Review South Park: The Fractured But Whole

Ik ben persoonlijk nooit een groot fan geweest van rpg games zoals bijvoorbeeld Final Fantasy. Dat zijn van die games die je meestal een gigantische wereld in droppen en je zoet weten te houden met een avontuur van misschien wel 100 plus uur aan gameplay. Een grote ergernis die ik altijd ervoer bij rpg’s, is de zogenaamde, turn based combat. Je kent het wel, dat is combat die zo in mekaar zit dat een groepje good guys tegenover een groepje bad guys staat en mekaar omstebeurt mogen aanvallen. Voor mij ging een rpg altijd hand in hand met turn based combat, maar niks is minder waar. Games zoals The Witcher 3 en de first person shooter Borderlands, zijn rpg’s van het hoogste kaliber en daar is geen turn based combat in te vinden.

Review South Park The Fractured But Whole

De eerste rpg die ik ooit heb gespeeld van begin tot eind en die ook nog eens gevuld is met turn based combat, is South Park The Stick Of Truth uit 2014. Ik heb zo genoten van deze game dat ik al snel hoopte op een sequel en die is nu gelukkig na 3 lange jaren en enkele delays, eindelijk onder ons, in de vorm van South Park The Fractured But Whole……….get it?

PLOT: In The Stick Of Truth speelden de onduigende boys uit het kleine stadje South Park een fantasy game, die onderling zorgde voor de nodige verdeeldheid tussen de boezemvrienden. Ditmaal kruipen ze elk in de huid van hun superhero alteregos, zoals The Coon en Mysterion en wederom is er dusdanig veel stront aan de knikker dat er een kleine civil war ontstaat tussen de wannabe superhelden.

Jij kruipt wederom in de rol van ”the new kid” die je aan het begin van de game zelf mag creeren. Wie daarna aan wiens kant staat en waarom ze mekaar nou weer naar de strot vliegen is iets wat je helemaal zelf mag ervaren en oplossen.

De 2 bedenkers en schrijvers van South Park genaamd, Matt Stone en Trey Parker, hebben net als bij de voorganger van The Fractured But Whole, een hoge betrokkenheid gehad bij het maken van de game en dat is wederom aan alles in de game te merken. The Fractured But Whole is South Park op zijn best! Ik krijg wel een beetje het gevoel dat ze deze keer iets voorzichtiger waren met hun materiaal, om ditmaal de nodige censuur waar deel 1 mee te maken heeft gehad, uit de weg te gaan. De game is ontzettend grof, maar het haalt het bij lange na niet bij zijn voorganger. Dit is natuurlijk puur mijn mening en naast dat, is eigenlijk alles in The Fractured But Whole beter dan in The Stick Of Truth.

De turn based combat hebben ze ietwat meer diepgang weten te geven, waardoor je zo nu en dan even strategisch te werk moet gaan om je vijanden te kunnen verslaan. Je hebt ditmaal namelijk een klein beetje bewegingsvrijheid gekregen op de slagvelden en zo nu en dan krijg je tijdens een battle een speciaal doel om te bereiken, wat kan zorgen voor de nodige spanning.

Ik ervaar de game op de normale moeilijkheidsgraad nog wel als veel te makkelijk en ik heb begrepen dat de game niet veel moeilijker is op een hogere moeilijkheidsgraad. Maak je een mooie combinatie van side missions en main missions, dan is de kans groot dat je tegen een speelduur van rond de 18 uur aankijkt, wat zeker gezien mag worden als een mooie speeltijd voor een game als dit.

Er zijn ontzettend veel verschillende type vijanden om het tegen op te nemen en het rondlopen in de, speciaal voor de 2 games gebouwde South Park stad, voelt aan alsof jij een hele lange aflevering van South Park aan het spelen bent. Dit allemaal dankzij de top presentatie die er voor ons is neergelegd.

South Park The Fractured But Whole is misschien wel een van de beste games van 2017 en bij aanschaf van deze game krijg je South Park The Stick Of Truth remastered kado.
Misschien ben jij ook geen fan van turn based combat games en daarom hoop ik dat deze review ervoor zorgt dat, als je een keer toch zo een game wil proberen, dat het dan South Park The Fractured But Whole is, die hier beloond wordt met 4 en een halve ster en/of zijn voorloper South Park The Stick Of Truth.