Bluray Review: The Mummy

Een nieuwe franchise beginnen is altijd linke soep, want als je een valse start hebt is het lastig om dat weer recht te zetten met volgende films. En dan komt in dit geval er ook nog eens bij dat The Mummy met Brendan Fraser bij veel filmliefhebbers nog vers in het geheugen zit.

Bluray Review: The Mummy

Waar Disney zijn Marvel en Star Wars franchise heeft en DC Comics de ehh… DC Comics films had Universal nog geen eigen Cinematic Universe, tot nu. Want Universal komt met de Dark Universe (top naam trouwens), waarin we bekende Universal monsters van lang vervlogen tijden zullen terug zien. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het monster van Frankenstein, de onzichtbare man en om de bal aan het rollen te brengen dus de Mummy.

Ik was zelf altijd een groot fan van de 1999 versie van The Mummy met Brendan Fraser, het was een heerlijk zorgeloze film in de stijl (en tijdsbeeld) van de Indiana Jones films, een echt feel good movie. En dus stond ik wel enigszins huiverig tegenover deze Mummy. Maar ja, wat kan er nou mis gaan, deze film heeft Tom Cruise in de hoofdrol, en die man heeft nagenoeg geen enkele slechte film op zijn naam staan. En ook The Mummy zal bij niemand terecht komen op het ‘slechte Tom Cruise films’ lijstje. Deze versie is net als de 1999 versie een origin story, waarin de mummie per ongeluk ontwaakt wordt, waarna de pleuris volledig los breekt. Daarbij houdt wel meteen de vergelijking met de vorige film op, want deze Mummy volgt zijn eigen pad. Er is nog wel een ‘blink and you’ll miss it’ verwijzing naar de Fraser film, waarvan ik benieuwd ben hoeveel mensen die opgemerkt hebben. Antwoorden graag op een briefkaart.

Wat ik vooral erg goed gedaan vond is dat The Mummy een tijdloos beeld geeft, ik zal dat proberen uit te leggen. Aan het begin van het verhaal zien we in beeld staan dat dit alles zich afspeelt in ‘het heden’ afspeelt, maar voor de rest is er nergens een duidelijke verwijzing te zien naar een bepaald jaar. Nergens tablets of de nieuwste smartphones en de hoofdrolspelers lopen ook niet in kleding die te herleiden is naar een bepaalde periode, alles wordt vrij neutraal gehouden. En zelfs als we naar buiten gaan, de film speelt zich af in en rond Londen, zijn er geen billboards of herkenbare winkelketens. Dat vond ik erg knap, want het geeft de film een tijdloze feel en maakt het ook dat The Mummy over een jaar of 20 nog voelt als een film van nu, wanneer dat ook is. Er is ook waanzinnig veel aandacht besteed aan de sets die gebruikt zijn en deze zijn allemaal ook bijna in zijn geheel op soundstages gebouwd. En ook de stunts zijn ‘practical’, zoals we dat bij Cruise gewend zijn. En zo blijft er dus ook maar bar weinig behoefte aan CGI en dat komt de film absoluut ten goede, want het is van begin tot eind een feestje om naar te kijken.

Maar met alleen mooie sets ben je er natuurlijk nog lang niet, want het gaat uiteindelijk toch om de mensen die er op rond lopen. Tom Cruise is gewoon weer geweldig en laat ook met The Mummy zien dat hij zeer terecht één van de grootste filmsterren van het moment is. Gelukkig gaat de rest van de cast niet ten onder aan al het Cruise geweld, dat is dan ook haast onmogelijk als je Russell Crowe bent. Maar ook Jake Johnson, die Vail, de beste vriend van Nick, speelt zet een puike vertolking neer. En dan zijn er nog de dames Jenny (Annabelle Wallis) en Ahmanet (Sofia Boutella), ook zij houden zich prima staande. Vooral Boutella (die dus de mummie speelt) is een ontdekking en kan dankzij haar dans achtergrond haar lichaam soms in onmogelijke bochten wringen. En dan de actie, daar kan ik kort over zijn, die is simpelweg geweldig. Vooral de scene in het vliegtuig is iets wat je nog niet eerder gezien hebt.

EXTRA’S: Het audiocommentaar van regisseur Kurtzman en castleden Johnson, Wallis en Boutella is boeiend en soms ook grappig, maar het is toch jammer dat Cruise niet aangeschoven is. Maar dit wordt deels goed gemaakt door een 20-minuten durend gesprek tussen Kurtzman en Cruise. Een gesprek waaruit eens te meer blijkt wat een bevlogen persoon Tom Cruise is en wat een passie hij had voor dit project. In Rooted In Reality leggen de makers uit hoe ze het oude concept van de monsterfilm hebben geüpdate naar de 21e eeuw. Life In Zero-G neemt je mee achter de schermen van de meest spectaculaire stunt van de film. In Cruise In Action zien we weer eens wat een held Tom Cruise is en dat hij al zijn eigen stunts ook echt zelf doet en ook al weten we dat inmiddels wel van al zijn andere films blijft het toch indrukwekkend om te zien. Verder krijgen we nog een aantal featurettes over Ahmanet, Jekyll & Hyde en het personage van Tom Cruise, Nick Morton. En dit alles wordt afgesloten met een aantal deleted scenes. Al met al is het een behoorlijke lading bonus materiaal.

OORDEEL: Het verhaal van The Mummy mag dan wel bekend zijn bij het grote publiek, maar deze versie voelt toch vers aan en is van begin tot eind genieten. Tom Cruise is in topvorm, net als de rest van de cast trouwens. De film heeft dan wel zijn oorsprong in het verleden, maar belooft een mooie toekomst voor het Dark Universe van Universal. Als je deze film niet in de kast heb staan kan je jezelf geen filmliefhebber noemen. The Mummy ligt vanaf nu in de winkels.

Bluray Review: The Mummy