1994… Ik was 12 en mijn vriendjes en ik waren helemaal in de ban van NBA basketball. Echt basketballen konden we niet en we waren nog veel te klein om bij de hoop te komen, maar op de SNES waren we de koningen van de court en maakten we ziekste dunks. NBA Jam was de shit en we speelden het middagen lang, compleet gehuld in Charlotte Hornets jerseys, Chicago Bulls petjes en alles. Deze fantastische, over-de-top basketball game is voor mij eigenlijk nooit geëvenaard, maar toen ik de trailer van NBA Playgrounds zag leek mijn verlangen naar vervlogen tijden ingelost te worden. Amerikaanse ontwikkelaar Saber Interactive was zo liev ons een review-kopie toe te sturen om onze bevindingen met jullie te kunnen delen. Dussss…. brengt NBA Playgrounds je terug naar 1994, of is het vergane glorie?

PLOT: NBA Playgrounds is een high-paced, 2 tegen 2 arcade game die zich afspeelt op basketball pleintjes verspreid over de wereld. Van New York tot Tokyo en Parijs naar Shanghai. Wat meteen na het opstarten een erg coole gimmick is, is het openmaken van player packs. Net als je oude Panini voetbalplaatjes en Pokémon kaarten, scheur je zakjes open en is het telkens weer een verrassing welke nieuwe spelers erin zitten. Deze spelers worden vervolgens toegevoegd aan je collectie en hebben allemaal zo hun eigen unieke sterke punten. Je kunt deelnemen aan toernooien, het online opnemen tegen tegenstanders wereldwijd, of lekker old-skool op de bank tegen je maten.

GAMEPLAY EN GRAPHICS: Wat een enorm sterk en leuk punt is van NBA Playgrounds zijn de graphics. Niet dat deze nu zo enorm realistisch zijn, maar juist enorm grappig. De spelers hebben allemaal buiten proportioneel grote cartooneske hoofden op hun in verhouding kleine lijfjes. Vooral de enorme bakkes van Shaq deed me grijnzen.

De game is over het algemeen erg kleurrijk en loopt heerlijk soepel en snel. Een tegenstander passeren met een mooie crossover, afspelen naar je teammaat en vervolgens hoog door de lucht vliegen om de bal met een belachelijke zieke dunk in de hoop te raggen is een heerlijk gevoel. Hoe beter en mooier je scoort, hoe sneller je special-move balk vol loopt voor een extra power move. Dit houdt bijvoorbeeld een schot dat gegarandeerd zit in of dubbele punten voor dunks binnen en bepaald gebied.

Wat wel vervelend is, is dat de mate waarin je moves kans van slagen hebben af hangen van de ‘stamina’ –meter die wel érg snel leeg is. Dit kan nogal frustrerend werken. Wat ook lastig is, is verdedigen. Hoe erg ik m’n best ook deed, op één of andere manier belandt de bal toch na een geslaagde steal of block bij de tegenstander.

OORDEEL: NBA Playgrounds doet wat het moet doen. Het is snelle arcade actie met een hoog fun-gehalte. Helaas is dit fun-gehalte niet echt van lange duur, want ondanks de hoeveelheid spelers en moves gaat het door de simplesse van de game toch best snel vervelen en ben ik er na een week ook wel een beetje klaar mee eerlijk gezegd. Maar toch, al met al is dit voor een game van maar 20 euro, toch een behoorlijk complete game geworden en de die hard streetcourt speler kan z’n hart ophalen. Voor mij was het een pure nostalgie-trip, maar zoals bij zoveel dingen van vroeger, valt het in restroperspectief toch een klein beetje tegen.

De game krijgt van mij 3 sterren.

NBA Playgrounds is te koop voor de PS4, XBOX One, Switch en via Steam.

Foto's: Saber Interactive