altijd prutsfm_TrackmaniaTurbo_Slider

In een wereld vol hyper-realistische race simulators, is er één racegame die schijt heeft aan alles. Niks tunen to the max, maar gewoon gas op die lolly! En waarom zou je je beperken tot een vlakke baan als je ook door loopings kunt knallen, tegen muren aan kunt rijden, dikke Turbo boosts meepakken en honderden meters door de lucht kunt vliegen? Wij van PrutsFM speelden Trackmania Turbo uitvoerig voor je en onze bevindingen lees je in deze review.

TrackmaniaTurbo_Oordeel

INSERT COIN:

Trackmania Turbo_20160320224824

Zodra Trackmania Turbo opstart voelt het al als een warm arcade-bad. Nadat ik al een kwartier lang op mijn kniën lag voor m’n PS4, om tevergeefs een euro munststuk in de usb-ingang te proppen, kwam ik er achter dat je ook gewoon op ‘X’ kan drukken. Het lettertype van de Turbo toevoeging aan de titel doet ook sterk denken aan Streetfighter Turbo. De graphics zijn kleurrijk en zien er gelikt uit. Met een strakke constante framerate van 60 fps (ook als je met 4 man splitscreen speelt) speelt de game heerlijk weg. Zelfs als je met bijna 500 km./u door de lucht vliegt of door talloze loopings knalt, zul je geen hapering ervaren. Heerlijk!

Trackmania Turbo_20160319231355

Trackmania Turbo biedt voor een relatief kleine game een shitload aan content. Zo heeft de campaign mode maar liefst 200 tracks die zich afspelen in 4 verschillende gebieden, die variëren van mooie palmstranden tot hyper-futuristische stadion circuits vol neon verlichting. Iedere omgeving kent zijn eigen karakteristieken met daarbij horende auto’s. Zo heb je zware racebakken die goed kunnen driften, buggy’s waar je lekker mee kunt crossen en een soort formule 1 autootjes die aan het asfalt kleven.

I AIN’T AFRAID OF NO GHOST

Trackmania Turbo_20160320233057

Het doel van Trackmania Turbo is zo snel mogelijk een korte sprintrace vol obstakels te voltooien. Je kunt een bronzen, zilveren of gouden medaille winnen afhankelijk van hoe snel je dit lukt. Vervolgens kun je je tijd proberen te verbeteren tegen meerdere ghosts; die van een eventueel nog niet behaalde medaille en die van je eigen snelste tijd. Dit zorgt ervoor dat je met je tong uit je mond op het puntje van je stoel zit om het nog een keer te proberen. Want daar zit ‘m meteen de grootste kracht van het spel; de verslaving om het nog een keer te proberen. En nog een keer en nog een keer…

Dankzij een instant-restart, die je met één druk op de knop en zonder enige laadtijd kunt bewerkstelligen, is dit geen game waarbij je makkelijk je controller even aan de kant te legt voor een korte pauze. Meteen na de race zie je trouwens hoe je resultaat zich verhoudt tot de rest van de wereld, je land en zelfs de provincie waar je in woont.

KEIHARD FALEN

Trackmania Turbo_20160323224746

Wie zet daar nou een paal neer?

Dit alles is makkelijker gezegd dan gedaan. In het begin rijd je de meeste tracks wel moeiteloos in één ruk uit, maar al snel zijn de tracks zo fucking ingewikkeld en vol lastige obstakels dat je schuimbekkend op je restart-knopje zit te rammen om het nog een keer te proberen. Je moet eerst namelijk keihard falen voordat je de baan een beetje doorhebt. Iedere keer raak je tot scheldens toe wél net iets waar je de vorige poging nog zo lekker vloeiend langsreed of land je na een jump van 400 meter net naast de baan. Nog ééén keer proberen lieg je jezelf voor…

TRACKBUILDER

Trackmania Turbo_20160323233725

Met Trackbuilder kun je urenlang doe-het-zelven.

Hoe vaak heb je in je leven wel niet gedacht: ‘Leuk al die voorgeproduceerde banen, kon ik er zelf maar wat bouwen.’? Nou, met de Trackbuilder kun je je lol op. Je kunt net zoveel Turbo boosts, jumps, loopings, bochten en hoogteverschillen in je eigen baantje proppen als je hartje begeert. Dit gaat zelfs zover dat er meerdere moeilijkheidsniveau’s zijn om dit te doen. Je kunt op elk punt tijdens dit proces je eigen baan testen om te kijken hoe ‘ie bevalt. Kom je iets tegen wat niet lekker loopt, kun je het direct aanpassen. Ben je helemaal tevreden? Dan kun je je eigen gemaakte track uploaden zodat andere spelers ‘m kunnen challengen.

MULTIPLAYER

Trackmania Turbo_20160323234046

Met 86 spelers van overal ter wereld tegelijk dezelfde track proberen te masteren.

De multiplayer kent meerdere mogelijkheden. Je kunt Hotseat spelen, waarbij je om de beurt met je vrienden een tijd probeert te verbeteren of tegen elkaar racen tot op 4 spelers splitscreen. Ook is een leuke feature de Double Driver mode, waarbij je samen met een vriend dezelfde auto bestuurt die vervolgens een gemiddelde van je inputs neemt als reactie. Dit kan een een flinke high-five opleveren als je het samen flikt, maar het kan ook het onvermijdelijke einde van een lange vriendschap betekenen.

Uiteraard kun je ook online helemaal los. Met vaak meer dan 100 (!) online spelers tegelijk op de baan lijkt het een gekkenhuis, maar je kunt elkaar gelukkig niet raken, anders zou het één grote klerezooi worden en de lol er snel af zijn.

PUMP UP THE VOLUME

Trackmania Turbo_20160319231137

Superdikke soundtrack.

De soundtrack is superdik te noemen. De game zit vol House-bangers, Dubstep, Elektro, Drum & Bass en andere opzwepende muziek die zich zelfs aanpast aan de intensiteit van je race.

OORDEEL: Trackmania Turbo biedt je supervette oldschool arcade-actie. De drang om almaar beter te presteren is soms groter dan de drang om adem te halen. Ik speel de game nu al bijna een week en het heeft me nog geen moment verveelt. En met alle content en de Trackbuiler zijn de mogelijkheden en variaties eindeloos. Als je Bike Race op je smartphone al leuk vindt; dit is net zoiets maar dan met auto’s en supervet. En met een adviesprijs van rond de 40 euro (veel meer kun je voor zo’n relatief simpele game ook niet vragen vind ik) is het zeker een titel om mee te nemen. Een dikke vette aanrader dus! Trackmania Turbo is vanaf nu te koop.

Trackmania Turbo

Foto's: PrutsFM