Preview: Doom (Multiplayer Beta)

Demonen, plasma geweren, metal muziek en een hele hoop bloed; dat is de formule waarmee Doom in de jaren ’90 ouders choqueerde en kinderen prepuberale boners gaf. Die kinderen zijn waarschijnlijk zelf ouders nu, want het is 23 jaar geleden sinds de eerste Doom en 11 jaar sinds het laatste deel is uitgekomen. Net als iedere vergeten franchise behoeft ook Doom een reboot, zoals ze het noemen. Het spel moet nog uitkomen, maar hier is alvast een preview doormiddel van de Multiplayer beta voor de Playstation 4. 

Preview: Doom (Multiplayer Beta)

‘waarom kan ik niet inzoomen met mijn wapen? Waar is mijn map? Kan ik niet rennen? Waarom krijg ik geen health terug?’ Dit waren de eerste vragen die ik mezelf verontwaardigd stelde bij mijn eerste tien minuten met de Doom multiplayer beta. Ik ben iemand die de gameplay van moderne shooters gewend is, dus de old school schietactie van Doom was een koude douche. Maar net als je lichaam gewend raakt aan de temperatuur van het water, raakte ik gewend aan de beperkingen van deze multiplayer om mij er vervolgens goed mee te vermaken.

doom-2016-feature.jpg (1920×1080)

Dat is precies waar Doom voor staat; plezier. Het mag dan een horror spel zijn, maar het neem zichzelf gelukkig niet serieus. Dat je een Rocket Launcher als primair wapen en je een grote hoeveelheid aan belachelijke taunts hebt om je tegenstanders mee te vernederen, zegt al voldoende. Alle wapens voelen fijn, soepel in gebruik en duidelijk bedoeld voor verschillende situaties. Hoewel er slechts 2 levels in de beta beschikbaar zijn, waren ze goed uitgewerkt. Niet te groot of te klein, met open ruimtes, nauwe gangpaden en veel verschillende routes om van A naar B te komen.

Spelletje Doom multiplayer beta

Doom lijkt op bepaalde fronten te kampen met een identiteitscrisis. Ze proberen de simpele old school gameplay te combineren met een modern systeem van wapen load-outs en perks, waardoor beide minder goed tot hun recht komen. Zelf mis ik een map in de linkerbovenhoek, zodat ik sneller bekend wordt met het level en ben ik ook geen fan van de immense hoeveelheid van armor, health en ammo pick ups. Het zorgt voor een ongeorganiseerde uitstraling en iemand neerhalen die een volledig armor heeft duurt te lang terwijl sommige wapen upgrades juist overdreven krachtig zijn.

 

DOOM The power of quad-damage

De presentatie is helaas deels ondermaats en is iets dat bij volledige release niet hersteld zal kunnen worden. Ontwikkelaar id gebruikt namelijk zijn eigen id Tech 6 engine om Doom op te draaien. Net als we bij de Unreal Engine altijd zien heeft ook deze moeite met het laden van textures. Het duurt slechts een aantal seconden om de textures volledig in te laden, maar aangezien je geen tijd hebt om hier op te wachten, loop je vaak door ongepolijste omgevingen. De spawns zijn ook iets waar nog aan gewerkt moet worden. Recht in de loop van een shotgun kijken nadat je weer tot leven bent gekomen, is namelijk onacceptabel.

Oordeel: Deze multiplayer beta belooft veel goeds voor het uiteindelijke resultaat. De actie is simpel en vloeiend. Het belangrijkste element, de gameplay, voelt erg sterk. Wel worstelt Doom met de aanpassingen aan de moderne tijd van gaming en heeft de presentatie ruwe randjes. Nou is het nog wachten op de camapaign en de verbeteringen op de multiplayer. Ik kijk er, na het overleven van de cultuurshock, naar uit. (Aangezien dit slechts een deel van onafgemaakt spel betreft, krijgt het nog geen beoordeling in sterren. Houd je ogen open voor de volledige review vlak na release op 13 mei 2016.)

 

 Reageer