BluRay Review: Hitting The Apex

Nu Max Verstappen mee rijdt in de Formule 1 neemt de populariteit van de F1 alleen maar toe, maar wij kijken toch liever naar de MotoGP. En dus waren wij dan ook heel blij toen de documentaire Hitting The Apex bij ons op de mat viel voor een review. Grote vraag bij dit soort docu’s is of dit alleen voor de motorfanaten is of dat het ook goed te doen is voor het grote publiek? Je leest het in onze recensie.

BluRay Review: Hitting The Apex

PLOT: Hitting The Apex laat een uitgebreide blik zien in de laatste ongeveer 15 jaar van de MotoGP, waarbij vooral de focus ligt op de zes meest spraakmakende namen van dit spektakel. We zien wat deze mannen drijft en wat zij allemaal moeten verduren om de beste te worden in deze sport.

Dat Brad Pitt een liefhebber van de MotoGP is, dat is voor de kenners al lang geen geheim meer en de acteur wordt dan ook regelmatig gespot op de circuits. En dus komt het ook niet als een verrassing dat deze Brad Pitt met zijn productiemaatschappij Plan B verantwoordelijk is voor deze documentaire. En niet alleen dat, want Pitt verzorgt ook het commentaar. Deze film vertelt het verhaal van zes coureurs (Jorge Lorenzo, Marc Marquez, Dani Pedrosa, Casey Stoner, Marco Simoncelli en natuurlijk Valentino Rossi) en hoe zij met elkaar leven en overleven op en naast het circuit. Hoe de gevestigde orde te maken krijgt met jonge honden die geen angst kennen en vaak een gevaar vormen voor andere rijders die deze levensgevaarlijke sport beoefenen.

BluRay Review: Hitting The Apex

De docufilm laat alle glorieuze momenten, epische gevechten en heftigste crashes zien, maar schuwt ook niet het drama en dus wordt er uitgebreid stil gestaan bij de dood van Marco Simoncelli, die in 2011 om het leven kwam bij een vreselijk ongeluk op het circuit van Sepang. En dat is toch ook wel de rode draad van Hitting The Apex, het gevaar dat deze heren elke race willens en wetens opzoeken in hun gevecht tussen mens en machine. Want wat zij doen is toch wel heel bijzonder en de grens tussen erepodium en intensive care is een hele fijne. De makers van de film noemen de heren gladiatoren, maar wat mij betreft zijn het eerder kamikaze piloten of rodeocowboys. Elke race weer stappen ze op de meest wilde stier die ze in het weiland konden vinden om er vervolgens zo’n 45 minuten niet alleen op te blijven zitten, maar de stier zo hun wil op te leggen dat het makke koetjes lijken. Niks dan respect voor deze heren!

BluRay Review: Hitting The Apex

EXTRA’S: Een featurette over het werk van de Marco Simoncelli stichting en vijftien minuten slow motion beelden.

OORDEEL: Deze film zal voor de echte MotoGP fans misschien niks nieuws te bieden hebben, maar voor ieder ander is dit een zeer boeiend verhaal dat alles in zich heeft en je zal af en toe op het puntje van je stoel zitten terwijl je je zit te verbazen over wat deze mannen kunnen met zo’n beestachtig monster onder je kont. Brad Pitt vertelt het verhaal lekker vlot en de muziek van Wes Borland (Limp Bizkit) is een goede aanvulling. Het is nog niet bekend of deze film in Nederland zal gaan draaien in de bioscoop of direct op DVD/BluRay uit gaat komen, maar wij kunnen hem van harte aanbevelen.

BluRay Review: Hitting The Apex

Beelden: youtube.com | Foto's: shifting-gears.com / hittingtheapexfilm.com/