Review: Life Is Strange – Before the Storm ep.2

Niet alle games draaien om zinloos geweld, de hoogste score of het domineren van ander spelers. Dit bewees ontwikkelaar Dontnod met Life is Strange in 2015 door ons een interactief verhaal te geven over een intens tienerdrama met voldoende lastige, levensveranderende keuzes. Het had zo zijn zwakke punten, maar onderliggende thema’s over depressie, sociale acceptatie, ontdekking van seksualiteit en zelfmoord kwamen hard aan. In Life is Strange: Before the Storm keer je terug naar Arcadia Bay…maar dan voor de gebeurtenissen van deel een om het leven van Chloe te zien voor ze een rebel werd. De vraag is of de franchise in de handen van ontwikkelaar Deck Nine een even meeslepend verhaal zal opbrengen.

Life is Strange: Before the Storm verschijnt in episodes. Dit is een review van episode 2.

Een van de belangrijkste verbeterpunten die ik had voor episode 1 is dat het een trage start was en snel tempo moest oppikken, aangezien we nog slechts twee delen te gaan hebben. Mijn wens is niet ingewilligd en het tempo is zelfs omlaaggegaan. Er vindt amper ontwikkeling plaats in de personages of hun relaties. Dezelfde onderwerpen worden besproken, maar een significante voortgang is niet aanwezig. Het probleem met weinig ontwikkelingen wordt groter wanneer we kijken naar dat dit grotendeels karakters zijn die ook in de eerste Life Is Strange een rol speelden en we dus al weten wie ze zijn of op welke manier ze zich zullen veranderen.

Zelfs de daadwerkelijke bezigheden zijn ditmaal zwakker. Na een tweede episode die verhalend weinig te vertellen heeft, komt het nog pijnlijker naar boven dat het een interactief spelelement mist als de bovennatuurlijke krachten die Max had in het eerste Life Is Strange. Zelfs een minigame als het stukje Dungeons & Dragons uit episode 1 ontbreekt en na niet een keer een discussie te hebben gefaald, begin ik te vermoeden dat dat een illusie moet geven van een spannende spelmechaniek. Hiernaast is er een erg beperkt aantal aangrijpende keuzes te maken en is de cliffhanger eentje die mij vooral verbaasd achterliet. Niet doordat deze schokkend was, maar verwarrend.

Oordeel: Eerlijk gezegd zie ik niet hoe een laatste episode dit zinkend schip nog kan redden. Het zal of dezelfde ongezouten lijn vervolgen of teveel gebeurtenissen en wendingen in een keer op de speler afgooien, waardoor het ongeloofwaardig aanvoelt. In ieder geval ben ik angstig voor hoe een deel alles aan elkaar kan knopen, maar toch een beetje nieuwsgierig na twee teleurstellende delen voor de ontknoping van Life Is Strange: Before the Storm.