Bluray Review Rogue One: A Star Wars Story

Rogue One is de eerste van wat een hele reeks ‘stand alone’ Star Wars films moet worden, maar kan deze film wel op eigen benen staan? Je leest het in onze bluray review.

Bluray Review Rogue One A Star Wars Story

Rogue One: A Star Wars Story wordt gebracht als de eerste ‘stand alone’ film, die dus los zou moeten staan van het alom bekende Star Wars universum, maar dat is niet helemaal het geval. Rogue One is namelijk te plaatsen voor Episode IV: A New Hope en laat zien hoe de rebellen aan de blauwdruk van de Death Star zijn gekomen. De film is op zich wel een op zichzelf staande film, in dat we (bijna) geen bekende figuren uit overige films tegen komen, maar er zijn meer dan zat verwijzingen naar de andere films. En zo zit je dus regelmatig “hey, is dat niet?”, “kijk nou, dat zag je ook in…” en “yes! een Tie Fighter” naar het scherm te roepen.

Het grote verschil zit hem in de toon van de film. Waar de originele trilogie meer een soap (a guy, a girl, a galaxy) gevangen in een scifi film was, heeft Rogue One meer weg van een oorlogsfilm gemengd met een ‘heist movie’. Ook de look kan vergeleken worden met een tweede wereldoorlog film, want het is allemaal gritty, nat en modderig. En de laatste slag op het hagelwitte, met palmbomen bezaaide strand van Scarif doet denken aan de Omaha Beach scene uit Saving Private Ryan. Deze laatste akte van Rogue One doet ook het meeste recht aan het predicaat ‘stand alone’, want hier zijn we echt op vreemd terrein beland (en niet alleen letterlijk) met brute actie die we niet zo gewend zijn van Star Wars films.

Regisseur Gareth Edwards (Monsters) weet een juiste balans te vinden tussen oud en nieuw. Af en toe zie je een bekend gezicht in een flits voorbij komen of wordt er gerefereerd naar iets uit een andere film, maar het is nooit uit effectbejag. En de figuren die iets meer screentime krijgen, krijgen dat omdat ze het verhaal dienen en het wordt nooit overdreven. Zo zie je Darth Vader uiteindelijk niet zo veel als je zou verwachten of willen. Het enige personage uit de originele trilogie die substantiële screentime krijgt is Grand Moff Tarkin en dat is, aangezien vertolker Peter Cushing al in 1994 overleed, een behoorlijk huzarenstukje van de makers. Maar met de nodige CGI, archiefbeelden, een face scan en een stand in weten ze dit toch voor elkaar te krijgen en dat maakt het meteen het mooiste en beste special effect van Rogue One, want je zou haast vergeten dat de beste man al meer dan 20 jaar dood is.

EXTRA’S: Bij deze bluray staat het bonusmateriaal op een extra disc, dus dan verwacht je heel wat. De extra’s zijn op deze tweede schijf onderverdeeld in The Stories en Rogue Connections. Bij de eerste krijgen we negen featurettes, van samen zo één uur, die laten zien waar de oorsprong ligt van Rogue One, dieper in gaan op de main characters van de rebelleneenheid (vooral die over de droid K-2SO is erg grappig) en uiteraard komt ook the dark side van the empire aan de beurt. Deze extra’s zijn allemaal erg boeiend, maar de laatste ‘stories’ zijn absoluut de meest interessante. In Visions Of Hope worden we mee genomen naar het Star Wars archief om te ontdekken hoe de ontwerpen van legende Ralph McQuarrie de basis werden voor de look van Rogue One. En in The Princess & The Governor zien we hoe Prinses Leia en Grand Moff Tarkin dankzij digitale technieken weer tot leven zijn gewekt en dat is een waar technisch hoogstandje. En dan hebben we als tweede deel van het bonusmateriaal Rogue Connections en dat is in feite een onthulling van een fiks aantal easter eggs die in de film verstopt zitten. En hoewel je met ruim een uur aan extra’s natuurlijk niet mag klagen verwacht je, als fan, bij een Star Wars film natuurlijk altijd veel meer. En zeker als je ook nog eens lekker gemaakt wordt met een aparte disc voor de extra’s. Was het bijvoorbeeld echt te veel gevraagd  om de trailers, posters en een uitgebreide gallery er bij op te gooien? Maar a, kniesoor die daar op let.

OORDEEL: Star Wars fans zijn vaak lastige klanten en absolute puristen, maar wat mij betreft kunnen we gerust ademhalen, want Rogue One is net als The Force Awakens een prima aanwinst voor ieders Star Wars collectie en de dagen van de prequels en Jar Jar Binks lijken gelukkig ver achter ons te liggen. En waar ik toch wel enige terughoudendheid had toen bekend werd dat Star Wars naar Disney ging is die nu helemaal verdwenen en weet ik dat mijn ‘galaxy far far away’ in veilige handen is bij ‘the house of the mouse’ en kijk ik vol vertrouwen uit naar de Han Solo film. Rogue One: A Star Wars Story ligt vanaf nu in de winkels.

Beelden: youtube.com | Foto: filmdepot.nl