okt 102016

altijd-prutsfm_ride2

Bij ons op de redactie blazen de race-games de laatste tijd vol gas door de brievenbus naar binnen. De ene motorrace game is nog niet gefinished of de volgende komt al op het achterwiel voorbij. Wij lieten onze Rikkert, die volgens ons geen bloed maar benzine door de aderen heeft stromen, het hele weekend los op Ride 2 en zojuist kwam hij met de blaren op de vingers en ruikend naar uitlaatgassen, leer en zweet zijn bevindingen inleveren.

rikkert-review_ride2

RIDE OR DIE

Ride 2_20161009013838

Knee-downend knallen met een Yamaha R6

Of je nu houdt van met je knie de curbstones aantikken terwijl je kneiterhard plat door de bocht gaat op het circuit, driftend de straten van Miami onveilig maken op een super motard of racen door adembenemend mooie omgevingen op een naked bike, Ride 2 bedient je op alle vlakken. Met meer dan 200 verschillende motoren van alle merken is het werkelijk smullen geblazen voor iedere liefhebber.Het oog voor detail is bizar. Alle motoren hebben zo hun eigen kenmerkende rijeigenschappen en eigen sound.

Je kunt kiezen uit verschillende game-modi, maar uiteindelijk draait alles om de World Tour. Deze World Tour bevat talloze Season Events verdeeld in verschillende categorieën en moeilijkheidsgradaties.

Ride 2_20161010003927

Race-events

Elke seizoen duurt 8 races ongeacht welke races je uit hebt gekozen. Na elke 8 races krijg je een uitnodiging voor een zogeheten Invitational Event. Slaag je erin de gezette doelen te halen word je beloond met extra veel cash en ook heb je de keuze uit 2 nieuwe bikes, waarvan je er eentje zo in je garage mag parkeren. Sweet!

Ride 2_20161009004550

Bij Supermoto-races draait alles om driften en zoeken naar grip

INVESTEREN EN KEUZES MAKEN

Ride 2_20161010002752

Door de bergen scheuren met de Kawasaki Z1000 tijdens een Naked-bike event

Na iedere gewonnen race word je, afhankelijk van je prestatie uiteraard, beloond met credits en reputatie-punten waarmee je op de ladder van wereldwijde roem stijgt. Tuurlijk is het aanlokkelijk om al je credits te gaan verbrassen, maar denk goed na over je keuzes, want je kunt je geld maar één keer uitgeven. Ride 2 biedt je een ruim assortiment aan upgrades die je aan je bike kunt uitvoeren. Van motorische upgrades tot aan esthetische. Je bike stijgt al snel in potentie door je cilinder koppen te laten flowen, een power commander te installeren, een ander luchtfilter erin te plaatsen en een sportieve uitlaatdemper te monteren. Maar ook de rijeigenschappen zijn flink te verbeteren door het monteren van betere banden, andere vering en ga zo maar door. Alle races hebben een bepaalde limiet aan zogenoemde ‘PP’ wat staat voor hoe powerfull je bike is. Wees dus alert op het feit dat je de juiste bike op de juiste manier ‘pimpt’ want soms geef je een berg uit aan upgrades die je er vervolgens af mag slopen omdat je bike voor bepaalde evenementen dan overgekwalificeerd is.

CUSTOMIZATION GALORE!

Ride 2_20161010001208

5 rijderprofielen zodat je snel kunt switchen tussen rijstijlen

Wat Ride 2, naast het rijden zelf natuurlijk, zo leuk maakt is het customizen van je eigen rijder. Want hey, ondanks dat wij motorrijders en/of gamers uiteraard hartstikke stoer en nuchter zijn, is het toch wel leuk als je outfitje een beetje bij je motor matcht, toch? Juist! Je krijgt 5 profielen tot je beschikking die je helemaal naar eigen tevredenheid kunt samenstellen. 2 race, 1 supermoto en 2 straat profielen. Zo kun je dus makkelijk switchen tussen je samengestelde outfits als je je circuitracer even verruild voor je super motard of naked bike. En ik hoor je denken, “Ja ja, dat zullen wel slechts een paar kleurtjes en fictieve helm-designs zijn…” Nope! Zo ongeveer alle denkbare kleding, laarzen en handschoenen van alle grote merken zoals Alpinestars, Dainese, Rev’it, Spidi en Ixon zijn verwerkt in Ride 2.

Naast de kleding, wil je natuurlijk ook een fraaie botsmuts op je knar. Waar het in de oude Superbike games en MotoGP-games altijd moest doen met een paar lelijke fictieve designs, zitten bijna alle huidige modellen van alle belangrijke merken in het spel. Met name de keuze uit Arai, Shoei, Suomy en AGV-helmen is reuze. Zelfs het vizier is aan te passen van dark smoke naar blue mirrorized bijvoorbeeld.

Ok, kekke race-overall, mooie ‘Isle of Man-replica’ van Arai op je knar, vette Dainese handschoentjes en die Alpinestars laarzen die je eigenlijk in het echt ook wel zou willen aan je lijf. Klaar ben je toch? Nou… Niet helemaal. Zelfs de houding op de motor van je eigen rijder is totaal aan te passen naar hoe jij dat graag ziet. Van hoe ver hij naast de motor hangt bijvoorbeeld, maar ook de kijkrichting, zitpositie, stand van de schouder en zelfs in hoeverre je rijder zijn been aan de grond zet als Valentino Rossi bij het aanremmen van een bocht. Nice!

Ride 2_20161009220523

Aanpassen van de rijstijl

OORDEEL

Ride 2_20161009224234

Dit is toch gewoon porno!

Ik kan er lang donuts omheen draaien, maar Ride 2 is gewoon de meest uitgebreide motorrace game die er is. De graphics zien eruit om je beeldscherm bij af te likken en zijn belachelijk gedetailleerd. Echt, doe jezelf een plezier en stop af toe tijdens de replay van je race eens om een foto te maken en goed in te zoomen op alle details. De gameplay is voor de instapper prima te doen en voor de pro met alle hulpmiddelen uit lekker uitdagend. Voor de MotoGP-gamers zal deze bekend aanvoelen. Door de variatie aan verschillende motoren en klassen blijft het verfrissend en het is verslavend om bepaalde onderdelen te unlocken en geld te winnen voor bepaalde upgrades, kleding of een nog mooiere motor. Ik heb er al aardig wat uurtjes inzitten, maar ik heb pas een fractie van de races gedaan, dus de game staat garant voor veel race-plezier. Die Kawasaki H2R staat nog niet in de garage, maar deze dikke 2016 Kawasaki Ninja zx10r wel.

Ride 2 krijgt van mij 4 dikke vette volle sterren en ligt vanaf nu in de winkels.

sterren-rating-prutsfm_ride2

Beelden: PrutsFM | Foto's: PrutsFM