dec 182018

Review Just Cause 4

Just Cause 4 begint hier op PrutsFM met 5 sterren! Want ik bedoel, kom op! het is Just Cause! En het is alweer het vierde deel in de franchise, ditmaal ook nog eens super-fresh met een nieuwe engine, dus hoe kan deze game niet bij voorbaat automatisch gewoon een 5 sterren game zijn! Ongetwijfeld dat ze ook even goed naar de tekortkomingen hebben gekeken van Just Cause 3, zoals o.a de frame rate issues en deze voor de sequel keihard hebben aangepakt en gefixed, om ons ditmaal een prachtige en soepel lopende game af te leveren. Toch………..

Review Just Cause 4

Verhaal: HahAHahhaHAhahAHahAHhaHAHahHAhahAHhaHAHhaHAHahHAhahHAhaha

Review Just Cause 4

Presentatie: Just cause 4, is zoals Arnold Schwarzenegger ”the Predator” noemt ”one ugly motherf*cker!” Niet oogverblindend, maar oogverbloedend. Tijdens de cutscenes lijkt elke character op een met botox volgespoten Barbie of Ken pop en de voiceacting die daarbij komt kijken is ook nog eens, niet om aan te horen. De framerate loopt gelukkig ditmaal veel soepeler dan bij zn voorloper, maar waarschijnlijk om dat zo te kunnen krijgen, hebben ze een flinke downgrade in veel andere shit moeten maken, zoals o.a dus de graphics. De draw distance is ook finaal naar de klote, want de laatste keer dat ik zulke erge texture pop-in heb gezien is waarschijnlijk bij een random race game geweest op de Playstation 1, lieve mensen I SHIT YOU NOT!

Review Just Cause 4

Bevind je je in een snel bewegend voertuig, maakt niet uit of dit een auto of een boot is, dan worden jou prachtige ogen direct geconfronteerd met een hersenbloeding opwekkende motion-blur, die ook nog eens niet is uit te zitten of te verlagen. Ik heb me uiterste best gedaan om niet op deze tekortkomingen te letten en gewoon te genieten van de gameplay, maar als je constant maar bloed uit je ogen aan het vegen bent is het moeilijk te negeren.

Review Just Cause 4

Ik MOET streng zijn en 1 ster van de perfecte 5 sterren score aftrekken van Just Cause 4 vanwege de vreselijke presentatie van de game! Maar niks aan het handje toch!? 4 sterren is nog steeds een prachtige score om te hebben.

Review Just Cause 4

Gameplay: Dit is natuurlijk waar het allemaal om gaat in de Just Cause games! De mega vette gameplay! Shit opblazen totdat je er dood bij neervalt. Lekker met Rico zn wingsuit, parachute en tethers door de lucht vliegen! Met zijn uitgebreide arsenaal aan wapens, gadgets, voertuigen en explosies zoveel mogelijk schade en mayhem aanrichten!! Hier gaat Just Cause 4 mij zeker weten niet in teleurstellen toch!?

Review Just Cause 4

Nou……..Geloof het of niet…………..ben je er klaar voor? Het vernietigen van zoveel mogelijk shit is om de een of andere vage reden een beetje naar de achtergrond geschoven………. De bekende formule, van alles in een bepaald regio vernietigen om op die manier dat specifieke regio te bevrijden is omgeruild voor wat anders. De mogelijkheid tot vernietiging is er nog wel, maar het voelt stukken minder noodzakelijk dan voorheen, helemaal niet noodzakelijk om eerlijk te zijn.

Je mag ditmaal Rico zn persoonlijke leger op de map gebieden laten overnemem om op die manier de map stukje bij beetje naar jou hand te zetten of iets dergelijks. Elke keer als je een nieuw gedeelte van de map op deze manier overneemt, komen er wat missies en ”challenges” bij. (ik schrijf challenges tussen aanhalingstekens om een reden en daar kom ik zo op terug)

Review Just Cause 4

Nogal teleurstellend eigenlijk als ik erover nadenk. Er was niks leukers dan in de vorige Just Cause games je uren bezig te houden, met op zo creatief mogelijke manieren alles te vernietigen wat je tegenkwam. Ik ben bang dat ik hiervoor helaas een ster moet aftrekken van de mooie 4 sterrenscore die de game heeft hier op Pruts. Maar ja, laten we eerlijk zijn, 3 prachtige sterren is niks mis mee toch!

Review Just Cause 4

Helemaal nieuw in de game zijn de ballonnen die je ditmaal vast kan schieten aan elk object met behulp van je tethers!! Er zijn nu ook tornado’s! En er zijn ook!…………Ik bedoel, je KAN nu ook!……………………..hmmmm dat was het wel zo een beetje kwa vernieuwing, ik had persoonlijk wel iets meer vernieuwing verwacht van de game, het is inmiddels toch al deel 4, maar ook hier ben ik eigenlijk aardig in teleurgesteld en daarom voel ik me genoodzaakt nog een ster af te trekken van de score waardoor het er eigenlijk niet zo best meer uitziet voor de game met nog maar 2 sterren.

Review Just Cause 4

Ik blijf nog even bij de gameplay, want zoals ik zei, dit is altijd het sterkste punt geweest van Just Cause. Je krijgt voor het eerst de mogelijkheid om je eigen loadout te maken. Je kan kiezen uit 3 loadouts en die kan je volledig customizen zoals hoe jij dat wil! Met enkele restricties dat wel, maar verder helemaal zoals hoe jij dat wil! Klinkt goed toch!?

Review Just Cause 4

Nou…….misschien dat andere spelers dit beter deden zoals hoe ik dat deed, want ik snapte er namelijk helemaal niks van. Je kan ervoor kiezen om je booster rockets, je ballonnen en je tehters allemaal tegelijkertijd te activeren op dezelfde grappling hook en je kan ook nog eens de kracht van elke individuele gadget instellen of kiezen wat de gadget doet bij het bereiken van een bepaald punt, de mogelijkheden zijn er in ieder geval en puur omdat ik er geen reet van snapte ga ik verder geen sterren meer weghalen van de score, omdat zoals ik zei waarschijnlijk genoeg andere spelers hier heel veel creativiteit in hebben gevonden, hoop ik tenminste.

Tot slot moet ik het nog even hebben over de missies en de zogenaamde ”challenges” van de game. Daar waar Just cause 3 mijn wingsuit skills of mijn driving skills nog weleens flink op de proef wilde stellen, zegt Just Cause 4 FUCK IT! Rij met een specifiek voertuig door een groene ring en het specifieke voertuig parkeer ik ook nog eens, speciaal voor jou, 10 meter van de desbetreffende ring vandaan………….niet bepaald een challenge te noemen toch!? Nee precies!

Review Just Cause 4

Het merendeel van de missies mist afwisseling en maken slecht tot geen gebruik van Rico zn vette arsenaal. Rico zn haak en alles wat dat ding kan gecombineerd met zn wingsuit behoren misschien wel tot een van de meest vermakelijke gameplay elementen ooit. Maar bij de meeste missies ben ik constant maar bezig met van de ene console naar de andere console toegaan om maar op knoppies te drukken en wachten tot iemand aan de andere kant van de telefoon klaar is met hacken………

Dit vind ik eerlijk gezegd het allerergst en daarom eindigt Just Cause 4 met 1 ster hier op Prutsfm en krijgt de game van mij de PrutsFM award voor ”grootste teleurstelling van 2018”
How the mighty have fallen…

Review Just Cause 4