Is Hitman Een Hit?

Sommige mensen moeten nu eenmaal dood. Maar hoe pak je dat aan? Je kunt geduldig wachten tot ze vanzelf neervallen, of je huurt een huurmoordenaar in. In de gloednieuwe game Hitman bén jij die huurmoordenaar. En niet zomaar één, maar de beste, namelijk Agent 47. Wij van PrutsFM speelden Hitman voor je op de PS4, om te kijken of de game de moeite waard is. En dat lees je natuurlijk in onze goudeerlijke review.

HITMANâ„¢_20160310220031

MEERDERE EPISODES: Ontwikkelaar IO Interactive heeft er bij dit inmiddels 6e deel uit de serie, simpel genaamd Hitman, voor gekozen om de game uit te brengen in 6 episodes. Deze review gaat dus over het eerste deel en dat speelt zich af op een schitterende locatie tijdens een modeshow in Parijs. De overige episodes gaan verdeeld over de rest van het jaar uitkomen. Een interessant concept om zoveel mogelijk uit de game te halen, maar of je er als speler gelukkig van wordt, betwijfel ik.

HITMANâ„¢_20160310233128

PLOT: Maar goed, laten we beginnen bij het begin. Na een korte proloog begin je aan een tweetal trainingsmissies. Als je deze succesvol weet af te ronden mag je je pas gaan branden aan de eerste episode in Parijs. Het doel is het uitschakelen van één of meerdere targets. Hoe je dat doet is volledig aan jou. De vrijheid die je krijgt is enorm en de mogelijkheden en middelen zijn eindeloos. Die vrijheid is overigens in het begin wel een beetje overweldigend en verwarrend, maar gelukkig doen zich zo nu en dan zogeheten opportunities voor. Dit zijn hints die je kunt oppikken door gesprekjes van figuren in de game af te luisteren en vervolgens die koers te gaan varen. Niets is te gek voor de emotieloze Agent 47. Van het saboteren van de schietstoelen van een straaljager, tot het over een catwalk lopen als topmodel. Alles om niet herkend te worden.

De solide gameplay van Hitman.

De graphics zijn erg fraai en gedetailleerd en de game loopt ook soepel, ondanks de complexe ontwerpen van de sandbox levels. Hitman is een zenuwslopende stealthgame. Als kenner ben je hiervan natuurlijk op de hoogte en ga je hier juist voor, maar als nieuwkomer kan dit wel even wennen zijn. Hou je bijvoorbeeld van first-person-shooters als Call of Duty of actiegames als GTA, dan moet je jezelf afvragen of je het geduld op kunt brengen om de kunst van het uitvoeren van de perfecte misdaad. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je target gewoon in een volle zaal mensen door het hoofd te knallen, maar reken maar niet dat je het er zelf vervolgens levend vanaf zult brengen. De kunst is dus om zo onopvallend mogelijk in de buurt te komen van je target, en dit lukt het best door jezelf constant te vermommen. Met vermommen bedoel ik natuurlijk niet gezellig met schmink in de weer, maar het omleggen van mensen om vervolgens hun gedaante aan te nemen zodat je kunt infiltreren.

De kunst is dus om zo onopvallend mogelijk in de buurt te komen van je target, door je te vermommen.

ARTIFICIAL INTELLIGENCE: De AI (Artificial Intelligence) in de game is erg indrukwekkend te noemen. Zo zul je als monteur bijvoorbeeld niet zomaar achteloos al je collega’s voorbij kunnen komen. Sommigen hebben je namelijk meteen door en weg is je cover. En dat is natuurlijk erg realistisch. Als er maandagochtend een grote, kale man met een barcode getattoeëerd op z’n achterhoofd in de kleren van je collega binnen komt wandelen, vraag je ook niet hoe z’n weekend was, toch? Ook het lichaam van een net omgelegde beveiliger kun je uiteraard niet zomaar laten rondslingeren, want dat wordt al snel gevonden. Al snel heb je door in welke hoedanigheid je toegang hebt tot bepaalde ruimtes.

HITMANâ„¢_20160309212822

ENNN NÓG EEN KEER: De game dwingt je tot het steeds opnieuw uitvoeren van de missies, maar telkens middels een andere benadering. De missies bevatten allerlei challenges. Bij de 2e trainingsmissie zijn dat er zelfs 80 (!).
De re-playability is dus erg hoog en uitdagend. Iedere nieuwe poging kom je weer tot nieuwe inzichten en kom je op ideeën die je eerder niet had bedacht. Persoonlijk schept dat voor mij niet de genoegdoening die ik zoek in een game. Als je je targets van de Parijs-missie na het langdurig pijnigen van je hersenen dan eindelijk succesvol omgelegd hebt, wil je gewoon verder naar de volgende missie en eigenlijk niet nog eens hetzelfde level doen. Ik bedoel, tuurlijk is het een uitdaging om 7 dagen per week te kijken op hoeveel verschillende manieren je spinazie kunt bereiden, maar je wilt ook wel eens een pizza, toch?
Het in meerdere delen uitbrengen van de game vind ik dan ook een groot nadeel. Ik wil gewoon de volgende episode spelen en daar niet een maand op hoeven wachten. Dat maak ik als gamer toch zeker zelf wel uit? Jammer.

HITMANâ„¢_20160310232507

PLUSPUNTEN

• Schitterende en gedetailleerde omgevingen
  • Spannend en realistisch
  • Uitdagend

MINPUNTEN

• Lange laadtijden
  • Losse releases in de vorm van episodes
  • Herhaaldelijk

OORDEEL: Hitman is een zenuwslopende game en zit erg goed en gedetailleerd in elkaar. Erg veel actie hoef je niet te verwachten. Vind je dit geen probleem en houd je van eindeloos puzzelen? Dan is deze game absoluut een aanrader. Houd je meer van directe actie, dan betwijfel ik of dit iets voor je is.

Deze game krijgt van mij 3 en een halve ster, ligt nu in de winkels en is te downloaden via PSN.

sterren rating prutsfm

Beelden: PrutsFM | Foto's: PrutsFM