The D Train: Instappen Of Uitchecken?

The D Train met Jack Black en James Marsden heeft hier nooit de bioscoop gehaald. Komt dat doordat het een waardeloze film is? Wij bekeken de BluRay.

The D Train: Instappen Of Uitchecken?

PLOT: Dan Landsman (Jack Black) was een buitenbeentje op high school, maar wil nu indruk maken op zijn oud klasgenoten door voor hun reünie de meest populaire jongen van de klas over te halen om naar het feestje te komen. Hij vliegt naar L.A. en beleeft daar een wilde nacht met Oliver Lawless (James Marsden) die leidt tot een onverwachte bromance.

Vroeger waren ‘direct to video’ titels films met acteurs die broers zijn van beroemde acteurs, of minder goede vervolgen op succesvolle Disney films. Maar Sony Pictures heeft nu de Premiere At Home reeks waarbij films die niet de Nederlandse bioscoop hebben gehaald een tweede kans krijgen op dvd en bluray voor een schappelijke prijs. The D Train had wel een Amerikaanse release, maar deed de kassa daar niet bepaald rinkelen. Maar dat heeft zeker niet aan de kwaliteit van de film gelegen, want ik vond het best een fijne film.

The D Train heeft te weinig dijenkletsers om een goede komedie te zijn die je hardop doet lachen en te weinig tragiek om een tragikomedie te zijn, maar Jack Black en James Marsden (X-Men) redden de film van de ondergang die het met mindere acteurs zeker tegemoet was gegaan. Vooral Black, die normaal vooral een luidruchtige, rockliefhebbende idioot speelt, laat hier zien dat hij zich ook kan inhouden. Zijn vertolking van een man die vast zit in een saaie baan en getrouwd is met zijn high school sweetheart, maar populariteit hoopt vinden door de held van high school naar de reünie te halen is dik in orde. En ook Marsden, die in de ogen van Black een succesvol acteur is, maar niet verder gekomen is dan een rolletje in een commercial, zet een personage neer met meerdere lagen.

De film kan je onderverdelen in twee delen. Het eerste deel leunt meer op komedie en laat zien hoe de wilde nacht van Landsman en Lawless in L.A. verloopt vol drank, drugs en sex. Maar als Oliver naar de reünie komt en logeert bij Dan krijgt de film een andere toon die het midden houdt tussen zwarte komedie en drama als Dan te veel verwacht van zijn relatie met Oliver. Waar hij hoopt dat er van de populariteit van Lawless wat blijft hangen aan hem gaat alles juist heel anders en loopt hij door zijn afhankelijke gedrag het risico dat hij alles wat hem lief is kwijt zal raken. Dit tweede deel beleeft zijn climax op de reünie, waarbij Dan stomdronken en strak gesnoven de confrontatie zoekt met Lawless voor het oog van zijn vrouw en klasgenoten. Nodeloos om te zeggen loopt dit natuurlijk dramatisch af.

EXTRA’S: Alleen wat bloopers en een paar trailers voor andere films.

OORDEEL: Jack Black en James Marsden laten in The D Train een kant van zichzelf zien die we niet van ze kennen, maar ze zijn het slachtoffer van een onevenwichtige film die maar niet kan beslissen of het een drama of een komedie wil zijn. Deze film verdient een beter lot, want de twee hoofdrolspelers laten een geweldige inzet zien, die zeker het bekijken waard is. The D Train ligt vanaf nu in de winkels.

The D Train: Instappen Of Uitchecken?