BluRay Review: Fast & Furious 7

Fast & Furious 7 behaalde in de bioscoop een opbrengst van boven de één miljard dollar en veroverde daarmee een plekje in de top 10 van meest succesvolle films aller tijden. Is de film dan echt zo goed? Is het het Paul Walker effect? Of heeft de franchise gewoon een hele trouwe fanbase? Wij bekeken de BluRay en geven ons ongezouten oordeel.

BluRay Review: Fast & Furious 7

PLOT: Na de gebeurtenissen van deel 6 is de broer van Owen Shaw uit op wraak en wil het team van Dom en Brian één voor één naar het (auto)kerkhof sturen. Maar dit laat het team natuurlijk niet zo maar gebeuren en besluit terug te vechten met behulp van een geheime overheidsinstantie en een sexy hacker. Wat volgt is een reis rond de wereld vol met piepende banden en crashes die er zeker voor zullen zorgen dat je premie flink zal stijgen volgend jaar.

Ik zal meteen eerlijk toegeven dat ik van deze franchise alleen het eerste deel heb gezien en dat was een leuke kleine film die erg veel weg had van Point Break, waarin de surfboards zijn ingeruild voor snelle auto’s. Spoel veertien jaar verder en we zijn aangekomen bij Fast & Furious 7. Dit deel van de franchise werd een ongekend succes en moet in de box office top 10 aller tijden alleen Titanic, Avatar en The Avengers voor zich dulden. Dit succes hebben zij voornamelijk te danken aan de enorme fanbase (vooral in het verre oosten) die deze filmserie in hun harten heeft gesloten.

[dil dil = 101040]

En laten we ook niet de dood van hoofdrolspeler Paul Walker helemaal uitvlakken, deze gebeurtenis gaf de film een extra lading. Maar is deze film dan echt zo goed? Nou, nee. De actie is bij vlagen echt te mal voor woorden (The Rock breekt het gips om zijn arm door zijn spieren te spannen?!) en bereikt dan een soort Looney Tunes niveau en de woorden die de acteurs moeten uitkramen stijgt voor het grootste deel niet boven amateurtoneel uit. Maar weet je wat, dat neem je allemaal op de koop toe, want de film biedt ruim twee uur (in de extended edition die ook op de schijf staat krijg je er zelfs nog zo’n vier minuten extra bij) prima vermaak en voor je het weet zit je vanaf de bank de helden vol gas toe te juichen.

BluRay Review: Fast & Furious 7

De actiescenes van Furious 7 (zoals hij in de VS heet) zijn ondanks hun gekkigheid zeer indrukwekkend en worden zeer flitsend in beeld gebracht. Er is een achtervolging op een berg waarbij het team een hacker uit een bus moet bevrijden die eindigd met Paul Walker die over de volledige lengte van de bus moet rennen voordat die in een ravijn stort. Vin Diesel neemt het met zijn Charger op tegen een helicopter. Ze ‘vliegen’ met een supercar van gebouw naar gebouw in Abu Dhabi en het gehele team springt met auto’s en al uit een vliegtuig. Ja, deze heren en één dame kiezen liever niet voor een makkelijke oplossing als het ook moeilijk kan (en met miljoenen dollars aan schade). Maar hoe zit het dan met het verhaal hoor ik je zeggen? Ach joh, wat doet een verhaal er nou toe? Deze gasten springen verdomme met hun auto uit een vliegtuig!!

BluRay Review: Fast & Furious 7

Dus het verhaal stelt niks voor, de actie is waanzinnig, hoe zit het dan met de acteurs? Ik moet zeggen dat ik alle heisa rondom de dood van Paul Walker nooit zo begrepen heb. Deze man heeft buiten de Fast & Furious franchise eigenlijk nooit potten kunnen breken in Hollywood en is nooit de A-list leading man geworden die mensen dachten dat hij zou worden na het eerste deel. Desondanks is hij nog steeds ‘easy on the eyes’ en laat hij echt wel zien iets te kunnen. Vin Diesel is nog steeds de ruwe bolster met blanke pit, The Rock is een indrukwekkende verschijning, maar zal nooit Hamlet spelen en Jason Statham is…ehh…Jason Statham. Maar ach, Stallone is ook geen geweldig acteur en toch hoop je elke keer weer dat Rocky wint. O ja, er is ook een rol weg gelegd voor good old Kurt Russell.

BluRay Review: Fast & Furious 7

EXTRA’S: Deze release komt met drie versies van de film, de bioscoopversie, de extended versie een een digital copy om op je tablet of telefoon te kijken. De BluRay bevat buiten de gebruikelijke extra’s waarin cast en crew vertellen hoe geweldig het is om weer met elkaar te werken en dat ze eigenlijk één grote familie zien bla, bla, bla ook een flink aantal bonus features die een uitgebreide blik achter de schermen geven. In Flying Cars zien we hoe de scene gemaakt is waarin ze met hun auto’s uit het vliegtuig springen. Ook krijgen we in één van de extra’s te zien hoe de scene in Abu Dhabi, waarin ze van toren naar toren ‘vliegen’ in hun auto, is gemaakt. De meest boeiende extra is ‘Snatch And Grab’. Een kijkje achter de schermen van de scene op de berg, zeker de meest indrukwekkende scene van de film, waarin we zien dat er voor het grootste deel gebruik is gemaakt van practical effects en bijna geen CGI. Verder krijgen we een uitgebreide blik op de gebruikte auto’s, de choreografie van de vechtscenes, een paar delted scenes en een videoclip. Het enige wat mijns inziens ontbreekt bij de extra’s is een uitleg over hoe ze het gedaan hebben toen ze de broers van Paul Walker moesten gebruiken om de film af te maken

OORDEEL: De film is misschien niet meer dan schieten, tieten, helicopters, maar is wel zo vermakelijk dat je na afloop met een grote smile op de bank zit. De actie is bij vlagen belachelijk overdreven, maar wel overal indrukwekkend. De acteurs zullen geen oscar krijgen voor deze film, maar ze laten een vertolking zien die zo vol testosteron zit dat zelfs je HDMI kabel een erectie krijgt. Universal zou wel gek zijn om na de dood van Walker de stekker uit de serie te trekken, want deze franchise kan nog jaren door. Afsluitend: drie sterren voor de film en één voor de uitgebreide extra’s. Fast & Furious 7 ligt vanaf vandaag in de winkels.

BluRay Review: Fast & Furious 7