Waarom Je The Martian Moet Kopen

Matt Damon helemaal in zijn uppie op Mars, dat klinkt voor sommige mensen misschien als muziek in de oren en voor anderen misschien als een film die wel dodelijk saai moet zijn. Maar is dat ook zo? Wij bekeken de BluRay van The Martian om je te vertellen wat wij er van vonden.

Waarom Je The Martian Moet Kopen

PLOT: Astronaut Mark Watney (Matt Damon) wordt op Mars achter gelaten omdat zijn crew denkt dat hij omgekomen is tijdens een zware storm, maar Watney heeft het overleefd. Nu moet hij op de rode planeet zien te overleven, terwijl op aarde geprobeerd wordt om hem weer naar huis te brengen.

Het boek The Martian (Mars in het Nederlands) van Andy Weir is een spannende ‘page turner’, maar wel één van het trage soort. Het is een vreselijk spannend boek, maar vooral het eerste deel is haast niet doorheen te komen als je op de middelbare school niet van de exacte vakken was. Ook verder in het boek wordt alles uitvoerig uitgelegd en beschreven om het maar zo accuraat mogelijk te maken, maar dit heeft wel tot gevolg dat het verhaal zich maar langzaam voort beweegt. De filmversie van The Martian heeft gelukkig een heel ander tempo en het plot verloopt lekker soepel, maar moet om dit te bewerkstelligen ook wel wat gebeurtenissen uit het boek achterwege laten of slechts even kort aanstippen.

Een ander probleem dat regisseur Ridley Scott goed oplost is dat het boek een vertelstem heeft die ons bij de hand neemt. Dit wordt in de film niet overgenomen door een voice-over track, maar door het feit dat Watney zijn ‘missie’ vast legt in een logboek. Zo blijven wij als kijker goed op de hoogte van wat Watney allemaal moet doen om te overleven en weer terug naar de aarde te komen. Matt Damon laat overigens een geweldige vertolking zien en is terecht genomineerd voor een Oscar als beste acteur. Zijn vertolking laat alle emoties zien, van pure wanhoop tot angst, waarbij gelukkig ook voldoende humor aan bod komt. Maar het is niet alleen Damon die goed op dreef is, de gehele cast is om te watertanden. Sean Bean, Jeff Daniels, Jessica Chastain en Chiwetel Ejiofor, stuk voor stuk goed gecast en in topvorm. En dat is slechts een klein deel van de toch nog behoorlijk grote cast voor een film die gaat over één man op Mars.

Niet alleen de cast is al reden genoeg om The Martian aan te schaffen, de beelden die we te zien krijgen zijn zo mooi en natuurgetrouw (met dank aan de nauwe samenwerking met NASA) dat je een goedgelovig iemand nog wijs zou kunnen maken dat de opnames echt op Mars gedraaid zijn. En daar houdt het niet op, ook de sets en de voertuigen, vooral de Hermes, zien er geweldig uit. De effecten zijn geweldig en subtiel. En dan is er nog de muziek. Watney moet het op Mars doen met de muziekcollectie van zijn gezagvoerder en die is, helaas voor hem, dol op foute discomuziek. Maar op een vreemde manier sluit deze muziek heel goed aan bij de beelden en kan je na het zien van de film Mars en discomuziek niet meer los van elkaar zien. De enige niet discoknaller die voorbij komt in de film is Starman van David Bowie en nooit eerder was zijn muziek zo toepasselijk bij een film als in The Martian.

EXTRA’S: Het menu van deze schijf is net als de film schitterend vorm gegeven en bied je toegang tot gebruikelijke extra’s als een trailer, een gag reel en twee featurettes over de totstandkoming van de film, de casting en de kostuums. Maar het zijn vooral de Ares featurettes die onderscheidend zijn. De eerste is Ares III: Refocused, waarin de acteurs (in character) jaren na de gebeurtenissen van de film terug blikken op de reddingsmissie. In Ares III: Farewell geeft Mark Watney een korte rondleiding door de Hermes, het schip wat ze naar Mars brengt. The Right Stuff is een erg grappige blik op de psychologische test van de astronauten. Ares: Our Greatest Adventure is een mockumentary met Neil deGrasse Tyson als host, die de kijker informeert over de Ares missie.

Leave Your Mark is een Ares commercial met Mark Whatney in de hoofdrol en laat zien dat de astronauten van de Mars missies ware volkshelden zijn, een beetje te vergelijken met de astronauten van de Apollo missies. Bring Him Home is dan weer meer een postbus 51 spot die mensen vraagt om hun medeleven aan Watney te tonen door het gebruik van #bringhimhome. Deze Ares featurettes zijn echt uniek in hun soort en ontstijgen het niveau van de standaard extra’s die je tegenwoordig meestal te zien krijgt. En alsof dat nog niet genoeg is krijg je ook nog een zeer uitgebreide Production Art Gallery met 200 schitterende productie tekeningen en afbeeldingen.

OORDEEL: Ridley Scott laat met The Martian weer eens zien dat hij de koning van de sci-fi is en de film is een visueel feestje met oogstrelende beelden en een geweldige cast. Het verhaal is een stuk vlotter dan het in het boek was, zonder dat het een actiefilm met een moordend tempo wordt. En alsof de film alleen niet al briljant genoeg was zorgen de extra’s er voor dat deze film absoluut niet mag ontbreken in je collectie. The Martian heeft zijn vijf sterren dik verdient en ligt vanaf nu in de winkels.

Waarom Je The Martian Moet Kopen