Bloedje link natuurlijk, een review schrijven over Fallout 76, het is één van mijn lievelings-games aller tijden. In een door de atoombom totaal vernietigde wereld rond schuifelen is het mooiste wat er is! En wat Doe Maar zingt, Moet nog huiswerk maken, totdat de bom valt, dat is dus niet waar hè. Er is nog zoveel te leren en te doen, wanneer de bom is gevallen. Alleen is het bij Fallout 76, heel modern, allemaal online.
Toen Bethesda aankondigde dat Fallout 76 alleen online te spelen is barste de atoombom. Woedende die hard fans smeten hun Pip-boy neer, en zweerden nooit meer een stap te zetten in de machtig mooie open wereld, geheel geïnspireerd op het toekomst beeld dat de keurige mensen hadden in de jaren 50. Eeuwig zonde natuurlijk. Het is handiger en verstandiger, om Fallout 76 eerst eens te spelen, en dan pas te beslissen of je de Pip-Boy voor altijd aan de radioactieve wilgen wilt hangen.
De nieuwe Fallout is dus online, en dat hebben we geweten. Man, man, man wat is dat frustrerend je wordt er om de haverklap uitgegooid. You have been disconected from the server, dat zinnetje heeft mij deze dagen meer frustraties opgeleverd dan een slapende ambtenaar. En dan moet je je hele missie weer helemaal opnieuw doen. Dikke min punten voor Bethesda.
Zo daar ben ik weer, inmiddels een dagje verder in de game. Op wonderlijke wijze is de gooi-Markie-maar-uit-het-spel-bug helemaal opgelost. Sorry Bethesda, min punten weer ingetrokken.
De Fallout 76 wereld dan, is die mooi? Die is prachtig maar, altijd weer die ellendige maar, niks anders als Fallout 4. Het licht dat door de herfstbladeren schijnt is prachtig en veder eigenlijk geen veranderingen. Je kan nog steeds verbazingwekkende grote spullen menen. Zo past er bijvoorbeeld een hele typemachine in je blauwe broekzak, een bezem is geen probleem, en ook een iet wat grote tuinkabouter glijdt zo je Vault 76 overal binnen.
Toch voelt het wel een beetje eenzaam aan in die grote boze plat genukte wereld, wat best gek is want er lopen medespelers rond. Dit komt doordat je nieuwe opdrachten zelf, helemaal alleen, moet gaan zoeken. Er is, tot nu toe, geen gameplay die je het verhaal vertelt. Je loopt van gebouw naar gebouw en vindt daar aanwijzingen via holotapes, die beluister je, en je krijgt weer een nieuwe aanwijzing. Wat er voor zorgt, dat er in den beginne nog niet echt een verhaallijn is, het enige contact wat je hebt is via robots en holotapes. Ik noem dat eenzaam, andere boze tongen noemen dat saai.
Maar goed, ik ben twee dagen verder en loop nog steeds rond rommel te verzamelen. Dus als troep je ding is dan zit het wel goed.
Fallout 76 uur 50 verder. Ik begin mij langzaam te beseffen dat er helemaal geen NPC’s in de game zitten. Echt het hele verhaal wordt verteld via holo letters en monotoon pratende robots. Tot aan het einde toe.
Is dit erg? Jazeker wel, het is saai, heel erg saai. Fallout 76 is eigenlijk één grote open wereld waar je in rond kan lopen, je wapens kan upgraden en kan bouwen. Dat is het, meer niet. Een genukte Sims game.
De graphics zijn nu echt veroudert, dat heb je met een engine van 8 jaar geleden. Dit wordt roestig, schokkerig, en kan nu echt niet meer. Eigenlijk was dit al zo in Fallout 4, maar viel dit niet zo op, door het verhaal en omdat er altijd iets te doen was.
Maar is er dan echt helemaal niks goed aan Fallout 76? Jazeker wel, ondanks al het gemopper en je bij elke 100 meter denkt, potverdorie dat is ook al kut, blijf ik toch terug komen in deze totaal verrotte wereld. Geen idee waarom. Misschien is het de hoop dat Bethesda alles gaat fixen. Misschien is het de hoop op uber toffe DLC’s, of misschien heb ik een fetisj om in plat gebombardeerde werelden rond te lopen.
Fallout 76 voelt als Fallout 4 maar dan zonder verhaal, en ik heb sterk het idee dat het één groot experiment van Bethesda is. De game is nog niet af en daarom krijgt Fallout 76 van mij twee en een halve ster.