okt 102016

Review Mafia III

Als volkomen N00b in de Mafia games, probeer ik Mafia 3 op de PS4. Mafia 3 brengt je in een open wereld game, waarin je de rol van antiheld Lincoln Clay op je neemt. Ontwikkelaar Hangar 13 en 2k Games geven je een flinke ballast mee; Lincoln komt net terug uit Vietnam als hij zich aansluit bij de zwarte mafia. Zijn familie wordt echter verraden en Lincoln zint op wraak.

Review Mafia III

PLOT: De maffia onderwereld speelt zich af in de weerbarstige straten van New Orleans (in de game: New Bordeaux) in 1968. Vietnam veteraan Lincoln zoekt naar de moordenaars van zijn maffiafamilie. Lincoln overleeft maar nèt de aanslag en neemt de tijd om stukje voor stukje de hele stad over te nemen.

Ondanks mijn Mafia-n00bheid, is dit bekende kost: rondrijden in al dan niet gestolen auto’s, willekeurige voorbijgangers neerslaan, collecties verzamelen en de nodige rivaliserende bendes neerknallen. GTA in een notendop. Ware het niet dat Trevor van een heel andere categorie is dan Lincoln. Zo is zijn personage onder meer ook die van een maffia-manager. Als je in Mafia III net een drugspand hebt ingepikt, kun je deze toewijzen aan een van mede maffia maten. En als Trevor iets niet is, is het wel een manager. Alhoewel de bruutheid en setting van de game te vergelijken is met GTA, zorgen de personages en hun verhaallijn voor een heel eigen inbreng in de open wereld games.

Review Mafia III

Lincoln beschikt als veteraan over de nodige vechtskills, sneeky of frontaal knallend, Lincoln is van alle markten thuis. Al komt hier dan wel gelijk de eerste beperking van de game. Je raakt al redelijk snel in verveling om de bewakers van bijvoorbeeld een drugspand te lokken met een fluitsignaal en geruisloos zijn lichaam in de bosjes te verbergen. Maar misschien dat er verder op in de game wat meer variatie in komt. Voor nu zal ik me voornamelijk proberen te vermaken door de lichamen in de sloten van New Bordeaux te dumpen, zodat de krokodillen ook nog wat te eten hebben; dat verveelt nooit!

De keuzes die je in de game maakt, hebben invloed op de verdere verloop van het verhaal. Zo kun je je rivaliserende penoze killen of laten overlopen naar jouw criminele bende. Jouw keuze maakt of jouw gang groter, of maakt dat zijn bende harder tegen je optreedt. Zo werkt het ook met de veroverde gebieden die je aan één van de drie luitenants kan toewijzen (Cassandra, Burke of Vito), hoe meer je aan de een toekent, hoe bozer de anderen worden.

Review Mafia III

New Bordeaux, de New Orleans van ontwikkelaar Hangar 13, is uitgewerkt tot in de puntjes. De sfeer is fantastisch, je ruikt bijna hoe de community zijn eten bereidt en je bent geneigd af en toe je controller neer te leggen om een dansje te doen op de sfeervolle beats. De stad zit vol prachtige gebouwen en natuur, van Mardi Gras parades tot moerasgebieden met Airboats.

Op de besturing van de game heb ik geen opmerkingen. Alles werkt naar behoren en gaat soepel. Ook lijken er vooralsnog geen foutjes te zitten in de omgeving. Alhoewel er wat gedoe was over de frame rate van de game (30 fps) bij de release van de game op 7 oktober, hebben de ontwikkelaars geluisterd naar de kritiek. En is voor de PC spelers een patch (1.01) toegevoegd, waarmee je op de PC met 30, 60 of ongelimiteerde frames per second kan spelen.

En daarmee lijken de ontwikkelaars nog niet klaar met het verbeteren en updaten van Mafia 3. Ze hebben al direct aangekondigd dat ze naast drie verhaaluitbreidingen ook een flink veel gratis content ter beschikking zullen stellen.

Review Mafia III
OORDEEL:  Tot nog toe (na ruim 10 uur speeltijd) heb ik nog niet veel kritiek kunnen verzamelen. Mafia III ziet er super goed uit, speelt soepel en heeft een interessante verhaallijn. De gelijkenissen met GTA zijn aanwezig, maar zeker niet storend. Je zou alleen willen dat de game, net als GTA, online te spelen is. Om samen met je vrienden eens flink huis te houden in New Bordeaux. -Nu heeft 2k wel een app-versie ontwikkeld voor maffia 3, maar is de omschrijving daarvan in de playstore zo oninteressant dat ik deze niet eens wil installeren. Ik blijf gewoon wel hopen op een multiplayer versie.-
Al met al, is Mafia III een spel waarmee ik zeker nog niet uitgespeeld ben. Met genoegen help ik Lincoln met zijn wraak. Ik geef Mafia III 4 sterren.

Review Mafia III