jun 082017

Brraapppp!!!! Het is weer tijd voor zand tussen je kiezen, een ontzettend zere reet en klonten modder in je bek. Virtueel uiteraard, maar toch… MXGP3 is uit en ontwikkelaar Milestone belooft natuurlijk dat het weer beter, vetter en ruiger is dan de vorige delen… Of dat zo is lees je natuurlijk hier bij ons op PrutsFM.

Goed, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat Milestone de bovengenoemde beloftes waar maakt. Tuurlijk, ik zou kunnen beginnen te vertellen dat MXGP3 alle officiële rijders en banen van het MXGP rostrum bevat en ook de Motocross of Nations klasse bevat, maar dat bevatte de voorganger uiteraard ook. Wat deze editie zo onderscheidt zijn de verbeteringen van de graphics.

Dankzij het gebruik van de Unreal Engine 4 ziet de game er echt uit om scherm bij af te lebberen. Holy shit zeg, de gedetailleerdheid van de game is gewoon bizar. Eigenlijk is het bijna zonde dat je zo onbeschoft hard over de vele officieel gelicenseerde banen raast, want in al het geweld mis je de vele details bijna. Het wapperen van je cross-shirt, de invloed van de zon op het rondvliegende, losgereden zand, de opspattende modder en hoe die je motor beïnvloed… Pas als je tijdens de replay af en toe eens de free camera gebruikt en inzoomt op al deze details, zie je pas wat er in-game allemaal gebeurd.

Maar naast de schitterende graphics, zijn ook de physics aanzienlijk verbeterd. De motor reageert lekker en realistisch en rijdt, mits je een beetje skills hebt natuurlijk, heerlijk soepel. Wat ik echt, maar dan ook écht heel cool vind, is dat je de sporen echt ziet ontstaan en iedere ronde verder uitgediept worden, waardoor geen enkele raceronde hetzelfde is. Je motor wordt echt het spoor ingetrokken als je de bocht goed neemt en dat is echt een heerlijk gevoel.

Het brullende geluid van de zware 450cc-4takten, maar ook het zenuwachtige geluid van de 125cc-2takten klinkt rauw en als muziek in de oren. Een kleine kanttekening is wel dat het behoorlijk storend kan zijn dat de motor zo in de toerenbegrenzer wordt geknalt als je automatisch schakelt (zoals ik aanvankelijk deed). In onderstaand stukje gameplay is dat goed te horen en zien. Door handmatig te schakelen klinkt het een stuk beter en realistischer, maar dan moet je daar wel het type speler voor zijn natuurlijk.

Over Jeffrey Herlings (onze Nederlandse held) gesproken… Die heeft de overstap al naar de hoofdklasse gemaakt, maar rijdt in deze editie nog in de MX2. Hopelijk wordt dit binnenkort nog een keertje door middel van een update gefixt.

De artificial intelligence (AI) is in MXGP3 ook sterker. De gevechten op de baan zijn episch en iedere rijder probeert zijn stukje grond toe te eigenen en geeft jou daarin geen duimbreed toe. Ik speelde de game met de physics op pro en de difficulty op hard, en ik moet je zeggen dat dat aanzienlijk pittiger was dan bij de vorige delen.

Ook in deze editie valt er natuurlijk weer naar hartenlust te customizen. Performance updates als betere schijfremmen, uitlaten, vering en velgen hebben direct invloed op de rij-eigenschappen van je bike. Maar ook de cosmetische aspecten zoals de complete bestickering van je brommert tot de kleinste details zoals bijvoorbeeld de kleur van de nippels van je spaken is aan te passen naar hoe jij het graag ziet.

Ook je racende alter ego is volledig naar je smaak in te richten. Bijna alle denkbare merken helmen, pakken, brillen, laarzen en neckbraces zijn in deze game opgenomen zodat jij er op tv ontzettend veel cooler uitziet dan in het echt.

OORDEEL: Nou ja, mocht het jullie ontgaan zijn; ik ben echt ontzettend enthousiast over MXGP3. Het is een echte must-have voor iedere crossfanaat, maar ook de casual gamer zal hier veel plezier aan beleven. De laadtijden van de races zijn wel aan de lange kant en de framerate zakt af en toe heel even in bij drukke race momenten, maar niet op een manier die invloed heeft op de gameplay. Om het goed te maken zijn de graphics zijn zo vet dat je je screenshots bij op canvas aan de muur zou willen hangen.

MXGP3 krijgt van mij 4,5 kneiterdikke sterren en is te koop voor de PS4, XBOX One en PC.