Review: Hitman Complete 1st Season

Voor het feit dat ik dol ben op games waar stealth centraal in staat, zal het je misschien verbazen als ik zeg dat ik nog nooit een Hitman game heb gespeeld. Het is denk ik net zoiets als dat je zegt dat je dol bent op first-person shooters, maar nog nooit een Call Of Duty game heb gespeeld. Hitman the complete first season is geloof ik alweer de 8ste game uit de franchise, maar dankzij PrutsFM de eerste Hitman game voor mij. Lees gerust verder om te weten of de laatste Hitman game een goeie eerste indruk maakte op, eigenlijk een nieuwkomer in deze franchise.

Review: Hitman Complete 1st Season

Deze Hitman game is oorspronkelijk gereleased in 7 episodes. Episode 1 werd gereleased in maart 2016 en episode 7 in december 2016. Elke nieuwe episode gaf de speler 1 nieuwe locatie en een aantal nieuwe targets om te assassinaten, plus het een en ander aan bonus content. De game designers beweerden dat, door de game te releasen in verschillende episodes ze beter de tijd konden nemen om elke missie te perfectioneren. Met Hitman the complete first season hoef je uiteraard nergens op te wachten en heb je alle 7 episodes inclusief alle bonus content direct tot je beschikking.

HITMAN | The Season Finale Trailer

Verhaal: Het verhaal van Hitman is niet de sterkste kant van de game. Bij elke missie krijg je een simpele cutscene te zien over de targets die jij moet elimineren en waarom. Na de missies meerdere keren te hebben gespeeld, ontdekte ik dat er enigszins wat continuïteit is te vinden in het verhaal en ontdek je later zelfs een connectie tussen de door jouw geelimineerde targets. Dit terzijde heb ik gelezen dat bij de nog uit te komen season 2 van Hitman het verhaal pas echt goed uit de startblokken komt.

Hitman is ook niet bepaald een lange game, naast de trainingsmissie bestaat de game uit maar 6 main missies verspreid over 6 verschillende locaties. Zelfs iemand zoals ik die graag zijn tijd neemt met een game en haar missies, doet over elke missie ongeveer 1 uur.

Waar Hitman uiteindelijk in schittert is natuurlijk de gameplay en de replay waarde van de game. Elke missie geeft je meerdere targets om te elimineren, en voor elke target ongeveer 10 verschillende manieren om dit te doen. Je kan simpelweg je target door zijn of haar kop knallen of wurgen met Agent 47 zijn bekende wurgdraad, maar je kan ook kiezen voor uitgebreidere manieren zoals, je verkleden als een keuken medewerker en de maaltijd van je target vergiftigen of je verkleden als een masseur waar je doelwit toevallig een afspraak mee heeft om hem of haar vervolgens op de massagetafel de nek om te draaien. De mogelijkheden zijn zeer divers en verschillen uitermate veel per missie.

Direct na het behalen van een missie, betrapte ik mezelf erop deze missie direct nog 3 of 4 keer achter mekaar over te doen, maar dan op een geheel andere manier. De beloningen voor het herspelen van de missies en deze dan vervolgens op verschillende manieren te spelen en completen maakt het de moeite gelukkig wel waard om dit meerdere malen te doen.

Hoe meer challenges je behaalt hoe hoger je rank word voor die bepaalde missie en hoe meer je vrijspeelt. Je speelt bijvoorbeeld verschillende start locaties vrij en/of verschillende locaties voor bepaalde item drops en door deze 2 dingen vrij te spelen creeer je tegelijk ook weer nieuwe mogelijkheden om je targets te benaderen en te assassinaten.

hitman_-_episode_5_-_colorado_c

Speel je hitman zoals het bedoelt is, dan ervaar je de game misschien wel als een beetje easy. Je hebt ook bij Hitman weer de mogelijkheid, om net als in bijna elke andere game die tegenwoordig uitkomt, gebruik te maken van een soort van zesde zintuig waardoor je je vijanden dwars door muren kan zien zijn en alle bruikbare items gaan oplichten, denk aan Batman zijn detective mode uit de Arkham games. De game heeft de neiging om bij elke missie van begin tot eind je handje vast te houden en het je zo makkelijk mogelijk te maken. Er zullen heus wel opties zijn om bepaalde hulpmiddelen uit te schakelen, maar daar heb ik zelf niet naar gekeken om eerlijk te zijn. Bereik je de hoogste rank in een missie, dan krijg je de mogelijkheid om gebruik te maken van een hogere moeilijkheidsgraad.

Geloof me als ik zeg, dat het behalen van de hoogste rank ook niet bepaald moeilijk zal zijn, maar dat je dan per missie wel enkele uren bezig bent en misschien wel elke missie ongeveer 10 tot 15 keer opnieuw moet spelen.

Helaas kan ik niet garanderen of de game ook zo lang leuk blijft om dat te blijven doen. Ik heb met heel veel plezier elke missie ongeveer 4 a 5 keer opnieuw gedaan en elke keer mijn targets op verschillende manieren benaderd en uit de weg geruimd en kwa missie rank zit ik bij elke missie nog niet eens op de helft van het maximum.

hitman-episode-6-hokkaido_h_1920x1080

Conclusie: Hitman voelt, en lijkt niet op een TRIPLE A title, het voelt eigenlijk echt als een downloadable game. Daar is niks mis mee, want de game ziet er goed uit, maar het is het allemaal net niet. De 60 frames per seconde zijn onbetrouwbaar en je krijgt zelfs de optie om de frame rate vast te zetten op 30 fps. De vrijheid tot het behalen van de missies is simpelweg fantastisch, maar na een paar keer dezelfde missie te hebben gespeeld, ga je met gemak de routine terugzien in het design van het level en de karakters. De levels waarin de targets zich verschuilen zijn ook niet bepaald groot en bestaan vaak uit  1 of 2 grote gebouwen met wat loopruimte hieromheen in de vorm van een grote tuin en/of een klein stukje stad om te verkennen.

Ik beloon Hitman the complete first season met 3 en een halve ster voor de gruwelijke ervaring die het mij gegeven heeft, maar ik zie mezelf niet gauw de game weer opstarten om weer dezelfde 6 missies keer op keer opnieuw te spelen. Het mag wel gezegd worden dat ik uitkijk naar season 2, maar er zal helaas wel meer dan een jaar overheen gaan voordat er een complete second season gereleased gaat worden.

Review: Hitman Complete 1st Season

Beelden: YouTube/PlayStation EU / http://gamingtrend.com/reviews/coup-de-grace-hitman-the-complete-first-season-review/ | Foto's: thisgengaming / s1.thcdn.com / zavi