten van de bergen in Monaco. Dit is ook meteen waar DiRT Rally in uitblinkt; het creëren van realisme. Ieder wegdek zal een andere mindset, besturing en zelfs instelling van je auto onderdelen vereisen. Dit spel is namelijk meer een simulator dan een race game. Het technische aspect van DiRT heeft nooit mijn aandacht kunnen trekken, dus aan het tweaken van mijn auto en het managen van mijn crew heb ik zo min mogelijk tijd besteed. Hoewel dit belangrijke elementen zijn, kun je door een automatische instellingen ervoor kiezen ze te verwaarlozen en je volledig op het races storten.

Wat tevens bijdraagt aan de natuurgetrouwheid in DiRT Rally is de algehele presentatie. Naast dat iedere omgeving er fantastisch uitziet en rijk is aan details, loopt het spel ook op een consistente 60 fps. Het nadeel dat al deze praal met zich meebrengt, is dat de laadtijden opvallend lang zijn. De menu’s en soundtrack zijn klinisch, maar passen bij het karakter dat DiRT uitstraalt. De selectie aan auto’s is schaars. Gelukkig zijn ze allemaal erg mooi afgewerkt met cockpitview voor iedere auto en realistische schademodellen.

58462FF3422FEE977A12295A4957DCFD7C18C26D (1920×1178)

Iets dat ik niet onbesproken kan laten, is de moeilijkheidsgraad van DiRT Rally. Ik durf dit met vertrouwen de Dark Souls van het race genre te noemen. Dit spel is genadeloos, vereist je volledige concentratie en raad ik niet aan om voor je ontspanning te spelen. Tijdens je eerste race wordt je al meteen in het diepe gegooid met smalle paden langs bergranden, haarspeldbochten en onstuimig wegdek. Je moet vaak voorzichtig rijden, maar je moet ook een hoog tempo behouden om een goede tijd neer te zetten. Het feit dat iedere fout cruciaal kan zijn, maakt het soms tot een enorm frustrerende ervaring. Het is belachelijk dat 1 fout in een race van acht minuten fataal kan zijn. Ik zou het echter niet anders willen. Hoewel een rewind feature zoals DiRT 3 had erg fijn zou zijn, hoeft aan de moeilijkheid niets gedaan te worden. Het nemen van de perfecte bocht geeft voldoening en een overwinning voelt verdient.

Variatie in modi komt in de vorm van rallycross, een meer traditionele race met directe tegenstanders op een circuit, en hillclimb, wat eigenlijk een rally op geasfalteerde wegen is met auto’s op anabolen. Helaas hebben beide racevormen bijzonder weinig parkoersen om uit te kiezen, waardoor ze al snel oud worden. Bij Hillclimb mis je echt een bijrijder die je voorziet van essentiële informatie net als bij de normale rally’s. De nut van deze instructies mag je niet onderschatten. Weten of er een bedrieglijke bocht aankomt of dat je links moet aanhouden na een sprong kan een verschil van vijf plekken betekenen in het eindklassement.

Oordeel: Stress. Veel stress en scheldwoorden is mijn ervaring met DiRT Rally geweest. Niet doordat de besturing slecht was of vanwege slecht ontwerp. Nee, het kwam vaak door mijn eigen fouten en mijn verlangen om eerste te eindigen. Het spel had mij echter al snel geleerd mijn verwachtingen bij te stellen en genoegen te nemen met een top drie plaatsing. Zoals altijd met hun racespellen levert Codemasters een topprestatie in zowel het visuele als technische aspect. DiRT Rally is niet erg uitgebreid, maar wat het biedt is tot in de fijne puntjes uitgewerkt. Een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een uitdagende race ervaring.

Review: DiRT Rally