Review Uncharted 4 A Thiefs End

We hebben er even op moeten wachten, maar dan eindelijk is het nu toch zover, een vervolg op één van onze favorieten: Uncharted 4; A Thief’s End. Naughty Dog heeft de tijd genomen, maar het lijkt dat ze het wachten meer dan waar hebben gemaakt. De avonturen van Nathan Drake hebben een prachtig vervolg.

Review Uncharted 4 A Thiefs End

PLOT: Na een heftig leven als schatzoeker lijkt Nathan Drake deze avonturen achter zich gelaten te hebben. Hij heeft een eerzaam beroep en is getrouwd met Elena. Sam, de oudere broer van Nathan keert onverwacht terug, terwijl Nathan dacht dat hij al jaren dood was. Sam heeft de kogelregen in de gevangenis toch overleefd en is dankzij een beruchte drugsbaron ontsnapt uit de gevangenis. Dit kost hem natuurlijk een hoge prijs; hij moet samen met zijn broer Nathan de kostbare verloren schat van Kapitein Avery vinden. Dan kan het echte avontuur beginnen.

Hoewel de actie en de puzzel elementen in de game onveranderd zijn gebleven, is de setting van de game echt onwaarschijnlijk. De wereld ziet er echt super uit, waar vooral de zon een heel realistische belichting geeft en er bijna perfectie gehaald is met de details in de omgeving. Naughty Dog trakteert ons hier echt. De ontwikkelaar is zich bewust van al die schoonheid en heeft daarom een special photo-modus toegevoegd.

Uncharted4_StoryTrailer_1

Anders dan in de voorgaande Uncharted uitgaves, hebben de personages meer ruimte gehad zich te ontwikkelen. De conversaties zijn net iets realistischer en aannemelijker dan voorheen, waardoor je meer in het verhaal wordt meegetrokken. Zo wordt er bijvoorbeeld verschillende keren teruggegrepen naar de jeugd van de broers, waarbij we eindelijk meer weten over Nathan’s verleden. In de game komen ook oude bekenden uit de voorgaande games terug. Zo is al vrij snel Irene’s favoriet Sully – Victor Sullivan- weer ten tonele. Duo Neil Druckmann en Bruce Straley van de Last of Us, hebben er dan wel (-indirect) voor gezorgd dat oorspronkelijke schrijver van de Uncharted-reeks Amy Hennig is ontslagen, ze hebben in de verhaallijn en de dialogen wel echt goed werk afgeleverd.

Review Uncharted 4 A Thiefs End

Nieuw in het spel is de introductie van een nieuwe haak; een slingertouw die alleen op gezette tijden in te zetten is. Dit moest het nieuwe speeltje zijn, maar eerlijk gezegd vond ik het nogal tegenvallen. Tegenvallen is misschien niet het juiste woord, want wat kun je nou verwachten van een touw met een haak eraan? Leuk is dat je soms ook tijdens het vallen en springen het touwhaakje moet inzetten, maar een echte toevoeging is het niet. Deze truc kennen we nu wel uit andere games.

De besturing van de game is trouwens top. Moeiteloos kun je de spring, jump en schiet partijtjes volbrengen, maar ook de overgang van de dialogen naar de actie is beter geworden. Je kunt nu ook je vijanden taggen en de stealth-modus is verbeterd; wat het stiekem afronselen van je vijanden nog nèt iets leuker maakt.

Je als de Indiana Jones van de wereld voelen is leuk, maar het is toch echt de setting van game die het spel zo weergaloos maken. Met de 4K resolutie neem je het voor lief dat het ‘slechts’ 30 fps heeft. Naughty Dog heeft echt alles uit de kast gehaald om je het ultieme avontuur te laten beleven. En elk hoofdstuk ziet er weer geheel anders uit, maar bezorgd je net als in het hoofdstuk ervoor, weer net zoveel oe- en a-momenten. Het is bijna niet te geloven dat dit een einde van de Uncharted serie moet zijn. Maar er is hoop: Naughty Dog heeft aangegeven dat dit dan wel de laatste Uncharted-game is voor de studio, het sluit niet uit dat Uncharted een vervolg gaat krijgen met een andere ontwikkelaar. De rechten van de game behoren namelijk aan Sony. Uncharted 4: A Thief’s End is alleen verkrijgbaar voor de PS4. En heeft naast de storyline ook een multiplayer modus. Tijd om ook deze maar eens te proberen.

OORDEEL: Uncharted 4: A Thief’s End is weergaloos, misschien niet heel vernieuwend in zijn gameplay, maar zo bijzonder mooi gemaakt, dat je bijna verplicht in elk hoofdstuk even stil moet staan om te genieten van de omgeving en de details. Kijk naar de beweging in de stoffen, de natuur, de vergezichten en de huid van je vrienden en vijanden om pas echt goed te zien, hoe waanzinnig goed het spel gemaakt is. Het is een waardig einde van een grootse avonturen reeks, die nog betere dialogen en verhaallijnen kent dan zijn voorgangers. Ik mag werkelijk hopen dat Sony snel een oplossing vindt voor het gapende gat dat Uncharted 4 achter zich laat. Uncharted 4: A Thief’s End krijgt van mij 4,5 sterren.

sterren uncharted 4